اسکندر شیرازی
چکیده
یکی از ضرورتهای اصلی دولتهای دموکراتیک، وجود سیستم پاسخگویی جامع در بخش مدیریت دولتی است و بدون وجود این سیستم، احتمال بروز فساد اداری و نارضایتی در سازمانهای بخش دولتی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و آزمون ابعاد و مؤلفههای پاسخگویی سازمانی و طراحی مدل سازمان پاسخگو برای سازمانهای بخش دولتی است. این پژوهش با توجه ...
بیشتر
یکی از ضرورتهای اصلی دولتهای دموکراتیک، وجود سیستم پاسخگویی جامع در بخش مدیریت دولتی است و بدون وجود این سیستم، احتمال بروز فساد اداری و نارضایتی در سازمانهای بخش دولتی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و آزمون ابعاد و مؤلفههای پاسخگویی سازمانی و طراحی مدل سازمان پاسخگو برای سازمانهای بخش دولتی است. این پژوهش با توجه به هدف انجام آن بنیادی و روش تحقیق آن آمیخته با رویکرد متوالی-اکتشافی است و در ۲ فاز کیفی و کمی انجام شده است بدینصورت که ابتدا دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه با ۱۹ نفر از خبرگان که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری گردیده و به روش دادهبنیاد و استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه پیمایش در محیط آزمون آغاز و جمعآوری دادههای کمی انجام شده است دادههای بخش کمی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت مدل سازمان پاسخگو طراحی گردید. در فاز کیفی پژوهش ۱۶۷ زیرمقوله در قالب ۵۴ مقوله فرعی و ۶ مقوله اصلی دولت پاسخگو، مدیران پاسخگو، ساختار پاسخگو، کارکنان پاسخگو، فرهنگ پاسخگو و اربابرجوع پاسخگویی طلب دستهبندی شدند. براساس نتایج به دست آمده ساختارشکنی در قوانین و ترویج فرهنگ پاسخگویی به دلیل تکرار مکرر در فرایند مصاحبهها بهعنوان مقولههای محوری پژوهش انتخاب شدند. همچنین در بین ابعاد سازمان پاسخگو، مقوله ایجاد ساختار پاسخگو با آماره تی برابر با ۳۲/۴ و اندازه اثر ۷۷/۰، دارای بالاترین تأثیر و مقوله فرهنگ پاسخگو با آماره تی برابر با ۹۶/۲ و اندازه اثر ۵۱/۰ کمترین تأثیر را بر ایجاد سازمان پاسخگو دارا است.
مدیریت دولتی
علیاصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیانپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و دادههای موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبهها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخصهای شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط بهجای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشینپروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینهای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در سازمانها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد
مدیریت دولتی
زهره محمدیاری؛ محسن آرمان
چکیده
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ...
بیشتر
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی پیشایندها و پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی از نوع اکتشافی است که به لحاظ روش تحلیل دادهها از نوع تحلیل مضمون است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ شامل، ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺧﺒﺮﮔﺎن حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی و استادان دانشگاه و آشنا با موضوع پژوهش میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 18 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. نتایج نشان داد که مجموع 14 مضمون سازماندهنده در قالب 14 فراگیر بهعنوان پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند و همچنین 10 مضمون سازماندهنده در قالب 3 مضمون فراگیر بهعنوان پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند. نتایج تحلیل تم نشان داد که پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی عبارتاند از: حکومت نالایقان، سیاسیکاری، حاکمیت فرهنگ مخرب و فساد جمعی. پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی نیز عبارتاند از: دور تسلسل ناکارآمدی، دور باطل ناشایستهسالاری و تضعیف امنیت روانی.
مدیریت دولتی
امیرهوشنگ نظرپوری؛ علی شریعت نژاد؛ لیلا حسن پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل پیشایندی و پسایندی مدیریت ذرهبینی در سازمانهای دولتی استان لرستان انجام پذیرفته است. این پژوهش که بهطور همزمان دو رویکرد کمی و کیفی را مورد استفاده قرار داده است، براساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان و استادان دانشگاه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل پیشایندی و پسایندی مدیریت ذرهبینی در سازمانهای دولتی استان لرستان انجام پذیرفته است. این پژوهش که بهطور همزمان دو رویکرد کمی و کیفی را مورد استفاده قرار داده است، براساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان و استادان دانشگاه لرستان بودند که اعضای نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و براساس اصل کفایت نظری، دیدگاه و نظرات 30 نفر از آنان، بررسی گردید، اطلاعات و دادههای موردنیاز، جمعآوری و اشباع نظری حاصل شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کیفی، دادههای به دست آمده از مصاحبه با نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و عوامل پیشایندی و پسایندی مدیریت ذرهبینی مورد شناسایی قرار گرفت. در بخش کمی نیز، با استفاده از روشDelphi Fuzzy تعیین اولویت این عوامل، انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در این بین، عدم اعتماد مدیر به کارکنان، احساس ترس مدیر و نگرش منفی وی به تفویض اختیار، بهعنوان مهمترین عوامل پیشایندی مدیریت ذرهبینی و افزایش استرس کارکنان، وابسته شدن کارکنان به دستورات مدیر و ترک سازمان، بهعنوان مهمترین عوامل پسایندی این سبک از مدیریت در سازمانهای دولتی شناسایی گردید.
مدیریت دولتی
زهرا فروتنی؛ عطیه بحرانی؛ وحید حاجی لو؛ زهرا مقیمی
چکیده
سوداگری پدیدهای نوظهور در سیستم اداری عصر جدید است که آثار مخرب آن، سلامت اداره را تهدید کرده و منافع عمومی را تحتالشعاع قرار میدهد. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت سوداگری در سازمانهای دولتی ایران انجام گرفته است. برای تشکیل گروه خبرگی، تعداد 15 نفر از خبرگان وزارتخانهها و سازمانهای تابعه که حائز شرایط خبرگی بودند، ...
