مدیریت دولتی
محبوبه رشیدی؛ میرعلی سید نقوی
چکیده
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی و روایی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی و روایی پژوهش در نرم افزار smart pls و تحلیل پرسشنامهها در نرم افزار SPSS سنجیده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تفاوت قابل توجهی میان الگوی در تظر گرفته شده (به عنوان وضعیت مطلوب) و وضعیت موجود در شرکت نفت وجود دارد. ارزیابی عملکرد در کارکنان مازادمحور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی عمومی باید مبتنی بر فرآیند بوده و بر کنترل حالنگر به همراه تطابق عملکرد با استاندارها تمرکز داشته باشد، در کارکنان انباشت محور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی عمومی باید مبتنی بر ارزیابی دورهای و تطابق عملکرد با استانداردها باشد، در کارکنان دانش محور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی منحصربهفرد بر کنترل غیرمستقیم و مبتنی بر نتیجه، در کارکنان ارزشمحور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی خاص همراه با ارزیابی آیندهنگر است. پاداش و جبران خدمات در کارکنان مازادمحور بر برابری خارجی، در کارکنان انباشتمحور بر برابری داخلی، در کارکنان دانش-محور بر پاداشهای رقابتی با تمرکز بر پراختهای مالی و بر کارکنان ارزش-محور بر پاداشهای مشوقی و با تمرکز بر پاداشهای غیرمالی می باشد.
مدیریت دولتی
علی شریعت نژاد؛ الهه منیشداوی
چکیده
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها بهشمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو باتوجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها وپسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش ...
بیشتر
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها بهشمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو باتوجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها وپسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش FCM، انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرهی پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. همچنین از نظر نوع دادههای گردآوری شده دارای ماهیت آمیخته است و به همین دلیل، از نظر فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر اساتید دانشگاه و مدیران و کارکنان سازمانی هستند که بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری 20 نفر از آنها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب بااستفاده از روایی محتوایی و پایایی درونکدگذار میانکدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی باز آزمون برای پرسشنامه تأیید شده است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی میباشد. براساس یافتههای پژوهش، از میان پیشایندهای سوداگری اداری، عدم شفافیت سازمانی و ناکارآمدی مکانیسمهای نظارتی به عنوان مهمترین پیشایند و از میان پسایندهای شناسایی شده، پدیدآیی حالت کرونیسم سازمانی، بهعنوان مهمترین پیامد سوداگری اداری، شناسایی شده است.
مدیریت دولتی
رسول خزائی؛ مرتضی حضرتی؛ نیما رنجی جفرودی
چکیده
زمینه و هدف: در دنیای پیچیده و پویای امروز، سازمانها به طور فزایندهای با بحرانهای مختلفی مواجه میشوند که از جمله آنها میتوان به بحرانهای طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی اشاره کرد. این بحرانها نه تنها به عملکرد و بقای سازمانها تهدید وارد میکنند، بلکه بر سلامت روان و رفاه کارکنان نیز تأثیرگذار هستند . یکی از مهمترین ...
بیشتر
زمینه و هدف: در دنیای پیچیده و پویای امروز، سازمانها به طور فزایندهای با بحرانهای مختلفی مواجه میشوند که از جمله آنها میتوان به بحرانهای طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی اشاره کرد. این بحرانها نه تنها به عملکرد و بقای سازمانها تهدید وارد میکنند، بلکه بر سلامت روان و رفاه کارکنان نیز تأثیرگذار هستند . یکی از مهمترین چالشهایی که سازمانها پس از وقوع بحران با آن مواجه میشوند، مدیریت دیسترس اخلاقی در میان کارکنان است. لذا هدف پژوهش طراحی الگوی مدیریت بحران با رویکرد مدیریت دیسترس اخلاقی با روش آمیخته میباشد.روش شناسی: از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی)مورد تحلیل قرار گرفت. جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکت کنندگان بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان که شامل اساتید هیت علمی رشته مدیریت دولتی و مدیران ارشد علوم پزشکی ایران که به روش هدفمند انتخاب شدند. تحلیل بخش کیفی از روش تحلیل داده بنیاد و با نرم افزار مکسکیودا استفاده شد. در بخش کمی جهت برازش الگوی طراحی شده، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزارPLS استفاده شد. جامعه آماری کمی شامل 245 نفر از مدیران و کارشناسان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها ، پرسشنامه مبتنی بر یافتههای کیفی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.
