مدل سازی
آناهیتا مظاهری کلهرودی؛ مجید رمضان؛ حسن گیوریان؛ مجید رستمی بشمنی
چکیده
سلامتی در تمام جوامع بهعنوان یکی از مهمترین الزامات عدالت و توسعه است. یکی اهداف مهم در سیاستگذاریهای سلامت در ایران امکان دسترسی به خدمات بهداشتی برای همگان به صورت عادلانه باشد، اما تحقق این هدف در مرحله اجرا بسیار ضعیف است. بنابراین طراحی الگویی مناسب برای اجرای خطمشیهای عمومی سلامت مبتنی بر عدالت هدف پژوهش حاضر است. ...
بیشتر
سلامتی در تمام جوامع بهعنوان یکی از مهمترین الزامات عدالت و توسعه است. یکی اهداف مهم در سیاستگذاریهای سلامت در ایران امکان دسترسی به خدمات بهداشتی برای همگان به صورت عادلانه باشد، اما تحقق این هدف در مرحله اجرا بسیار ضعیف است. بنابراین طراحی الگویی مناسب برای اجرای خطمشیهای عمومی سلامت مبتنی بر عدالت هدف پژوهش حاضر است. روش پژوهش آمیخته است که در ابتدا از روش کیفی و راهبرد نظریه دادهبنیاد است. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان سلامت گردآوری شد. مطابق با مدل استرواس و کوربین، کدگذاری انجام شد در تحلیل دادهها، در نهایت به 120 مفهوم و 24 مقوله فرعی و 6 مؤلفه اصلی به اشباع نظری رسید و به ایجاد مدلی که تأثیر شرایط علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها بر پدیده محوری همان اجرای خطمشیهای عمومی سلامت مبتنی بر عدالت شناسایی شد. سپس این مدل توسط 15 نفر از خبرگان سلامت در قالب پرسشنامهای با تکنیک دلفی فازی با حذف، اصلاح و اضافه نمودن تعدادی از شاخصها سرانجام 58 مفهوم و 26 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تأیید شد. برای اعتبارسنجی مدل پژوهش پرسشنامه که براساس یافتههای کیفی مرحله قبل طراحی شده حجم نمونه از فرمول کوکران تعداد 384 نفر از کارشناسان بخش سلامت نظرسنجی انجام شد، سپس دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، با نرمافزار اسمارت پی. ال. اس تجزیه و تحلیل شدند. تمامی شاخصهای برازش مدل در محدوده مطلوب قرار دارند که این امر نشان میدهد روابط معناداری بین متغیرهای مدل وجود دارد.
علت یابی
اسماعیل عمرانزاده؛ المیرا شاکری
چکیده
در دو دهه اخیر در سراسر کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان، توجه به مدیریت پایدار منابع انسانی بهعنوان یک پارادایم جدید، رشد فراوانی یافته است، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مفهومی جهت تبیین موانع پیادهسازی مدیریت منابع انسانی پایدار در شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. در این پژوهش کیفی با کمک نرمافزار تحلیل اکتشافی اطلس. تی ...
بیشتر
در دو دهه اخیر در سراسر کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان، توجه به مدیریت پایدار منابع انسانی بهعنوان یک پارادایم جدید، رشد فراوانی یافته است، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مفهومی جهت تبیین موانع پیادهسازی مدیریت منابع انسانی پایدار در شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. در این پژوهش کیفی با کمک نرمافزار تحلیل اکتشافی اطلس. تی از روش تحلیل دادهبنیاد و کدگذاری مبتنی بر رویکرد استقرایی بهره گرفته شده است. نتایج از درون 19 مصاحبه میدانی نیمه ساختاریافته و اسناد به دست آمدند. نمونهها از ترکیبی از نمونهگیریهای هدفمند، گلوله برفی، در دسترس و نظری حاصل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهند شرایط علّی «عدم توانایی در جذب منابع انسانی ماهر و با استعداد، عدم توانایی در نگهداشت منابع انسانی ماهر و با استعداد، عدم توانایی در هدایت منابع انسانی ماهر و با استعداد، مسئولیت قانونی، نظام ارزشی» و شرایط مداخلهگرِ «کیفیت نیری کار، شرایط مشتریان، عوامل مدیریتی و شرایط محیط کلان» شناسایی شدند. پدیدار «ناپایداری سیستمهای کاری، عدم وجود مدیریت سایبرنتیک، عدم وجود تفکر سیستمی و عدم تعادل» و شرایط زمینهای «پیچیدگی محیطی، نگرش مدیران و فرهنگ» حاصل شدند. «عدم مشروعیت اقدامهای مدیریتی، عدم توجه به خلق مدلهای ذهنی مشترک و عدم آگاهیبخشی» هم بهعنوان استراتژیها و «آسیب فردی، آسیب سازمانی، آسیب اجتماعی، آسیب اقتصادی و آسیب زیستمحیطی» بهعنوان پیامدهای مدیریت ناپایدار منایع انسانی شناسایی شدند.