بیشتر
سوداگری پدیدهای نوظهور در سیستم اداری عصر جدید است که آثار مخرب آن، سلامت اداره را تهدید کرده و منافع عمومی را تحتالشعاع قرار میدهد. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت سوداگری در سازمانهای دولتی ایران انجام گرفته است. برای تشکیل گروه خبرگی، تعداد 15 نفر از خبرگان وزارتخانهها و سازمانهای تابعه که حائز شرایط خبرگی بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تست مدل نیز جامعه آماری شامل کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران به تعداد 800 نفر در نظر گرفته شد. همچنین تعداد 260 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه محققساخته گرداوری گردید که روایی و پایایی آن از طریق روشهای کمی تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل و تکنیک دلفی و سیستم استنتاج فازی در قالب نرمافزار متلب بهره گرفته شد. نتایج نشان داد مدل دارای سه بعد فردی، سازمانی و فرهنگی است و بعد سازمانی با بارعاملی 83/0 بیشترین سهم را در تبیین سوداگری اداری دارد. همچنین مؤلفه نظام ارزشی فرد با بارعاملی 6/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد فردی؛ مؤلفه نظام ارزیابی ناکارآمد با بارعاملی 75/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد سازمانی و مؤلفه کوتاه نگری با بارعاملی 75/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد فرهنگی دارد. نتایج سیستم استنتاج فازی نیز نشان داد سطح کمینه سوداگری در سازمان 464/0 است و بخش عمده آن ناشی از تمایلات فردی سوداگرانه است. ضمن اینکه مدیریت عوامل سازمانی و فرهنگی تأثیر بسزایی بر کنترل سوداگری اداری دارد. براساس نتایج میتوان گفت اهتمام به استخدام افراد شایسته و اخلاقمدار نخستین گام مقابله با سوداگری اداری است.
زهرا محمدپور؛ داود کیاکجوری
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی ایران صورت گرفته است. بر همین اساس ابتدا از 29 مقاله لاتین و 78 مقاله فارسی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند استفاده شد که بعد از اشباع نظری؛ تحلیل محتوای متنی صورت پذیرفت که خروجی کار توسط نرمافزار مکس کیو دی آ نشان داده شد. سپس دادههای حاصله به وسیله پرسشنامه (کمی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی ایران صورت گرفته است. بر همین اساس ابتدا از 29 مقاله لاتین و 78 مقاله فارسی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند استفاده شد که بعد از اشباع نظری؛ تحلیل محتوای متنی صورت پذیرفت که خروجی کار توسط نرمافزار مکس کیو دی آ نشان داده شد. سپس دادههای حاصله به وسیله پرسشنامه (کمی و کیفی) در اختیار 14 خبره قرار گرفت و بعد از سه دور دلفی کیفی، 27 معیار و 196 زیرمعیار شناسایی شد و الگوی حاصله به دست آمد. براساس نتایج جهت مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی، مدیران باید مراقب معیار رفتار فرصتطلبانه که تأثیرگذارترین معیار بود و با سایر معیارها بیشترین تعامل را داشت باشند از سوی دگر معیار فردگرایی خودخواهانه از بیشترین میزان تأثیرپذیری برخوردار است. معیار منفعتگرایی مهمترین معیار میباشد و زیرمعیار سیاستورزی بهعنوان مبادله در اولویت اول میان زیرمعیارها قرار دارد.
مدیریت دولتی
ناصر توره
چکیده
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد ...
بیشتر
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیهبر مصاحبه با 12 نفر (به روش هدفمند) از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور و تهران در حوزههای مدیریت دولتی انجام گرفت. دادههای به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج به دست آمده از کدگذاریها شامل مؤلفههای رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین، شخصیت تفکر آفرین، دولت تفکر آفرین و جو تفکر آفرین هست که عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان متفکر دولتی را شکل میدهد که خود به دو مقوله کلی تفکر آفرینی درونسازمانی و تفکر آفرینی بیرون سازمانی دستهبندی شدند و در نهایت راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی پیشنهاد گردید. در جمعبندی کلی این حقیقت ظهور یافت که اکثر مواردی که سبب ایجاد سازمان متفکر دولتی خواهند شد مربوط به عوامل درونی (رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین و شخصیت تفکر آفرین) میباشند. سپس مدل نهایی پژوهش رسم شد و علل اصلی، عوامل زمینهای، عوامل میانجی، مقوله اصلی، راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی شناسایی شد.
علی جمشیدی
چکیده
بهبود تصمیمگیری و عملکرد سازمانهای دولتی کشور، نیازمند سازوکارهای لازم برای بهرهگیری از تجارب پیشین است که با عنوان حافظه سازمانی شناخته میشود. این مطالعه یک پژوهش کاربردی-توسعهای است که با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی حافظه سازمانی در سازمانهای دولتی کشور انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری به شناسایی ...
بیشتر
بهبود تصمیمگیری و عملکرد سازمانهای دولتی کشور، نیازمند سازوکارهای لازم برای بهرهگیری از تجارب پیشین است که با عنوان حافظه سازمانی شناخته میشود. این مطالعه یک پژوهش کاربردی-توسعهای است که با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی حافظه سازمانی در سازمانهای دولتی کشور انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری به شناسایی عوامل زیربنایی و الگوی روابط آنها پرداخته شد. برای این منظور با 18 نفر از مدیران سازمان برنامه و سیاستگذاری کلان کشور با روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبه انجام شد. پس از طراحی الگوی پارادایمی پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی برای اعتبارسنجی الگو استفاده شد. در این بخش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد و از دیدگاه 93 نفر از مدیران و کارشناسان ذیربط با روش نمونهگیری طبقهای استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد مقوله محوری حافظه سازمانی از چهار عامل حافظه شناختی، توصیفی، رویهای و رفتاری تشکیل میشود. مدیریت دانش شرایط و بستر زمینهای را فراهم میآورد و مواردی مانند اسناد بالادستی نظام نقش مداخلهگر دارند. یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و امکانات موجود نقش علی را ایفا میکنند. در نهایت نتایج نشان داده است حافظه سازمانی چنانچه با اتخاذ راهبردهای لازم در سطح فردی و سازمانی همراه شود میتواند شرایط را برای بهبود عملکرد شغلی، سازمانی و در نهایت افزایش رضایت ارباب رجوع و بهرهوری سازمانی فراهم آورد.