مدیریت دولتی
حسین عباسی اسفنجانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کارعاطفی بر درک کیفیت خدمات و رضایت اربابرجوع انجام گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی و اطلاعات اولیه با ابزار پرسشنامه استاندارد جمعآوری شده است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مراجعان به جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی است که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کارعاطفی بر درک کیفیت خدمات و رضایت اربابرجوع انجام گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی و اطلاعات اولیه با ابزار پرسشنامه استاندارد جمعآوری شده است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مراجعان به جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی است که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات پاسخدهندگان با روشهای آمار توصیفی و آزمون فرضیات و نیز برازش مدل مفهومی با روش SEM و نرمافزار لیزرل انجام شده است. براساس نتایج تحلیلهای آماری و مقادیر آماره تی؛ به ترتیب معادل 58/6 ،12/ 9 و 47/7، تأثیر مستقیم کارعاطفی بر رضایت اربابرجوع و درک از کیفیت خدمات و نیز تأثیر مستقیم درک از کیفیت خدمات از سوی اربابرجوع بر رضایت تأیید شد. بررسی تأثیر کارعاطفی بر رضایت اربابرجوع، با ضریب مسیر 52/0 نشان داد که متغیر کارعاطفی به میزان 52 درصد از تغییرات متغیر رضایت را بهطور مستقیم تبیین میکند. دو ضریب مسیر بین کارعاطفی و درک کیفیت خدمات 69/0 و درک از کیفیت خدمات با رضایت اربابرجوع 74/0 نیز نشان داد که متغیر کارعاطفی بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی درک از کیفیت خدمات، به میزان 51 درصد بر متغیر رضایت تأثیر دارد. تأثیر مستقیم و معنیدار کارعاطفی بر درک از کیفیت خدمات و رضایت اربابرجوع در فرضیه اصلی به تایید رسید. بررسی و تعیین شدت اثر غیرمستقیم با استفاده از آماره VAF، مقدار 6/49% نشان داد تقریباً نیمی از اثر کل کارعاطفی بر رضایت اربابرجوع از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی ادراک کیفیت خدمات تبیین میشود.
مدیریت دولتی
حسین اقبالی؛ ابراهیم رجبپور؛ زعیمه نعمتالهی
چکیده
پژوهشهای حال حاضر حول محور مدیریت استراتژیک، حاکی از این است که تدوین استراتژی، نمیتواند دغدغه یا مسئله اصلی سازمانها باشد. بلکه آنچه تبدیل به مسئله شده است، عدم همسویی بین بخشهای مختلف سازمان و استراتژیهای کلان سازمان است. این پژوهش سعی دارد، با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی را در جهت ایجاد همسویی استراتژیک کارکنان ...
بیشتر
پژوهشهای حال حاضر حول محور مدیریت استراتژیک، حاکی از این است که تدوین استراتژی، نمیتواند دغدغه یا مسئله اصلی سازمانها باشد. بلکه آنچه تبدیل به مسئله شده است، عدم همسویی بین بخشهای مختلف سازمان و استراتژیهای کلان سازمان است. این پژوهش سعی دارد، با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی را در جهت ایجاد همسویی استراتژیک کارکنان ارائه کند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود که در اختیار خبرگان (11 نفر از استادان دانشگاه و مدیران و کارکنان شرکت گاز استان بوشهر) قرار داده شد. جهت بررسی روایی ابزار پژوهش، از روایی محتوا استفاده گردید و پایایی ابزار نیز با شاخص کاپای کوهن محاسبه شد که معادل 65/0 گزارش شد. در جهت انجام پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات، عوامل موردنظر استخراج شد و سپس با تشکیل گروه کانونی از استادان دانشگاه و مدیران شرکت گاز استان بوشهر، هشت عامل نهایی انتخاب شد، که در نهایت با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در سه سطح قرار گرفتند. نتیجه پژوهش نشان داد که عواملی مانند بلوغ فرهنگ سازمان، ادراک کارکنان از اهداف سازمان، مشارکت کارکنان در تدوین استراتژی، سیستم پاداش مناسب و شفافیت بیانیه مأموریت سازمان، بیشترین تأثیر را بر همسویی استراتژیک کارکنان دارند. لذا به مدیران توصیه میشود که اگر میخواهند کارکنان را با استراتژیهای کلان سازمانی همسو کنند، از تأثیر بسزای این پنج عامل، غافل نشوند.
