سید مهدی الوانی؛ کیومرث احمدی
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، صفحه 8-16
چکیده
روندهای در حال ظهور، مدیریت دولتی را به حرکت از درون به بیرون متمایل ساخته است و تحول دولت که باید متضمن تجلی احساس شهروندی در عملکرد آن باشد ما را نیازمند ارایه تعریفی مجدد از احساس سازمان های دولتی نسبت به جامعه کرده است. امروزه مدیریت دولتی را مدیریت مسائل عمومی برای ارتقای منفعت عامهمی دانند و ایجاد اعتقاد به مسئولیتهای اجتماعی ...
بیشتر
روندهای در حال ظهور، مدیریت دولتی را به حرکت از درون به بیرون متمایل ساخته است و تحول دولت که باید متضمن تجلی احساس شهروندی در عملکرد آن باشد ما را نیازمند ارایه تعریفی مجدد از احساس سازمان های دولتی نسبت به جامعه کرده است. امروزه مدیریت دولتی را مدیریت مسائل عمومی برای ارتقای منفعت عامهمی دانند و ایجاد اعتقاد به مسئولیتهای اجتماعی در سازمانها، سنگ بنای مدیریت مسائل عمومی است. اخیرًا مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی به پاسخگویی اجتماعی سازمانی تغییر یافته است.این پژوهش به تبیین و بسط مولفه های مفهوم پاسخ گویی اجتماعی برای سازمان های دولتی ایران پرداخته است به طوری که برای این مفهوم 5 بعد و 11 مولفه و 28 شاخص ارایه داده است پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و بر حسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی همبستگی است که از طریق تکنیک دلفی و معادلات ساختاری انجام پذیرفته است .
حسن داناییفرد؛ عادل آذر؛ سیدعباس ابراهیمی
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، صفحه 17-34
چکیده
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی راهکارهای ارتقای امکانپذیری و قابلیتپذیری سیاسی، اداری، اجتماعی و فنی خطمشیهای عمومی دولت در حوزۀ آموزش عالی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است. از لحاظ روششناسی تحقیق حاضر جزء تحقیقات پیمایشی (غیر آزمایشی) بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. نتایج ...
بیشتر
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی راهکارهای ارتقای امکانپذیری و قابلیتپذیری سیاسی، اداری، اجتماعی و فنی خطمشیهای عمومی دولت در حوزۀ آموزش عالی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است. از لحاظ روششناسی تحقیق حاضر جزء تحقیقات پیمایشی (غیر آزمایشی) بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گردآوری شده از 140 خطمشیگذار و کارشناس حوزۀ آموزش عالی کشور نشان میدهد که استفاده از شواهد آماری در تدوین، اجرا و ارزیابی خطمشیهای دولت در حوزۀ آموزش عالی، سبب بهبود قابلیتپذیری و امکانپذیری سیاسی، اجتماعی، اداری و فنی این خطمشیها میشود و به روز نبودن آمارها و اطلاعات، دسترسی سخت به آمارها و اطلاعات، عدم انتشار به موقع آمارها، قابل فهم نبودن آمارهای تولید شده، عدم امکان مقایسۀ آمارهای موجود با آمارهای قبلی و ... از مهمترین مسائل و مشکلات به کارگیری رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد آماری است.
علی رضائیان؛ مجتبی غریبی؛ الهام عرفانی آداب
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، صفحه 35-42
چکیده
دیدگاههای گوناگونی در بین اندیشمندان در خصوص پیامدهای اعتیاد به کار وجود دارد. برخی آن را پدیده ای منفی و برخی آن را دارای پیامدهای مثبت ارزیابی می نمایند. پیامدهای مثبت اعتیاد به کار درکنار پیامدهای منفی آن در تحقیقات بسیاری مورد تحقیق قرار گرفته است. این مقاله تلاش می کند تا ضمن تشریح این پدیده و ابعاد مختلف آن، یکی از پیامدهای مثبت ...
بیشتر
دیدگاههای گوناگونی در بین اندیشمندان در خصوص پیامدهای اعتیاد به کار وجود دارد. برخی آن را پدیده ای منفی و برخی آن را دارای پیامدهای مثبت ارزیابی می نمایند. پیامدهای مثبت اعتیاد به کار درکنار پیامدهای منفی آن در تحقیقات بسیاری مورد تحقیق قرار گرفته است. این مقاله تلاش می کند تا ضمن تشریح این پدیده و ابعاد مختلف آن، یکی از پیامدهای مثبت آن یعنی بروز رفتار شهروندی سازمانی را مورد مطالعه قرار دهد. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه و از میان 340 نفر از کادر درمانی بیمارستان شهید بهشتی کاشان گردآوری گردید. به منظور آزمون فرضیه ها، ابتدا از آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن جهت سنجش همبستگی استفاده شد. سپس رابطه علی بین متغیرها، از روش مدل سازی معادلات ساختاری آزمون گردید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد چهارگانه آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان می دهد اعتیاد به کار علاوه بر پیامدهای منفی دارای پیامدهای مثبت همچون خلق رفتارهای شهروندی سازمانی نیز می باشد. این موضوع چالشی بزرگ را در برخورد با این پدیده فراگیر برای مدیران ایجاد می کند.