اردشیر شیری؛ عاطفه سیفی؛ زهرا حیدرنژاد
چکیده
شایستههراسی ازجمله بیماریهای سازمانی در سازمانهای دولتی است که فرایند انتصاب مطلوب را با مشکل مواجه ساخته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستههراسی مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش، کیفی از نوع نظریه دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی استان ...
بیشتر
شایستههراسی ازجمله بیماریهای سازمانی در سازمانهای دولتی است که فرایند انتصاب مطلوب را با مشکل مواجه ساخته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستههراسی مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش، کیفی از نوع نظریه دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان بودند. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند با 20 نفر از مدیران با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. در فرایند گردآوری و تحلیل اطلاعات از روش نظریه دادهبنیاد اشتراوس و کوربین استفاده و تعداد 45 مفهوم و 6 مقوله اصلی از درون گفتههای مشارکتکنندگان استخراج شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، شرایطی همانند، ضعف سیستم جانشینپروری، ترس از دست دادن جایگاه، نظامهای سنتی مدیریت، کوتهفکری، حزبسالاری، نبودن کارراهه شغلی شایستهپرور موجب پدیده شایستههراسی مدیران میشود و عواملی ازجمله: رقابتهای ناسالم، سیاستزدگی، حرص و طمع، فرهنگ رابطهمداری، تبارگماری، زمینة شایستههراسی مدیران را فراهم میسازند. براساس یافتههای پژوهش، حقوق و مزایا، خودخواهی، وابستگی به قدرت، منفعتطلبی این پدیده را تعدیل میکنند که منجر به پیامدهای همانند کوتولهپروری، کاهش سرمایه دانش و مهارت برای آینده، کاهش کارایی و اثربخشی، دلزدگی شغلی، تخریب وجهه اجتماعی مدیر، افزایش ترک خدمت داوطلبانه کارکنان، کاهش خلاقیت سازمانی، عدم پیشرفت سازمان شده است. در نهایت الگوی پژوهش توسط خبرگان به تأیید رسید.
مهدی محمدی؛ یاسر مقصودی گنجه؛ لیلا شهبازی دستجرده
دوره 10، شماره 3 (پیاپی 39) ، تیر 1401، ، صفحه 41-54
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پایش تأثیر کاربرد نظریه جنجال ـ نتیجه بر تابآوری سازمانی با نقش میانجی رفتار سیاسی مدیران سازمانهای دولتی اصفهان انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از 582 نفر از مدیران سازمانهای دولتی شهر اصفهان میباشند که براساس جدول مورگان 231 نفر بهعنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پایش تأثیر کاربرد نظریه جنجال ـ نتیجه بر تابآوری سازمانی با نقش میانجی رفتار سیاسی مدیران سازمانهای دولتی اصفهان انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از 582 نفر از مدیران سازمانهای دولتی شهر اصفهان میباشند که براساس جدول مورگان 231 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است و روایی ابزارها، با نظر استادان گروه مدیریت تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار وارپ پی ال اس7 انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده روایی واگرا و روایی همگرا و نیز از دو معیـار ضریب پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ انجام گرفت. یافتههای آزمون نشان داد که نظریه جنجال ـ نتیجه بر تابآوری سازمانی و رفتار سیاسی مدیران سازمانهای دولتی در شهر اصفهان تأثیر مثبت و معنیدار دارد و همچنین رفتار سیاسی بر تابآوری سازمانی مدیران سازمانهای دولتی در شهر اصفهان تأثیر مثبت و معنیدار دارد.
علی شریعتنژاد
چکیده
در دنیای مدیریت امروز، برخی رهبران ضمن برخورداری از شخصیت خودمحور و متکبر و قرارگیری در موقعیت قدرت، در طول زمان کمتر از تواناییها و قابلیتهای ذهنی خود استفاده میکنند و تحرک فکری کمی دارند که این مسئله در گذر زمان باعث کاهش توانش فکری و عقلانی آنها میشود. در حقیقت این افراد، بعد از رسیدن به قدرت، دچار کوتهفکری و تحکم ...
بیشتر
در دنیای مدیریت امروز، برخی رهبران ضمن برخورداری از شخصیت خودمحور و متکبر و قرارگیری در موقعیت قدرت، در طول زمان کمتر از تواناییها و قابلیتهای ذهنی خود استفاده میکنند و تحرک فکری کمی دارند که این مسئله در گذر زمان باعث کاهش توانش فکری و عقلانی آنها میشود. در حقیقت این افراد، بعد از رسیدن به قدرت، دچار کوتهفکری و تحکم بیمنطق میشوند؛ چراکه اعمال قدرت مداوم و توانایی حکمرانی بدون داشتن فعالیت فکری و ذهنی، آسیب قابلتوجهی به توانش ذهنی و فکری آنها میزند که نتیجه آن ضعف در فعالیتهای فکری رهبران، بالأخص در حوزه تصمیمگیری خواهد بود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل مؤثر و پیامدهای هوبریس رهبران در سازمانهای دولتی انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که از نظر هدف توسعهای و از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمی خبرگان هستند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی اعضای نمونه آن انتخاب و براساس اصل کفایت نظری تعداد آن برآورد شد. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کدگذاری و نرمافزار اطلس تی و برای تحلیل کمی از روش دیمتل فازی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تحکم بیمنطق، پارادوکس قدرت، تصور وهمآلود از نبوغ و دانش شخصی، عدمتحرک مغزی و تنبلی ذهنی، غرور و خودشیفتگی و اختلالات شخصیتی و رفتاری مهمترین عوامل مؤثر و شکلدهنده هوبریس هستند. همچنین تمرکز تصمیمگیری، رهبری مغرورانه، بهرهکشی و استثمار منابع انسانی، مدیریت خودکامه و کاهش انگیزه و تعهد پیروان و زیردستان بهعنوان مهمترین پیامدهای پدیده هوبریس رهبران در سازمانهای دولتی است.