مدیریت دولتی
ناهیده نجفی امامی؛ علیرضا بافنده زنده؛ مرتضی محمودزاده
چکیده
مدیران سازمانها میدانند که پرورش جانشین با هدف شکوفایی سازمان برای مهرومومهای آینده ضروری است. یکی از نقاط ضعف کلیدی در جانشینپروری، فرآیند آمادهسازی کارکنان برای به عهده گرفتن نقشهای جدید در سازمان برای زمانی است که به آن نقشها نیاز دارند. در این راستا، پژوهش با هدف توصیف لبه تاریک جانشینپروری در سازمانهای اجرایی ...
بیشتر
مدیران سازمانها میدانند که پرورش جانشین با هدف شکوفایی سازمان برای مهرومومهای آینده ضروری است. یکی از نقاط ضعف کلیدی در جانشینپروری، فرآیند آمادهسازی کارکنان برای به عهده گرفتن نقشهای جدید در سازمان برای زمانی است که به آن نقشها نیاز دارند. در این راستا، پژوهش با هدف توصیف لبه تاریک جانشینپروری در سازمانهای اجرایی استان انجامگرفته است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف، توسعهای، از نظر داده، کیفی و از نظر نوع مطالعه داده بنیاد است. دادههای موردنیاز به کمک مصاحبه با 21 خبره گردآوری شد. خبرگان پژوهش هم مشتمل بر خبرگان دانشگاهی دارای رتبه علمی دانشیار و بالاتر و خبرگان سازمانی، مدیران ارشد سازمانهای اجرایی استان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر و سابقه مدیریت 15 سال و بالاتر بودند. در این پژوهش، منبع اصلی دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. از طریق کدگذاری باز و سپس از طریق کدگذاری محوری، مقولهها و زیرمقولهها با توجه به ابعاد و مشخصات آنها با یکدیگر مرتبط کردیم. پس از تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه ابتدا 216 کد اولیه و سپس 119 کد ثانویه استخراج شد و نهایتاً 24 مفهوم حاصل شد. یافته پژوهش، توصیف جانشینپروری ضعیف در سازمانهای اجرایی بر اساس نظریه دادهبنیاد بود و نتایج آن نشان داد که غفلت از جانشینپروری در دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی منجر به ضعف رهبری استراتژیک، جانشینپروری نامطمئن و ترس از عواقب جانشینپروری میشود و در صورت استقرار نظام مناسب جانشینپروری، بقای بلندمدت سازمان و انتقال تجارب به نسلهای بعدی مدیران تضمین و برای مواجهه با خلأ ناشی از خالی شدن پستهای حساس آمادگی لازم ایجاد خواهد شد..
مدیریت دولتی
مهدی محمدی؛ مرتضی آقا تهرانی؛ سمیه اخلاقیان؛ طاهره صحرایی
چکیده
پژوهش با هدف شناسایی تأثیر سیاستهای رفع تکلیفی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش واسطهای شایستگی کارکنان و همکار سمی در بانک ملت استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش ازجمله پژوهشهای کاربردی توصیفی-پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه منابع آماری جمعآوری شدهاند. جامعه هدف پژوهش، پرسنل شعب بانک ملت استان اصفهان میباشند ...
بیشتر
پژوهش با هدف شناسایی تأثیر سیاستهای رفع تکلیفی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش واسطهای شایستگی کارکنان و همکار سمی در بانک ملت استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش ازجمله پژوهشهای کاربردی توصیفی-پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه منابع آماری جمعآوری شدهاند. جامعه هدف پژوهش، پرسنل شعب بانک ملت استان اصفهان میباشند که در سه گروه رئیس، معاون و کارمندان تقسیمبندی شدهاند. از این جامعه 200 نفری منتخب تعداد 168 پرسشنامه جمعآوری شده است و نرمافزار مورد استفاده نیز PLS بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش؛ سیاستهای رفع تکلیفی بر عملکرد سازمانی در بانک ملت استان اصفهان تأثیر مستقیم و معنادار میگذارد. علاوهبر این شایستگی کارکنان و همکار سمی در تأثیرگذاری سیاستهای رفع تکلیفی بر عملکرد سازمانی در بانک ملت استان اصفهان تأثیر واسطهای و معنادار میگذارد.