مدل سازی
علیرضا موغلی؛ یحیی رستمنیا؛ سید محمد حسین کمانی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و متخصصان دستگاههای اجرایی استان ایلام بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل مدیران و کارشناسان حوزه اداری و منابع انسانی دستگاههای دولتی استان ایلام بودند که 188 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و تحلیل دادههای بخش کمی با نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، 71 کد اولیه و 12 مقوله فرعی در قالب 6 مقوله اصلی شناسایی شد که عبارتاند از: پدیده محوری، شامل مؤلفه سمبلگرایی سازمانی؛ عوامل علی، شامل مؤلفههای مدیریتی، قانونی، دانشی و فردی؛ عوامل بسترساز، شامل مؤلفههای فرهنگسازمانی و سبک رهبری؛ عوامل مداخلهگر، شامل تعدد و تناقض قوانین سازمانی؛ راهبردها، شامل راهبردهای سمبلگرایانه و پیامدها، شامل مؤلفههای بهبود عملکرد سازمانی، توسعه فردی و سازمانی و اعتماد عمومی به سازمان میباشند. نتایج بخش کمی الگوی طراحی شده از تناسب قابلقبولی برخوردار است.
مدل سازی
علیاصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیانپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و دادههای موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبهها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخصهای شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط بهجای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشینپروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینهای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در سازمانها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد
مدل سازی
رحمان اصفهانی؛ مهربان هادی پیکانی؛ محمد طالاری
چکیده
کارکنان کارآمد عامل اصلی موفقیت و تعالی سازمان و کارکنان ناکارآمد نیز عامل مشکلات و شکستهای سازمان هستند. با وجود این در پژوهشهای پیشین، کمتر پژوهشی بهطور جامع و منسجم به کارآمدی نیروی انسانی پرداخته و مهمترین هدف این پژوهش ارائه یک مدل نظری در خصوص کارکنان کارآمد و ناکارآمد و بررسی ویژگیهای آنها در بخش دولتی بود تا ضمن ...
بیشتر
کارکنان کارآمد عامل اصلی موفقیت و تعالی سازمان و کارکنان ناکارآمد نیز عامل مشکلات و شکستهای سازمان هستند. با وجود این در پژوهشهای پیشین، کمتر پژوهشی بهطور جامع و منسجم به کارآمدی نیروی انسانی پرداخته و مهمترین هدف این پژوهش ارائه یک مدل نظری در خصوص کارکنان کارآمد و ناکارآمد و بررسی ویژگیهای آنها در بخش دولتی بود تا ضمن پرکردن خلأ مطالعاتی موجود به دانشافزایی در این زمینه کمک نماید. این مطالعه از اصول روششناسی نظریه دادهبنیاد کلاسیک (گلیزری) در ارتباط با استفاده از ادبیات نظری، بهکارگیری مشارکتکنندگان، جمعآوری داده، تحلیل و توسعه نظریه استفاده کرد. در این راستا با تعداد 17 نفر از مدیران صاحبنظر صنعت آب استان اصفهان مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته انجام و دادههای حاصل در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها منتج به شناسایی چهار گونه از کارکنان از لحاظ کارآمدی بود که با عناوین کارکنان کنشگر، کارکنان واکنشگر، کارکنان اهمالگر و کارکنان نافرمان مفهومسازی گردیدند. در ادامه تحلیل دادهها، گونههای مذکور از طریق ماتریس گونهشناسی کارکنان کارآمد و ناکارآمد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. بدیهی است شناسایی انواع کارکنان از لحاظ کارآمدی و تبیین ویژگیهای آنها کمک شایانی در بهبود کارآمدی منابع انسانی و مقابله با ناکارآمدی خواهد نمود.