تورج ارجمندی اکرم؛ فرهاد نژادحاجیعلی ایرانی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی و ارائه الگوی مناسب برای توسعه وضعیت موجود در آن سازمانها میباشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت موضوع و روش، از نوع تحقیقات آمیخته تشریحی (کمی- کیفی) است. این پژوهش در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، در بخش ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی و ارائه الگوی مناسب برای توسعه وضعیت موجود در آن سازمانها میباشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت موضوع و روش، از نوع تحقیقات آمیخته تشریحی (کمی- کیفی) است. این پژوهش در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، در بخش پژوهش کمی، مدیران و رؤسا و کارشناسان متخصص در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی است و در بخش پژوهش کیفی، مدیران سازمانهای دولتی، خبرگان و استادان دانشگاهی در استان آذربایجان غربی است. برای گردآوری دادههای پژوهش، در بخش کمی، از پرسشنامه محققساخته بر مبنای چارچوب نظری «سانجای ساکسنا و پور نیما آواستی» بوده و در بخش کیفی، از سؤالات باز با روش مصاحبه نیمه ساختارمند و مصاحبه گروههای کانونی استفاده شد و برای تحلیل دادههای نیز، در بخش کمی، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در این چارچوب برای آزمون نرمال بودن توزیع دادههای جامعه از «کلموگروف اسمیرنف» و برای آزمون فرضیهها از آزمون تی تک نمونهای و آزمون تی-استیودنت و آزمون رگرسیون خطی و تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و در همة محاسبات و آزمونها از نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شده است. در بخش کیفی، از جداول کدگذاری باز و مفهومسازی و مضمونسازی و متغیر (تم) سازی بهمنظور طراحی و ارائه مدلهای اصلی پژوهش استفاده شده است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش در بخش کمی، سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی در حد کمتر از متوسط از کارکردهای نوین رهبری استفاده مینمایند بهعبارتدیگر، وضعیت موجود کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی کمتر از حد متوسط است و براساس نتایج کیفی، الگویی برای توسعه وضعیت موجود کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی ارائه شد. در الگوی ارائه شده برای سازمانهای دولتی 14 مضمون اصلی (متغیر اصلی) و 39 مضمون فرعی وجود دارد.
جواد معدنی؛ سید مهدی الوانی
چکیده
امروزه با پیشرفت جوامع، تغییر و تحولاتی عظیمی در ابعاد مختلف پدید آمده است که موجب متورم شدن دولتها و سازمانهای آنها شده است. به همین منظور، اکثر کشورها به دنبال راهکارهای مؤثری در این زمینه هستند که تمرکززدایی، یکی از مهمترین آنهاست. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین مؤلفههای اصلی و مؤثر در تمرکززدایی امور اداری از سازمانهای ...
بیشتر
امروزه با پیشرفت جوامع، تغییر و تحولاتی عظیمی در ابعاد مختلف پدید آمده است که موجب متورم شدن دولتها و سازمانهای آنها شده است. به همین منظور، اکثر کشورها به دنبال راهکارهای مؤثری در این زمینه هستند که تمرکززدایی، یکی از مهمترین آنهاست. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین مؤلفههای اصلی و مؤثر در تمرکززدایی امور اداری از سازمانهای دولتی است که با استفاده از روش ترکیبی به بررسی موضوع میپردازد. روش پژوهش حاضر ترکیبی یا آمیخته است که با رویکرد نسبی متوالی با وزن نـابرابر در سه فاز کیفی-کیفی-کمّی انجام شده است. در این پژوهش، به ترتیب از سه روش "مرور سیستماتیک- تحلیل مضمون- پیمایش" استفاده شده است. ابزار اصلی مورد استفاده در فاز کیفی، مصاحبه و در فاز کمّی، پرسشنامه است که به ترتیب از 12 نفر از خبرگان در فاز کیفی و 31 نفر هم در فاز کمّی اطلاعات و دادههای مربوطه استخراج شدند. مطابق با یافتههای پژوهش، در فاز اول -روش مرور سیستماتیک- 19 مقاله جهت تعیین محورهای موضوعی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. در فاز دوم، با استفاده از روش تحلیل مضمون 163 شاخص شناسایی شدند که از میان آنها، 37 مضمون پایه، 17 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر استخراج شد. مطابق با نتایج و تحلیلهای صورت گرفته، علاوهبر اینکه مؤلفههای شناسایی شده، مطابق با برنامه جامع اصلاح نظام اداری هستند، از سوی دیگر میتوانند در راستای رفع خلل و ناکامیهای این حوزه مثمر ثمر باشند.
جعفر آهنگران؛ یزدان شیرمحمدی؛ محمود کریمی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی بهکارگیری استراتژی تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانهای دولتی با در نظر گرفتن قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است. این مطالعه به صورت یک پژوهش میان رشتها است که ضمن معرفی قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء، کیفیت داده را بهعنوان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی بهکارگیری استراتژی تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانهای دولتی با در نظر گرفتن قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است. این مطالعه به صورت یک پژوهش میان رشتها است که ضمن معرفی قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء، کیفیت داده را بهعنوان یک استراتژی جهت کسب مزیت رقابتی ارزیابی میکند. این پژوهش از نظر مبانی فلسفی پژوهش، مبتنی بر پارادایم اثباتگرایی، از نظر رویکرد پژوهش کمی، از نظر استراتژی پژوهش جزء پژوهشهای پیمایشی است. در گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای و میدانی استفاده استفاده شد. جامعه آماری پژوهش نامحدود و نمونه آماری این پژوهش شامل 384 نفر از مدیران و متخصصان بوده و روش نمونهگیری به صورت تصادفی و در دسترس است که با استفاده از جدول مورگان از جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن به صورت روایی محتوا توسط خبرگان و با بهرهگیری از نرمافزار اس.پی.اس.اس مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. همچنین شاخصهای برازندگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آموس بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، کیفیت دادهها باید بهعنوان بخشی از استراتژی جهت ایجاد ارزش برای سازمانها دولتی تبدیل شود. همچنین قابلیت تحلیل دادههای بزرگ بهطور مثبت رابطه بین کیفیت داده و مزیت رقابتی را میانجیگری میکند. از سوی دیگر عملکرد استراتژیک و مدیریت مالی بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنیداری دارند.