مدیریت دولتی
هادی تیموری؛ رضا صالح زاده؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب و داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار تحت تاثیر 3 دسته عوامل علی (عوامل مدیریتی- سازمانی، ویژگی های فرد طرد شده و عوامل مربوط به همکاران) قرار داشته و عوامل زمینه ای فردی و سازمانی و عوامل مداخله گر نیز پیدایش این پدیده در دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار می دهند. راهبردهای پیشگیری از طرد شدگی اعضای هیئت علمی و پیامدهای این پدیده در دانشگاه ها نیز در دو سطح فردی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. یافته های پژوهش می تواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی شکل گیری پدیده طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاست گذاران نظام دانشگاهی فراهم آورد.
مدیریت دولتی
سعید چهره؛ محمدعلی سرلک؛ اشرف رحیمیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ و شناسایی ابعاد و مؤلفههای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد و از نظر هدف کاربردی است. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ و شناسایی ابعاد و مؤلفههای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد و از نظر هدف کاربردی است. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی و لاتین مرتبط با بهبود عملکرد در شتابدهنده که به روش سرشماری در روش فراترکیب انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش دلفی نیز شامل 30 نفر از اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت و مدیران شرکتهای مرتبط با شتابدهندههای استارتآپ بوده است. در بخش کمی نیز 250 نمونه از کارکنان شتابدهندههای ایران با روش طبقهای تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که اعتبار آن از طریق روشهای روایی سازه و بارهای عاملی و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ به دست آمد و تأیید شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همچنین تحلیل مسیر، با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و smart pls بهره برده شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی 73 گویه پرسشنامه در 12 مؤلفه اصلی و 61 مؤلفه فرعی طبقهبندی شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد 12 مؤلفه منابع انسانی مربیگری، فنون مدیریت، منظر مشتری، بهبود مستمر، پشتیبانی، روابط مالی، فرایندهای داخلی، مدل کسبوکار، اکوسیستم برنامه، رقبا و محیط بر بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ مؤثر است.
مدیریت دولتی
پیمان شهلایی منش؛ فریدون احمدی؛ منصور ایراندوست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، ریشهیابی عمیق عوامل موثر بر قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران انجامگرفته شدهاست. از نظر هدف، کاربردی و توسعهای بوده و از لحاظ رویکردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی، در دو بخش کیفی میباشد. در بخش اول با تکنیکدلفی و استفاده از پرسشنامههای ساختارمند، عوامل اصلی و متغیرهای قانونگریزی شناسایی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف، ریشهیابی عمیق عوامل موثر بر قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران انجامگرفته شدهاست. از نظر هدف، کاربردی و توسعهای بوده و از لحاظ رویکردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی، در دو بخش کیفی میباشد. در بخش اول با تکنیکدلفی و استفاده از پرسشنامههای ساختارمند، عوامل اصلی و متغیرهای قانونگریزی شناسایی و در بخش دوم عوامل به دست آمده مرحله قبل، با کمک ابزار پنجچرا از تکنیک RCA و با انجام مصاحبهها، ریشهیابی عمیق گردید. جامعهآماری این پژوهش شامل 18 نفر از خبرگان، نخبگان، اساتید دانشگاهها، مدیران بخشهای نظارت دستگاههای اجرایی و قضات دیوان عدالتاداری که خبره و آشنا به موضوع پژوهش بودند، میباشند و بهصورت غیراحتمالی و هدفمند که در نفر 18م به اشباع نظری رسیدند. براساس نتایج حاصل از تکنیکدلفی 6 عامل اصلی، شامل عواملاقتصادی، عواملسیاسی، عواملفردی، عواملساختاری، عواملنظارتی و عواملاجتماعی و16 متغیر وابسته به عوامل شناسایی گردید و بر اساس نتایج روش RCA، سه عامل تعارضمنافع، عدم افزایش حقوقها متناسب با نرخ تورم و خلأهای موجود در قوانین بهعنوان ریشههای قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران شناسایی گردید.
مدیریت دولتی
علیرضا جعفرزاده کوچکی
چکیده
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و ...