فاطمه فاضلپور؛ صید مهدی ویسه؛ اردشیر شیری
چکیده
این پژوهش با هدف واکاوی ابعاد محبوبیتطلبی مدیران در سازمانهای دولتی شهر ایلام انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی با روش کیفی، از نوع نظریه دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده گلیزر است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی شهر ایلام بودند. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف واکاوی ابعاد محبوبیتطلبی مدیران در سازمانهای دولتی شهر ایلام انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی با روش کیفی، از نوع نظریه دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده گلیزر است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی شهر ایلام بودند. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند با 17 نفر از مدیران با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای پایایی مصاحبهها از روش توافق بین دو کدگذار و به منظور بررسی روایی، از روایی محتوایی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که برای محبوبیتطلبی 7 بُعد شناسایی شد که شامل ضعیف الأراده (شخصیتپوشالی، شخصیتمتزلزل، هویتباختگی) وابستگی ناسالم (ذهنفرمانبردار، رفتارمنفعلانه، دیگرانپردازی) تعلقخواهی (مدیریتویترینی، رفتارسالوسگرایانه، تصویرپردازی) منافعشخصی (شبکهسازی، تملکگرایی، بازیسیاسیمدیران) رنجورنمائی (ناهنجاریرفتاری، نشانگانشخصیتی، بحران-شخصیتی) سفیدنمایی (کجرویسازمانی، ناهنجاریسازمانی، کژکارکردی عملکردی مدیران) شعارگرایی (ایجاد مدیریت برمبنای اتاق شیشهای، تدوین اصول و الزامات عملکردی سازمان، تدوین اصول و الزامات آموزشی و اخلاقی). نتایج تحقیق نشان داد که محبوبیتطلبی، ازجمله ناکارآمدیهای مدیریتی در سازمانهای دولتی است که عملکرد مدیران را با مشکل مواجهه ساخته است. میتوان گفت سازمانهای دولتی برای کاهش محبوبیتطلبی مدیران باید از انتصاب مدیرانی که تمایل به ارتباط نمادین دارند و دارای شخصیتهای وابستهاند، پرهیز کنند.
مدل سازی
ناصر توره
چکیده
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد ...
بیشتر
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیهبر مصاحبه با 12 نفر (به روش هدفمند) از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور و تهران در حوزههای مدیریت دولتی انجام گرفت. دادههای به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج به دست آمده از کدگذاریها شامل مؤلفههای رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین، شخصیت تفکر آفرین، دولت تفکر آفرین و جو تفکر آفرین هست که عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان متفکر دولتی را شکل میدهد که خود به دو مقوله کلی تفکر آفرینی درونسازمانی و تفکر آفرینی بیرون سازمانی دستهبندی شدند و در نهایت راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی پیشنهاد گردید. در جمعبندی کلی این حقیقت ظهور یافت که اکثر مواردی که سبب ایجاد سازمان متفکر دولتی خواهند شد مربوط به عوامل درونی (رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین و شخصیت تفکر آفرین) میباشند. سپس مدل نهایی پژوهش رسم شد و علل اصلی، عوامل زمینهای، عوامل میانجی، مقوله اصلی، راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی شناسایی شد.
اسماعیل کاکه برایی؛ منصور ایراندوست؛ جمال ادهمی؛ رضا صالحی
چکیده
افکار و احساسات کارکنان که از آن بهعنوان انرژی کارکنان یاد میشود نقش مهمی در شکل دادن به عملکرد کارمندان در محیط کار دارند. ازاینرو این مفهوم به هدفی جدید درزمینة دانش سازمانی تبدیل شده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف طراحی الگویی برای بازسازی معنایی انرژی کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شد. روش پژوهش بهعنوان نظریه دادهبنیاد ...