سعید دشتیزاد؛ مهناز فرهمند؛ حسین افراسیابی؛ سید علیرضا افشانی
چکیده
انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمانهای دولتی توأم با مواظبت دائم و رفع موانع از مسیر آنها، ضامن سلامت جامعه و سازمان است. ازاینرو، پدیدة خودسانسوری در روابط عمومیهای سازمانهای دولتی را باید یکی از موانع عمده در این مسیر قلمداد کرد که شناخت و واکاوی عوامل و زمینههای بروز این پدیده میتواند گامی ضروری و مهم در رفع این موانع ...
بیشتر
انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمانهای دولتی توأم با مواظبت دائم و رفع موانع از مسیر آنها، ضامن سلامت جامعه و سازمان است. ازاینرو، پدیدة خودسانسوری در روابط عمومیهای سازمانهای دولتی را باید یکی از موانع عمده در این مسیر قلمداد کرد که شناخت و واکاوی عوامل و زمینههای بروز این پدیده میتواند گامی ضروری و مهم در رفع این موانع محسوب شود. این پژوهش با هدف مطالعة عمیق تجارب مدیران روابط عمومیهای سازمانهای دولتی شهر یزد، به دنبال کشف و شناسایی عوامل و انگیزههای آنان در مبادرت به خودسانسوری است. این پژوهش در چارچوب مطالعات کیفی به روش پدیدارشناختی انجام گرفته و اعتمادپذیری دادههای پژوهش نیز با استفاده از معیارهای چهارگانة اعتبارپذیری؛ انتقالپذیری؛ تأییدپذیری؛ و اطمینانپذیری تأیید شده است. یافتههای پژوهش در 15 مقولة فرعی و 4 مقولة اصلی نمایانگر تأثیر عوامل چهارگانه ناامنی و نیازمندی، دستورمحوری، تبعیت از گفتمان حاکم و مصلحتاندیشی در سطوح فردی، سازمانی، فراسازمانی است. با توجه به سایة سنگین عوامل یاد شده بر دیدگاههای مدیران روابط عمومیهای سازمانهای دولتی در مبادرت به خودسانسوری، میتوان نتیجه گرفت که تسهیل جریان اطلاعات بهعنوان یکی از ضرورتهای توسعة جوامع، نیازمند توجّه جدّی مسئولان و سیاستگذاران کشور به جایگاه و نقش روابط عمومیها در این زمینه است.
بلال پناهی
چکیده
امروزه برای سازمانهای پیشرو یک پارادایم اهمیت محوری دارد: سرمایه انسانی، مدیریت استعدادها میتواند دانش سرمایه انسانی را به ارزشافزوده تبدیل کند. هدف این پژوهش آن است که به آیندهسازی برنامههای دولت و مجلس برای جذب و نگهداری استعدادها بپردازد و با ساخت سناریوهای مطلوب، نامطلوب، قابلقبول و قابلتحمل آیندههای محتمل درزمینة ...
بیشتر
امروزه برای سازمانهای پیشرو یک پارادایم اهمیت محوری دارد: سرمایه انسانی، مدیریت استعدادها میتواند دانش سرمایه انسانی را به ارزشافزوده تبدیل کند. هدف این پژوهش آن است که به آیندهسازی برنامههای دولت و مجلس برای جذب و نگهداری استعدادها بپردازد و با ساخت سناریوهای مطلوب، نامطلوب، قابلقبول و قابلتحمل آیندههای محتمل درزمینة مدیریت استعدادها در سازمانهای دولتی ایران را دستهبندی کند. این پژوهش به روش کیفی و آیندهپژوهی انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی، مورد پژوهی و مطالعه روند است. روش جمعآوری دادهها، روش دلفی است. پانل دلفی شامل ۱۰ نفر از نخبگان علمی و مدیران سازمانهای دولتی بودند. در این پژوهش تحلیل ساختاری و تحلیل تأثیرات متقابل مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد آیندههای محتمل در رابطه با مدیریت استعداد شامل طیفی است که از یکسو منجر به تشویق استعدادها شده و با بهکارگیری سند راهبردی سبب جذب و حفظ نخبگان و استعدادها در سازمانها شده و از دیگر سو به از دست دادن استعدادها و خروج آنها از سازمانهای دولتی و کشور منجر خواهد شد. براساس ایده تشویق سازمانهای دولتی باید با بازنگری، ادامه و اصلاح تشویقات خود هرگونه اقدام جهت نگهداری استعدادها را به کار گرفته و با دادن امتیازات مناسب و انگیزاننده به افراد با استعداد سازمان، بر ماندگاری و حفظ آنها تلاش کنند. در پایه تطمیع نیز سازمانهای دولتی در عین تشویق و دادن امتیازات خاص به افراد با استعداد و نخبه باید ابزارهایی را برای ترغیب این سرمایههای انسانی خود داشته باشند تا طمع امکانات خارج، از دل آنها برکنده شود.
اسفندیار فرجوند؛ مهران مصری
چکیده
ارتباطات یکی از مهمترین عوامل توسعه و تعالی نیروی انسانی و عاملی حیاتی برای موفقیت هر سازمان به شمار میآید. اغلب از مدیریت بهعنوان قلب سازمان و از جریان ارتباطات بهعنوان جریان خون در سازمان یاد میکنند. اگر جریان ارتباطات با مدیریت مخدوش شود، پدیده سکته سازمانی ظهور مییابد. هدف این پژوهش تبیین و طراحی مدلی برای سکته سازمانی ...