بیشتر
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و آسیبهای زیادی نیز در سر راه خانوادهها نسبت به کاهش جمعیت و تهدید نسل وجود دارد. لذا لازم است که مدیران دولتی با توجه مبانی فقهی نسبت به تولید نسل و خطرات ناشی از کاهش جمعیت و همچنین تربیت صحیح فرزندان اهتمام و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. در این مقاله ابتدا جمعیت را از لحاظ لغوی و اصطلاحی و سپس جمعیت را از دیدگاه آیات و روایات و فقه اسلامی مورد بررسی قرار داده و سپس به آثار زیانبار کمبود جمعیت و محاسن جمعیت پرداخته و در پایان نیز ضمن ریشهیابی به ذکر چند پیشنهاد برای دولتمندان در جهت افزایش جمعیت پرداخته است.
مدیریت دولتی
نرجس شمسی گوشکی؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ سمانه مهدیزاده
چکیده
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است. ازاینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل ...
بیشتر
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است. ازاینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی، ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی در سازمانهای دولتی استان کرمان و ارائه الگوی آن است. این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد و اساتید هیئتعلمی از طریق نمونهگیری هدفمند برای جمعآوری دادهها اقدام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا استفاده شد. نتایج نشان داد که این الگو شامل مشارکت سازمانی، ماندگاری نیروی انسانی، تاکتیکهای اعمال قدرت و بهرهوری نیروی انسانی باشد. در نهایت، این نتایج به 49 مضمون پایه، 18 مضمون سازمانیافته و 4 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند. تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی در سازمانهای دولتی، نقش بسیار مهمی در ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی دارند. ایجاد فضایی از همکاری و تعامل، تشویق به شرکت در تصمیمگیریهای سازمانی و ارائه فرصتهای آموزشی، بهبود روحیه کاری و ارتقاء اعتماد به سازمان، ازجمله تاکتیکهایی است که میتوانند به بهرهوری و ماندگاری نیروی انسانی کمک کنند. ازاینرو، استفاده هوشمندانه از این تاکتیکها میتواند منجر به بهبود عملکرد و کیفیت خدمات ارائه شده توسط سازمانهای دولتی گردد.
مدیریت دولتی
مریم میرجلیلی مهنا؛ میرعلی سیدنقوی؛ بهروز رضائی منش؛ وجه الله قربانی زاده
چکیده
در راستای اهمیت پیشگیری و مدیریت خشونت سازمانی در بیمارستانها و به علت فشار کاری و روانی بر کارکنان، هدف از این تحقیق ارائه چارچوب مفهومی مدیریت پیشگیری از خشونت سازمانی بوده است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی است که با تکیهبر رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. ابزار گردآوری، مصاحبه نیمه ساختارمند با ...
بیشتر
در راستای اهمیت پیشگیری و مدیریت خشونت سازمانی در بیمارستانها و به علت فشار کاری و روانی بر کارکنان، هدف از این تحقیق ارائه چارچوب مفهومی مدیریت پیشگیری از خشونت سازمانی بوده است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی است که با تکیهبر رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. ابزار گردآوری، مصاحبه نیمه ساختارمند با 25 سرپرستاران بیمارستانها و مراکز خدمات درمانی و آموزشی دولتی در شهر تهران با روش نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند انجامشده است. شبکه مضامین توسعهیافته در این تحقیق دارای 148 مضمون پایه، 20 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر بوده است. مضامین فقدان اخلاق در شغل، مشکلات روحی و روانی، بیتفاوتی به شغل و سازمان؛ احساس عدم امنیت و استقلال شغلی؛ فشار و استرس و تنش شغلی بالا؛ پیشزمینهها و نگرشهای ناصحیح فرهنگی به مدیریت و کار زنان؛ مشکلات اقتصادی؛ عوامل فرهنگی مشارکتی در سازمان؛ عدمحمایت و عدالت در رفتار مدیران نسبت به زیردستان، رفتارهای منفعلانه و غرورآمیز مدیران و مدیران تکرو و بیتوجه به کارکنان بهعنوان بسترسازهای خشونت در سازمان؛ مضامین افول و کاهش سرمایه انسانی در سازمان؛ کاهش سرمایه حرفهای و شغلی در سازمان؛ کاهش سرمایه اجتماعی در سازمان و کاهش عملکرد و اعتبار سازمان بهعنوان پیامدهای رفتارهای خشونتآمیز؛ و مضامین توجه به شایستگیهای کارکنان و مدیران و اصلاح نظام جبران خدمات آنان؛ شفافیت قوانین و مقررات کاری و نظامهای ارزیابی عملکرد، مدیریت بهینه نیروی کار در سازمان و افزایش کیفیت و کمیت آموزشهای سازمانی، بهعنوان راهبردهای پیشگیرانه از خشونت سازمانی میباشند.