بیشتر
افکار و احساسات کارکنان که از آن بهعنوان انرژی کارکنان یاد میشود نقش مهمی در شکل دادن به عملکرد کارمندان در محیط کار دارند. ازاینرو این مفهوم به هدفی جدید درزمینة دانش سازمانی تبدیل شده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف طراحی الگویی برای بازسازی معنایی انرژی کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شد. روش پژوهش بهعنوان نظریه دادهبنیاد اتخاذ شد که در آن شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی براساس رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، شرکتکنندگان شامل 20 نفر از کارشناسان و مدیران سازمانهای دولتی بودند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادههای به دست آمده در قالب 283 شناسه اولیه، 97 مفهوم اساسی، 18 طبقه فرعی و 6 طبقه اصلی استخراج شد. تجزیهوتحلیل این پژوهش نشان داد که پدیده اصلی یعنی انرژی کارکنان در فرایندی از شرایط علّی (ویژگیهای روانشناختی، سبک زندگی سالم، ژنتیک، ارتباطات اثربخش، سبک رهبری مدیریتی، ویژگیهای شغلی، کیفیت زندگی کاری)؛ شرایط زمینهای (پویایی نظام اقتصادی، پویایی نظام سیاسی، پویایی نظام اجتماعی، پویایی نظام فرهنگی، تحولات فناوری)؛ شرایط مداخلهگر (سن، جنسیت، تحصیلات، سابقه کار، نوع استخدام)؛ راهبردها (توسعه روانی، بهبود سلامت، توسعه شبکه اجتماعی) و پیامدها (ابزاری، غایی) شناسایی شد.
علی محمدزاده؛ علی اصغر پورعزت؛ علی پیراننژاد؛ مجید مختاریانپور؛ مهدی پندار
چکیده
اساساً هر امری که مشارکت شهروندان را در پی دارد، در بستری شکل میگیرد که مقولههای مشترکی آن را احاطه کرده است و بدون توجه به آنها، مشارکت شهروندان بهسختی اتفاق میافتد. هدف از این پژوهش، طراحی مدل جامع مشارکت شهروندی در شهر تهران است. روش پژوهش، کیفی است و براساس رویکرد گلیزر از راهبرد نظریه دادهبنیاد، وضعیت موجود، ...
بیشتر
اساساً هر امری که مشارکت شهروندان را در پی دارد، در بستری شکل میگیرد که مقولههای مشترکی آن را احاطه کرده است و بدون توجه به آنها، مشارکت شهروندان بهسختی اتفاق میافتد. هدف از این پژوهش، طراحی مدل جامع مشارکت شهروندی در شهر تهران است. روش پژوهش، کیفی است و براساس رویکرد گلیزر از راهبرد نظریه دادهبنیاد، وضعیت موجود، مدلسازی شده است. در این امتداد، با 19 نفر از شهروندان، مدیران شهری و خبرگان حوزه مشارکت شهروندی که به صورت گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته انجام پذیرفت و دادهها پس از پیادهسازی، کدگذاری شده و براساس خانواده کدهای ششسی که از سوی گلیزر معرفی شده است، مدلسازی شد. "عدم رویکرد شهروندمحوری در شهرداری"، بهمنزله پدیده محوری و 12 مقوله نیز بهمنزله مقولههای فرعی معرفی شد. نتیجه اینکه برای افزایش مشارکت شهروندی، لازم است شهرداری تهران، نسبت به اصلاح نگرشِ سرمایههای انسانی خود، بهویژه مدیران و خطمشیگذاران اقدام کند و این تغییر نگرش خود را در عمل نشان دهد و شهرداری، تبدیل به سازمان مشارکتمحور شود و کمک کند تا این تغییر نگرش در شهروندان نیز به وجود آید تا بدین ترتیب مقدمات حضور آنان در عرصه مشارکت شهری فراهم آمده و مشارکتمحوری شهرداری تقویت شود و مدیریت شهری، با پیشنهادهایی که در انتهای مقاله ارائه شد، خلأهای مورد اشاره را برطرف نماید.
سید محمد موسوی
چکیده
امروزه حکمرانی خوب در مقیاس وسیعی از سطح محلی تا بینالمللی به کار برده میشود. در این بین سطح محلی دارای اهمیت ویژهای است. با توجه به مشخصههایی چون اصل تمرکززدایی، ساختار دموکراتیک، برنامهریزی و تصمیمگیری محلیگرا و مردم نهاد، افزایش نقش نهادهای غیردولتی و جامعه مدنی، توجه به منافع عام مردم، توزیع فرصتها و برقراری عدالت ...