بیشتر
ارتباطات یکی از مهمترین عوامل توسعه و تعالی نیروی انسانی و عاملی حیاتی برای موفقیت هر سازمان به شمار میآید. اغلب از مدیریت بهعنوان قلب سازمان و از جریان ارتباطات بهعنوان جریان خون در سازمان یاد میکنند. اگر جریان ارتباطات با مدیریت مخدوش شود، پدیده سکته سازمانی ظهور مییابد. هدف این پژوهش تبیین و طراحی مدلی برای سکته سازمانی در سازمانهای دولتی است. این پژوهش با استراتژی پژوهش کیفی و با روش نظریه برخاسته از دادهها انجام شده است و بر آن است تا مدل جامعی برای سکته سازمانی در سازمانهای دولتی ارائه کند. یافتههای این پژوهش حاصل مصاحبه با 15 نفر از خبرگان حوزه مدیریت دولتی است که به روش هدفمند انتخاب شدهاند. از روش پایایی هولستی و روایی توصیفی برای تعیین روایی و پایایی پژوهش استفاده شده است. تجزیه و تحلیلهای انجام شده در فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی 391 نکته کلیدی، 106 کدباز، 32 کد محوری، 5 کدانتخابی و 2 مقوله را نشان داد که منجر به ظهور مدل نهایی پژوهش شد. یافتههای این پژوهش شامل مؤلفههای عوامل انسانی، عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری، عوامل فرهنگی و عوامل محیطی هست که عوامل مؤثر بر سکته سازمانی در سازمانهای دولتی را تشکیل میدهند و همچنین پیامدهای سکته سازمانی و راهبردهایی برای کاهش پدیده سکته سازمانی شناسایی شد.
وحید حاجیلو؛ امین رستمزاده؛ زهرا مقیمی
چکیده
حق فرمان دادن رابطه مستقیمی با چگونگی بهکارگیری آن در سازمان دارد بهگونهای که اگر فرمانها صادر شوند ولی به اجرا در نیایند کارایی سازمانی کاهش مییابد. پژوهش حاضر بهمنظور ارائه مدل پویای توسعه منطقه پذیرش منابع انسانی گرفته است و این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی-علی با رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) است. جامعه آماری ...
بیشتر
حق فرمان دادن رابطه مستقیمی با چگونگی بهکارگیری آن در سازمان دارد بهگونهای که اگر فرمانها صادر شوند ولی به اجرا در نیایند کارایی سازمانی کاهش مییابد. پژوهش حاضر بهمنظور ارائه مدل پویای توسعه منطقه پذیرش منابع انسانی گرفته است و این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی-علی با رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی ایران تشکیل میدهند. پس از استخراج ابعاد و عوامل از مبانی نظری، در دو مرحله با استفاده از روش نمونه در دسترس، از نظر 50 نفر از خبرگان بهرهگیری شده است. در مرحله اول با انجام مصاحبههای عمیق، روابط و حلقههای علّی شناسایی و مدل علّی طراحی شد. در مرحله بعد و پس از طراحی مدل جریان برای دستیابی به اجماع خبرگان در مورد پارامترهای مدل از تکنیک دلفی استفاده شده است. برای گردآوری دادهها علاوهبر مصاحبه، از پرسشنامه بهمنظور شناسایی وضع موجود استفاده شد که روایی آن طبق نظر خبرگان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (78/0) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها براساس رویکرد پویایی دستگاهها در قالب سناریونویسی در نرمافزار ونسیم مورد تحلیل قرار گرفته است. درنهایت "افزایش مقبولیت دستوردهنده با بهبود رفتاری" بهعنوان سناریوی جذاب و "بهبود ویژگیهای دستور" بهعنوان سناریوی ضعیف پژوهش شناسایی گردید. براساس نتایج، تأکید بر صلاحیتهای رفتاری مدیران در انتخاب و انتصاب آنان و همچنین بهبود مهارتهای رفتاری سرپرستان میتواند تأثیر بسزایی در توسعه منطقه پذیرش کارکنان داشته باشد.
لیلا قاسمی اسفهلان؛ صمد خباز باویل
چکیده
شفافیت در سازمانهای دولتی بیانگر آشکار بودن مبانی تصمیمگیری و سازوکارهای حاکم بر عملکرد نظام اداری دولت است و بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارآمد و اثربخش و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدفارائۀ الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی انجام ...
بیشتر
شفافیت در سازمانهای دولتی بیانگر آشکار بودن مبانی تصمیمگیری و سازوکارهای حاکم بر عملکرد نظام اداری دولت است و بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارآمد و اثربخش و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدفارائۀ الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی انجام شده است. ابتدا در این پژوهش عواملمؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی بهکمک مطالعات کتابخانهای احصا شده و سپسبا استفادهاز نظرات خبرگان دانشگاهی دارای تحصیلات مرتبط در کشور و بهرهگیری ازتکنیکدلفی این عوامل بررسی و پس از تعدیل و تأیید آنها پرسشنامۀ نهایی جهت جمعآوری دادههای کمی تدوین و در اختیار مدیران بخشهای مختلف سازمانهای دولتی در ایران به شیوه نمونهگیری در دسترس قرار گرفت. درنهایت تحلیل مسیر و ارائۀ الگو از طریق مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته و برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی مشتمل بر شش متغیر: نقش و کارکرد مردم، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسائل قانونی، مسائل محیطی، مسائل مدیریتی و مسائل ساختاری و فرآیندی است. این متغیرها در سطح جهانی مطرح است ولی تحلیل و رتبهبندی آنها از دیدگاه مدیران دولتی در ایران نشان داد که بیشترین ضریب مسیر مربوط به متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و دو متغیر عوامل ساختاری و فرآیندی و فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای بیشترین رتبه در شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی در ایران هستند.