مدیریت دولتی
محسن قدیری نژادیان؛ کرم اله دانشفرد؛ رضا نجف بیگی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی کاهش طفرهروی اجتماعی در سازمانهای دولتی دورکار با رویکرد ارتقای بهرهوری انجام شد. این پژوهش از منظر نوع توصیفی و از منظر نتیجه کاربردی بوده و با استفاده از روش آمیخته (کمی – کیفی) به انجام رسید که استخراج 5 بعد اصلی از 16 مؤلفه و 51 شاخص در بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبه با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی کاهش طفرهروی اجتماعی در سازمانهای دولتی دورکار با رویکرد ارتقای بهرهوری انجام شد. این پژوهش از منظر نوع توصیفی و از منظر نتیجه کاربردی بوده و با استفاده از روش آمیخته (کمی – کیفی) به انجام رسید که استخراج 5 بعد اصلی از 16 مؤلفه و 51 شاخص در بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبه با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی در حوزه طفرهروی اجتماعی صورت گرفت و برای دستیابی به الگو در بخش کمی از روش الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) و همچنین پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی، کارشناسان ارشد شرکت خدمات انفورماتیک بودند. در تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از نرمافزار Maxqda و در تجزیه و تحلیل دادههای بخش کمی حاصله از 96 پرسشنامه و نرمافزارهای SPSS وPLS استفاده شد. تحلیل دادههای کیفی و کمی پژوهش دستیابی به 5 بعد سازمانی، رفتاری، نظامهای مدیریتی، فرهنگی و اهداف/رویکردها بود که طی تحلیلهای صورت گرفته متغیر سازمانی بهعنوان متغیر مستقل، متغیر اهداف/استراتژی بهعنوان متغیر وابسته، متغیر نظامهای مدیریتی بهعنوان متغیر میانجی و در نهایت متغیرهای رفتاری و فرهنگی بهعنوان متغیرهای رابط شناسایی شدند. الگوی حاصله از تحلیل ISM منتج به ارائه الگویی 3 سطحی بود که بعد سازمان تأثیرگذارترین و بعد اهداف/ رویکردها بهعنوان تأثیرپذیرترین بعد شناخته شد. بهرهگیری از نتایج الگوی اکتشافی این پژوهش میتواند به صورت عملی منتج به کاهش طفرهروی اجتماعی در سازمانهای دورکار شده و در عین حال ارتقای بهرهوری در این سازمانها را به همراه داشته باشد.
مدیریت دولتی
سید محمد مهدی باکی هاشمی
چکیده
خطمشیگذاران برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در محیطهای پیچیده مانند نظامهای سلامت به اطلاعات دقیق و به موقع نیاز دارند. در هنگام مواجهه نظامهای سلامت با مسائل پیچیده، چند بعدی و نوپدید، بهکارگیری ابزارهای سنتی خطمشیگذاری محدودیتهای قابلتوجهی ایجاد مینماید. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد مهم و ...
بیشتر
خطمشیگذاران برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در محیطهای پیچیده مانند نظامهای سلامت به اطلاعات دقیق و به موقع نیاز دارند. در هنگام مواجهه نظامهای سلامت با مسائل پیچیده، چند بعدی و نوپدید، بهکارگیری ابزارهای سنتی خطمشیگذاری محدودیتهای قابلتوجهی ایجاد مینماید. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد مهم و تأثیرگذار در خطمشیگذاری بهکارگیری هوش مصنوعی در نظام سلامت ایران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. ضمن بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، دادههای تکمیلی پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری گلوله برفی و تا حد اشباع نظری دادهها گردآوری شد. برای بررسی ابزار پژوهش از روش سه سویهسازی استفاده شد. براساس پاسخ مشارکتکنندگان، در مرحله اول، 328 شناسه اولیه و در مرحله دوم 47 مضمون فرعی استخراج گردید. در مرحله سوم نیز پنج مضمون اصلی شامل: الزامات خطمشی، مناسبسازی اجرا، رشد و توسعه، کاربردها و سرانجام موانع و چالشهای کاربست هوش مصنوعی در نظام سلامت کشور احصا شد. تجزیه و تحلیل دادههای انجام شده امکان شناسایی مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در نظام سلامت را فراهم کرده است اما چالش اصلی در بهکارگیری و بهرهبرداری از هوش مصنوعی در نظام سلامت، خود فناوری نیست که در جهان پیرامون ما در حال رشد و تکامل است، بلکه در چارچوب قانونی است که بهوضوح فاقد مقررات مناسب و در نظر داشتن برخی تحولات سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و قضایی است. همچنین به منظور جلوگیری از تعارض و حفظ رویکرد رشد و توسعه در بهکارگیری آن، همکاریهای بین بخشی و فرابخشی اهمیت دو چندان دارد.