شمس السادات زاهدی؛ بهروز رضایی منش؛ علیرضا اسلامبولچی
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، صفحه 43-63
چکیده
سرمایه فکری دانشی است که می تواند تولید ارزش کند. امروزه توجّه به سرمایه های فکری، رویکردی است که ابزار تحقّق کارایی و کارآمدی را در اختیار مدیران بخش دولتی می گذارد و از این رو مؤلفه های ناملموس مورد توجّه شدید در بخش دولتی قرار گرفته است، علیرغم این میزان اهمّیت، سرمایه فکری در سازمان های دولتی به ندرت جایگاه خود را یافته است و ...
بیشتر
سرمایه فکری دانشی است که می تواند تولید ارزش کند. امروزه توجّه به سرمایه های فکری، رویکردی است که ابزار تحقّق کارایی و کارآمدی را در اختیار مدیران بخش دولتی می گذارد و از این رو مؤلفه های ناملموس مورد توجّه شدید در بخش دولتی قرار گرفته است، علیرغم این میزان اهمّیت، سرمایه فکری در سازمان های دولتی به ندرت جایگاه خود را یافته است و تا کنون تعداد کمی از سازمان های دولتی برای اندازه گیری و مدیریت و گزارش داراییهای ناملموس خود تلاش کرده اند .این تحقیق در پی ارائه مدلی برای اندازه گیری و ارزیابی سطح سرمایه های فکری در سازمان های فرهنگی-دولتی کشور و آزمون مدل از طریق ارزیابی سرمایه های فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بزرگترین و اصلی ترین سازمان متولی فرهنگ در ایران می باشد، تا از این رهگذر در جهت مدیریت هر چه بهتر این سرمایه ها گام برداشته شود.در این تحقیق پس از مروری بر ادبیات سرمایه های فکری و به خصوص مدل های اندازه گیری و ارزیابی سرمایه فکری در سازمان های دولتی، مدل اولیه تحقیق طراحی شد، با استفاده از تکنیک گروه کانونی و دلفی و استفاده از نظرات خبرگان شاخص های مدل تعدیل و اصلاح شدند و پرسشنامه حاصله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد آزمون قرار گرفت.تجزیه و تحلیل یافته های حاصله از پیمایش، فرضیه های تحقیق و روایی مدل ارائه شده برای اندازه گیری و ارزیابی سرمایه های فکری سازمان های فرهنگی-دولتی را مورد تأیید قرار داد.
علی اصغر سعدآبادی؛ غلامرضا طالقانی؛ آرمین گلچین
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، صفحه 65-82
چکیده
با توجه به اهمیت و نقش کار تیمی در سازمانهای دانش محور، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از مدل آسیبشناسی سهشاخگی، به شناسایی و بررسی موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور بپردازد. نوع پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و روش آن بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر اساتید دانشگاه، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت و نقش کار تیمی در سازمانهای دانش محور، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از مدل آسیبشناسی سهشاخگی، به شناسایی و بررسی موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور بپردازد. نوع پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و روش آن بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر اساتید دانشگاه، متخصصان و مدیران سازمانهای دانش محور و پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران است که در حیطه پژوهش صاحب نظرند. نمونه آماری پژوهش شامل 24 نفر از جامعه آماری فوقالذکر بوده که به روش گلوله برفی انتخاب گردیدهاند. در این پژوهش، ابتدا به روش تحلیل محتوا، 130 مانع کار تیمی مورد شناسایی قرار گرفتند؛ کدهای اولیه چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفته و 22 مولفه شناسایی شد؛ سپس جهت آزمون نتایج از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید. در نهایت، 14 عامل به عنوان موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور شناسایی و در سه شاخه محتوایی، ساختاری و زمینهای دستهبندی شدند.
حسن الوداری؛ محمدتقی امینی؛ اسفندیار فرجوند
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، صفحه 83-97
چکیده
دانشگاهها در معرض چالشهای محیطی متعددی قرار دارند که حیات و بقای آنها را تهدید میکند. هدف اساسی این پژوهش، ارائة الگویی مؤثر برای ارتقای ظرفیت انطباقپذیری دانشگاه پیام نور است. در بررسی حاضر، برای تحلیل دادهها ار روش نظریه دادهبنیاداستفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند از دادههای متنی و مصاحبه با بزرگان مدیریت برای این منظور ...
بیشتر
دانشگاهها در معرض چالشهای محیطی متعددی قرار دارند که حیات و بقای آنها را تهدید میکند. هدف اساسی این پژوهش، ارائة الگویی مؤثر برای ارتقای ظرفیت انطباقپذیری دانشگاه پیام نور است. در بررسی حاضر، برای تحلیل دادهها ار روش نظریه دادهبنیاداستفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند از دادههای متنی و مصاحبه با بزرگان مدیریت برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی عوامل تأثیرگذار در انطباقپذیری نیز الگوی 7S مکنزی به عنوان الگوی اولیه یا پایه انتخاب شد. در ادامه، الگوی جدیدی با عنوان FITNESS طراحی گردید که بر اساسآن برای نیل به انطباقپذیری یا حساسیت و پاسخگویی به محیط، سازمانها باید به ساختار، فرهنگ، راهبرد، بینشها، فرآیندها، فنّاوری و نیروی انسانی انطباقپذیر مجهز شوند. در نهایت، پیشنهادهایی برای انطباقپذیری دانشگاه پیام نور ارائه گردید.