مدیریت دولتی
محسن فرهادی نژاد؛ سکینه جعفری
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی علل سوتزنی سازمانی و دلایل عدم تمایل به سوتزنی در سازمانهای دولتی بود که با روش ترکیبی متوالی اکتشافی انجام شده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی، مدیران و کارکنان دولتی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 75 نفر بهعنوان مشارکتکننده در این پژوهش انتخاب شدند. جامعة آماری بخش کمی کارکنان سازمانهای دولتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی علل سوتزنی سازمانی و دلایل عدم تمایل به سوتزنی در سازمانهای دولتی بود که با روش ترکیبی متوالی اکتشافی انجام شده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی، مدیران و کارکنان دولتی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 75 نفر بهعنوان مشارکتکننده در این پژوهش انتخاب شدند. جامعة آماری بخش کمی کارکنان سازمانهای دولتی شهرهای تهران، مشهد و سمنان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 157 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتیجۀ تحلیل دادههای کیفی منجر به شناسایی 32 مضمون پایه درزمینۀ دلایل سوتزنی کارکنان گردید که در قالب 6 مضمون سازماندهنده (رویکرد سلامتمحور، رویکرد منفعت طلبانه، رویکرد عدالتخواهانه، رویکرد اخلاق گرایانه، رویکرد تکلیفگرایانه، رویکرد انتقام جویانه)، سازماندهی شدند و 26 مضمون پایه در خصوص عدم تمایل به سوتزنی سازمانی احصا شد که بر اساس قرابت معنایی در قالب 4 مضمون سازماندهنده (عوامل مربوط به سازمان، عوامل مربوط به افشاکننده، عوامل مربوط به افشاشونده، عوامل مربوط به موضوع تخلف) قرار گرفتند. یافتههای بخش کمی نشان میدهد که رویکردهای عدالتخواهانه، اخلاقگرایانه، سلامتمحور، منفعتطلبانه، تکلیفگرایانه و انتقامجویانه به ترتیب بهعنوان مهمترین دلایل تصمیم به سوتزنی بوده و عوامل مربوط به افشاشونده، عوامل مربوط به سازمان، عوامل مربوط به موضوع تخلف و عوامل مربوط به افشاء کننده به ترتیب مهمترین علل سکوت در برابر مشاهدۀ رفتارهای نامطلوب را تشکیل میدهند. رتبهبندی گویههای مرتبط با علل سوتزنی بیانکنندة این است که جلوگیری از تکرار تخلفات، احساس بیعدالتی نسبت به خود و احساس مسئولیت بهعنوان مهمترین علل سوتزنی و ناامیدی از ضمانت اجرایی در صورت افشای تخلفات، نفوذ بالای فرد متخلف و عدمحمایت سازمانی از افشاگران بهعنوان دلایل اصلی سکوت در برابر تخلفات تلقی میشود.
مدیریت دولتی
حسن داناییفرد؛ جلیل دلخواه؛ راضیه قنبری
چکیده
مدیریت انگیزة خدمت عمومی در کارکنان سازمانهای دولتی بزرگترین چالش مدیران بخش دولتی امروزی است زیرا فلسفه وجودی مدیریت دولتی خدمت به آحاد شهروندان در پرتو وجود کارکنان دارای انگیزة خدمت عمومی بالا است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی، به تبیین نقش برداشت از سیاست سازمانی و ابهام ...
بیشتر
مدیریت انگیزة خدمت عمومی در کارکنان سازمانهای دولتی بزرگترین چالش مدیران بخش دولتی امروزی است زیرا فلسفه وجودی مدیریت دولتی خدمت به آحاد شهروندان در پرتو وجود کارکنان دارای انگیزة خدمت عمومی بالا است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی، به تبیین نقش برداشت از سیاست سازمانی و ابهام هدف سازمانی بهعنوان متغیرهای تعدیلگر پرداخته است. در این پژوهش با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی ساده،926 نفر از کارکنان سازمانهای دولتیِ تابع 18 وزارتخانه کشور بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد به کار گرفته شد که روایی و پایایی هریک از متغیرها به تأیید رسیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون مرحلهای بهوسیله نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بدبینی سازمانی منجر به کاهش انگیزه خدمت عمومی میشود و برداشت منفی کارکنان از سیاست سازمان ارتباط بین بدبینی سازمانی و انگیزة خدمت عمومی را در جهت منفی تعدیل میکند. بهعلاوه، همراه شدن ابهام هدف سازمانی با برداشت از سیاست سازمانی این ارتباط را شدت میدهد.
مدیریت دولتی
محمد حکاک؛ عبداله ساعدی؛ معصومه مؤمنی مفرد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدل ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم پرگماتیسم است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. در بخش کیفی جامعة آماری پژوهش 30 نفر از خبرگان و مدیران در سازمانهای دولتی هستند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدل ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم پرگماتیسم است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. در بخش کیفی جامعة آماری پژوهش 30 نفر از خبرگان و مدیران در سازمانهای دولتی هستند که براساس روش نمونهگیری هدفمند و تا سرحد اشباع اطلاعات موردنیاز و کفایت نظری مورد بررسی قرار گرفتند. بهعلاوه جامعة آماری پژوهش در بخش کمی، مدیران و خبرگان در سازمانهای دولتی هستند که نظرات آنها با بهرهگیری از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا و آزمون کاپای-کوهن مورد آزمون قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد مورد سنجش قرار گرفت. در بخش کیفی، دادههای به دست آمده از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری زنده و در بخش کمی پژوهش، دادهها با استفاده تکنیک رویکرد ساختاری تفسیری تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر معرفی سه پیامد اصلی ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: عدم تعهد سازمانی، ترک خدمت و فرسودگی شغلی و تشریح چگونگی شکلگیری آنها است. برای مثال، عدم تعهد سازمانی ماحصل آمادگی ضعیف افراد، افزایش ترس و تردید و بیانگیزگی منابع انسانی است. بدین ترتیب، فقدان انگیزه کافی علاوهبر ایجاد جو بیاعتمادی در میان کارکنان سازمان، اجتناب آنها از ارتباط و تعامل با یکدیگر را نیز بهدنبال خواهد داشت. که پیامد طیکردن این پروسه، ایجاد عدم تعهد سازمانی است. همچنین در پایان با توجه به یافتهها کاربردهای مدیریتی پژوهش برای سازمانهای دولتی ذکر شده است.
مدیریت دولتی
میرعلی سیدنقوی؛ رضا واعظی؛ وجه اله قربانی زاده؛ محمد افکانه
دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 11-26
چکیده
میل به بقا در سازمانها ذاتی است. در بخش خصوصی سوددهی ضامن بقاست و در بخش دولتی رضایت مردم. به همین دلیل تحصیل کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری ضروری میباشد. بخش خصوصی در بهکارگیری الگوهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام شده است. برای جمعآوری ...