مدیریت دولتی
فاطمه رحمانی؛ مهدی عبدالحمید
چکیده
ساختارها و فرایندها در هر سازمان مهمترین بعد آن سازمان محسوب شده و به عبارتی نرمافزار سازمانها جهت انجام مأموریتهایشان هستند. دستگاه قضا، با مأموریت خطیر حقگستری و تحقق عدالت در جامعه، دارای ساختارها و فرایندهایی پیچیده و چندبعدی بوده و بر مبنایِ همین ساختارها و فرایندها، این مأموریت خطیر را پیش میبرد. در واقع باید ...
بیشتر
ساختارها و فرایندها در هر سازمان مهمترین بعد آن سازمان محسوب شده و به عبارتی نرمافزار سازمانها جهت انجام مأموریتهایشان هستند. دستگاه قضا، با مأموریت خطیر حقگستری و تحقق عدالت در جامعه، دارای ساختارها و فرایندهایی پیچیده و چندبعدی بوده و بر مبنایِ همین ساختارها و فرایندها، این مأموریت خطیر را پیش میبرد. در واقع باید گفت که اثربخشی قوه قضائیه بهمثابه حلقه بازخوردِ نظام حکمرانی کشور، اثری مستقیم بر کلیت کارآمدی نظام خواهد داشت، و لذا شناسایی مستمر آسیبهای موجود در ساختارها و فرایندهای قوه قضائیه میتواند موجب ارتقای عملکرد حکمرانی قضایی و بهتبع آن، نظام حکمرانی کشور شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیبهای ساختاری قوه قضائیه انجام شده؛ و پس از مطالعه سند تحول قضایی، و مصاحبه با قضات و خبرگان، 83 آسیب ساختاری احصا و در قالب 11 مقوله کلی طبقهبندی شدند. در گام بعد با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل میکمک به اولویتبندی و طبقهبندی آنها پرداخته و مشخص شد که چهار آسیب تخصصی نبودن رسیدگیها و آییننامههای دادرسی؛ نبود شفافیت نسبی در فرایندهای دادرسی؛ عدم وجود سازوکارهای مناسب جهت بازخوردگیری، یادگیرندگی و هوشمندی نظام قضایی، و ضعف در نظام بودجهریزی و تخصیص منابع مالی؛ جز اثرگذارترین آسیبهای ساختاری موجود در دستگاه قضا بوده و نبود سازوکارهای فرایندی منسجم در راستای کاهش اطاله دادرسی که مهمترین مسئله مبتلا به دستگاه قضا است، جز اثرپذیرترین آسیب شناسایی شده است که قوه قضائیه برای رفع آن باید آسیبهای یازدهگانه در سطوح بالاتر را برطرف کرده و از این رهگذر به کاهش اطاله دادرسی دست یابد.
مدیریت دولتی
عبدالمجید نادری سمسانی؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی؛ مهربان هادی پیکانی؛ البرز قیتانی
چکیده
در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خدمات مبتنی بر شبکه و سامانهها هستیم، با محدود شدن همه فرایندها به بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدهای از افراد به نام نتوکرات در سازمانها با اشراف بر پایگاههای داده، بسترهای ارتباطی و شبکههای رایانهای و سامانههای کاربردی، میتوانند در سازمانها وابستگی ناملموس و مدیریت شده ایجاد ...