بیشتر
امروزه حکمرانی خوب در مقیاس وسیعی از سطح محلی تا بینالمللی به کار برده میشود. در این بین سطح محلی دارای اهمیت ویژهای است. با توجه به مشخصههایی چون اصل تمرکززدایی، ساختار دموکراتیک، برنامهریزی و تصمیمگیری محلیگرا و مردم نهاد، افزایش نقش نهادهای غیردولتی و جامعه مدنی، توجه به منافع عام مردم، توزیع فرصتها و برقراری عدالت اجتماعی و جغرافیایی، افزایش اثربخشی و کارایی و در نهایت بهرهمندی کل جامعه از توسعه و رفاه و ...، میتوان دولت محلی را به دلیل ماهیت و کارکردهای خاصی که دارد، نمونه مطلوب و کارآمدی از حکمرانی خوب دانست. در این برداشت؛ تمرکززدایی (از ارکان دولت ملی)، مهمترین و اصلیترین هدف دولت محلی در تحقق حکمرانی خوب است. عدم حکمرانی خوب در کشور خصوصاً در مناطق روستایی، میتواند منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی در جامعه باشد. در پژوهش حاضر تلاش شده است علل عدم موفقیت حکمروایی محلی در ایران "مورد مطالعه: دهیاریهای استان زنجان" بررسی و موردسنجش قرار گیرد. روش پژوهش حاضر، از حیث هدف پژوهشی کاربردی و روش اجرای پژوهش تلفیقی است بدین معنا که از روش توصیفی- تحلیلی و نیز از روش تحقیق میدانی و پیمایشی استفاده گردیده است. جامعه آماری پژوهش را دهیاریهای استان زنجان تشکیل میدهد. شیوه نمونهگیری تصادفی بوده و حجم نمونه 200 دهیاری بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. روایی آن توسط فرمانداران و بخشداران و پایایی آن با استفاده از آلفای 84/0 مطلوب ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. انجام شد. نتایج نشان داد که بین محدودیتهای دهیاریها با عدم موفقیت آنها رابطه مستقیم و معناداری دارد و این رابطه با شدت تأثیر 667/0 تأیید شد.
اردشیر شیری؛ عاطفه سیفی؛ زهرا حیدرنژاد
چکیده
شایستههراسی ازجمله بیماریهای سازمانی در سازمانهای دولتی است که فرایند انتصاب مطلوب را با مشکل مواجه ساخته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستههراسی مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش، کیفی از نوع نظریه دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی استان ...
بیشتر
شایستههراسی ازجمله بیماریهای سازمانی در سازمانهای دولتی است که فرایند انتصاب مطلوب را با مشکل مواجه ساخته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستههراسی مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش، کیفی از نوع نظریه دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان بودند. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند با 20 نفر از مدیران با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. در فرایند گردآوری و تحلیل اطلاعات از روش نظریه دادهبنیاد اشتراوس و کوربین استفاده و تعداد 45 مفهوم و 6 مقوله اصلی از درون گفتههای مشارکتکنندگان استخراج شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، شرایطی همانند، ضعف سیستم جانشینپروری، ترس از دست دادن جایگاه، نظامهای سنتی مدیریت، کوتهفکری، حزبسالاری، نبودن کارراهه شغلی شایستهپرور موجب پدیده شایستههراسی مدیران میشود و عواملی ازجمله: رقابتهای ناسالم، سیاستزدگی، حرص و طمع، فرهنگ رابطهمداری، تبارگماری، زمینة شایستههراسی مدیران را فراهم میسازند. براساس یافتههای پژوهش، حقوق و مزایا، خودخواهی، وابستگی به قدرت، منفعتطلبی این پدیده را تعدیل میکنند که منجر به پیامدهای همانند کوتولهپروری، کاهش سرمایه دانش و مهارت برای آینده، کاهش کارایی و اثربخشی، دلزدگی شغلی، تخریب وجهه اجتماعی مدیر، افزایش ترک خدمت داوطلبانه کارکنان، کاهش خلاقیت سازمانی، عدم پیشرفت سازمان شده است. در نهایت الگوی پژوهش توسط خبرگان به تأیید رسید.