بیشتر
میل به بقا در سازمانها ذاتی است. در بخش خصوصی سوددهی ضامن بقاست و در بخش دولتی رضایت مردم. به همین دلیل تحصیل کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری ضروری میباشد. بخش خصوصی در بهکارگیری الگوهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام شده است. برای جمعآوری دادهها، از ابزار مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شده است. با بهکارگیری روش نمونهگیری گلوله برفی، 18 نفر از خبرگان آشنا با مقولة تعالی منابع انسانی شامل: استادان دانشگاه، مدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی و کارشناسان تعالی مصاحبه انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و براساس نتایج آن، الگوی مورد نظر طراحی شد. این الگو شامل: شرایط علّی (ناکارآمدیها، انتظارات و الزامات)، پدیدة اصلی(تعالی منابع انسانی در بخش دولتی)، شرایط زمینهای (تئوری خدمات دولتی نوین، فرهنگ تعالی و قوانین)، شرایط مداخلهگر(خرده مدلها، ویژگیهای مدیریت دولتی و تفاوتهای بخش دولتی و خصوصی)، راهبردها (دولت، مقامات سیاسی، سازمان منابع انسانی، کارکردهای منابع انسانی، اخلاق اداری، مردم، شرکا و خانواده)، نتایج (منابع انسانی و سازمانی)، پیامدها (سازمانی، جامعه و آرمانی) و برداشتها (مردم و همکاران) میباشد.
میثم لطیفی؛ محمد عبدالحسین زاده؛ امیر آذرفر
دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16) ، مهر 1395، ، صفحه 33-50
چکیده
ترک خدمت نیروها در پستهای کلیدی و حساس درروند حرکت یک سازمان بهسوی اهدافش مشکل جدی ایجاد مینماید. بهطور خاص در بخش دولتی که در جذب نیروی کار باتجربه و متخصص با بخش خصوصی در رقابت است، نیاز به برنامه جانشینپروری و تربیت مدیران مجرب اهمیت زیادتری پیدا میکند. این پژوهش درصدد است که با کاربست روش تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری- ...
بیشتر
ترک خدمت نیروها در پستهای کلیدی و حساس درروند حرکت یک سازمان بهسوی اهدافش مشکل جدی ایجاد مینماید. بهطور خاص در بخش دولتی که در جذب نیروی کار باتجربه و متخصص با بخش خصوصی در رقابت است، نیاز به برنامه جانشینپروری و تربیت مدیران مجرب اهمیت زیادتری پیدا میکند. این پژوهش درصدد است که با کاربست روش تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری- تفسیری، الگوی جانشینپروری در سازمانهای دولتی را ارائه دهد. در این پژوهش یکی از سازمانهای دولتی کشور انتخاب شد و از مدیران و خبرگان آن در مورد برنامه جانشینپروری مصاحبه به عمل آمد. در ادامه با بهرهگیری از روش کیفی تحلیل مضمون، مصاحبههای مذکور تحلیل شد و شبکه مضامین جانشینپروری با 32 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر استخراج شد و با بهرهگیری از مدلسازی ساختاری- تفسیری، روابط بین متغیرها کشف شد. نتایج پژوهش نشان داد متغیرهایی چون تعهد مدیران ارشد به جانشینپروری، فرهنگ جانشینپروری و قوانین و اسناد بالادستی نقش مهم و کلیدی در تحقق جانشینپروری در بخش دولتی دارند و متغیرهایی چون نظام ارزیابی عملکرد مناسب، نظام آموزشی کارآمد و عدالت سازمانی خروجیهای سیستم جانشینپروری هستند.
محمدرضا آقازاده؛ طیبه عسگری؛ عادله شاهی؛ آمنه فرهمند
دوره 4، شماره 1 (پیاپی 13) ، بهمن 1394، ، صفحه 29-52
چکیده
بر اساس آخرین پژوهشهای صورت گرفته توسط مجله استراتژی و رهبری، مدیریت استراتژیک با کسب نزدیک به 90٪ آراء به عنوان پرکاربردترین ابزار مدیریتی شناخته شد. این در حالی است که به عقیده صاحبنظران، به کارگیری مدلهای موجود مدیریت استراتژیک به دلیل تفاوت میان سازمانهای انتفاعی و دولتی- حاکمیتی مناسب نیست. هدف این مقاله طراحی مدل فرآیندی ...
بیشتر
بر اساس آخرین پژوهشهای صورت گرفته توسط مجله استراتژی و رهبری، مدیریت استراتژیک با کسب نزدیک به 90٪ آراء به عنوان پرکاربردترین ابزار مدیریتی شناخته شد. این در حالی است که به عقیده صاحبنظران، به کارگیری مدلهای موجود مدیریت استراتژیک به دلیل تفاوت میان سازمانهای انتفاعی و دولتی- حاکمیتی مناسب نیست. هدف این مقاله طراحی مدل فرآیندی تدوین استراتژی سازمانهای دولتی در شرایط عدم قطعیت و مبتنی بر پارادایم حکمرانی شبکهای، با استفاده تحلیل کیفی و الگوسازی ساختاری تفسیری است. که در نهایت به صورت نمودار و الگوی فرایندی درآمده است. در این راستا، نمونه گیری، هدفمند غیرتصادفی است. انتخاب نمونه آماری از میان خبرگان و متخصصین صورت گرفته است. معیارهای اصلی انتخاب خبرگان تسلط نظری، تجربه عملی، تمایل و توانایی مشارکت در پژوهش و دسترسی است. در نهایت نتیجه پژوهش به صورت الگوی فرآیندی تجویزی تنظیم و ترسیم شده است. این الگوی فرآیندی، مسیر دستیابی به استراتژی سازمانهای دولتی در شرایط عدم قطعیت و مبتنی بر پارادایم حکمرانی شبکهای را به صورت گام به گام نشان میدهد.