مهدی انصاری پور؛ غلامعلی طبرسا
چکیده
هر از چندگاهی شنیده یا دیده میشود که فلان سازمان یا شرکت یا بنگاه اقتصادی، مالی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی دچار نوعی فساد از درون و یا بیرون شده است. تاکنون اقدامات مختلف و متعددی درزمینة مبارزه با فساد در کشور در قالب تصویب قوانین و ایجاد نهادهای نظارتی صورت گرفته است، اما هیچکدام از موارد مذکور آنطور که باید و شاید نتوانستهاند ...
بیشتر
هر از چندگاهی شنیده یا دیده میشود که فلان سازمان یا شرکت یا بنگاه اقتصادی، مالی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی دچار نوعی فساد از درون و یا بیرون شده است. تاکنون اقدامات مختلف و متعددی درزمینة مبارزه با فساد در کشور در قالب تصویب قوانین و ایجاد نهادهای نظارتی صورت گرفته است، اما هیچکدام از موارد مذکور آنطور که باید و شاید نتوانستهاند در راه مبارزه با فساد موفق عمل کنند. به همین دلیل میبایست رویکرد دیگری در مبارزه با فساد در پیش گرفته شود. در سالیان اخیر توجه کشورهای پیشتاز در مبارزه با فساد از توجه صرف به ساختارها و نهادهای قانونی به سمت استفاده از ظرفیتهای موجود در نظارت عمومی و یا به تعبیری سوتزنی تغییر کرده است. با توجه به تأثیرات و پیامدهای سوتزنی بر عملکرد سازمانها پژوهش حاضر تلاش دارد تا برای اولین بار در کشور پدیده سوتزنی را با رویکرد سیستمی و استفاده از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد، با بهرهگیری از تجارب واقعی سوتزنان فعلی و گذشته سازمانها در بافت فرهنگی کشور مورد بررسی قرار دهد. این مدل میتواند بهنوعی وضعیت سوتزنی در کشور را از ورودیهای سوتزنی گرفته تا خروجیهای آن به صورت ملموس به تصویر کشاند. درواقع تجربه زیسته سوتزنی سوتزنان در این پژوهش در قالب یک مدل جامع قرار گرفت و چیستی، چرایی، چگونگی و پیامدهای مورد انتظار این پدیده در بافت فرهنگی کشور کشف شد.
ثریا قوره جیلی؛ محمدحسین رحمتی؛ جواد پورکریمی
چکیده
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری ...
بیشتر
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان حوزة آموزش عالی است که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. مفهومها و مؤلفههای رهبری دوسوتوان (106 مفهوم کلیدی، 25 مقوله اولیه و 7 مقوله ثانویه) از مصاحبهها مشخص و در قالب الگوی مفهومی دادهبنیاد تدوین شد. براساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری رهبری دوسو توان است. نتایج نشان داد که مؤلفه-های توانمندیهای فردی شامل (تواناییهای فردی، مهارتهای فردی، نگرش، رفتار و انگیزش)، برنامهریزی استراتژیک (هدفگذاری، آیندهنگاری)، اخلاقمداری و خدمتگزاری شامل (پایبندی به مهارتهای اخلاقی، خدمترسانی و پاسخگویی، نظارت مستمر)؛ مدیریت کلان دانشگاه شامل (مدیریت دانش، توسعه و بهبود مستمر دانش، مدیریت مشارکتی، استفاده از قابلیتهای سرمایه انسانی، مدیریت مالی، توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی)؛ توسعه همکاریهای علمی (ارتباط با صنعت، تجاریسازی و بینالمللی کردن دانشگاهها)؛ بهرهگیری از فرصتها شامل (توانمندی جذب، مدیریت تسهیلات، شناسایی توانمندیها)؛ هماهنگی و انعطافپذیری شامل (مهارتهای ارتباطی، مدیریت تعادل، مدیریت طراحی) است. این نتایج در قالب الگوی دادهبنیاد برای استفاده رؤسای دانشگاهها و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها ارائه شده است