بیشتر
در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خدمات مبتنی بر شبکه و سامانهها هستیم، با محدود شدن همه فرایندها به بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدهای از افراد به نام نتوکرات در سازمانها با اشراف بر پایگاههای داده، بسترهای ارتباطی و شبکههای رایانهای و سامانههای کاربردی، میتوانند در سازمانها وابستگی ناملموس و مدیریت شده ایجاد نمایند. پژوهش حاضر از حیث پارادایم در گروه اثباتگرایی و انتقادی قرار دارد و به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) و با روش دادهبنیاد نظاممند انجام شد. دادهها در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته با 17 نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی جمعآوری گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها با روش کدگذاری به دنبال مقایسه مداوم مفاهیم، 246 کد مفهومی استخراج و موارد مشابه در 32 مقوله دستهبندی و سپس براساس مدل اشتراوس و کوربین در شش بعد پدیده محوری، شرایط علی، زمینهای و مداخلهگر و راهبردها و پیامدها جای گرفتند. سپس در مرحله کمی، با نمونه آماری به تعداد 350 نفر و استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و روش معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS26 و آموس 26 مدل مورد تأیید قرار گرفت. بهکارگیری نتایج این پژوهش باعث توسعه، بهبود و برقراری امنیت روانی در سازمان و مدیران در کنار بهرهمندی همزمان از فناوریهای نوین و همچنین دانش و تخصص نتوکراتها خواهد شد.
مدیریت دولتی
داوود شفیعی پور؛ اکبر بهمنی چوب بستی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوعدوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان بود که به روش توصیفی پیمایشی با طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری موردبررسی شامل 600 نفر کارکنان شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که در سال 1400 مشغول به خدمت بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوعدوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان بود که به روش توصیفی پیمایشی با طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری موردبررسی شامل 600 نفر کارکنان شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که در سال 1400 مشغول به خدمت بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده از طریق جدول کرجسی-مورگان 234 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای رهبری اخلاقی از براون و تروینو (2006) با 10 گویه، آوای نوعدوستانه از زهیر و اردوغان (2011) با 5 گویه، اعتماد شناختی از یانگ و ماسهولدر (2010) با 5 گویه و بهزیستی روانشناختی آکسفورد (OHI) با 29 گویه بود که ضرایب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب برابر با 935/0، 857/0، 860/0 و 966/0 به دست آمد. دادهها از طریق آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس، با استفاده از نرمافزار SPSS25 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی تأثیر مثبت و معنیدار بر آوای نوعدوستانه، اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی کارکنان دارد و همچنین تأثیر مثبت و معنیدار اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی بر آوای نوعدوستانه کارکنان تأیید شد. اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین رهبری اخلاقی با آوای نوعدوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان ایفا میکند.
مدیریت دولتی
مهدی محمدی؛ فرشید اصلانی؛ حبیب کاظمی
چکیده
بروز و ظهور صاحبمنصبان ناشایسسته و بله قربانگو که همچون عروسکان خیمه شب بازی با تملق و چاپلوسی درصدد اطاعت محض از فرمانها مافوق بوده و کلید رشد خود را در تملقگویی و بله قربانگویی دیدهاند و نه در تخصص و تعهد و خدمترسانی خالصانه، عواقب و پیامدهای ناگواری در سازمانها خواهد داشت. ازاینرو هدف پژوهش ...
بیشتر
بروز و ظهور صاحبمنصبان ناشایسسته و بله قربانگو که همچون عروسکان خیمه شب بازی با تملق و چاپلوسی درصدد اطاعت محض از فرمانها مافوق بوده و کلید رشد خود را در تملقگویی و بله قربانگویی دیدهاند و نه در تخصص و تعهد و خدمترسانی خالصانه، عواقب و پیامدهای ناگواری در سازمانها خواهد داشت. ازاینرو هدف پژوهش حاضر تحلیل پدیدة عروسک خیمه شب بازی در مدیران است. پژوهش حاضر اکتشافی و با بهرهگیری از رویکرد کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در پژوهش حاضر بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش مصاحبة عمیق استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة خبرگان و متخصصان درزمینة سازمان و مدیریت هستند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نمونهگیری هدفمند است. در این پژوهش 13 مصاحبه برای رسیدن به نقطة اشباع نظری صورت گرفت. یافتهها در قالب 368 کدباز، 94 مضمون پایه، 45 مضمون سازماندهنده احصا گردید. با توجه به مضامین سازماندهنده و همچنین تحلیل مضامین منجر به شناسایی 4 مضمون فراگیر شرایط زمینهای، عوامل فردی، شرایط مداخلهگرو پیامدها شد.
مدیریت دولتی
لیلا قاسمی اسفهلان؛ اکبر حسنپور؛ سعید جعفری نیا؛ بیژن عبدالهی
چکیده
امروزه مخالفت بهراحتی در سازمانهای مدرن رخ میدهد در نتیجه سازمانهایی که در آن مخالفت وجود دارد سالمتر هستند. هدف از این پژوهش ارائه الگویی برای مدیریت مخالفت سازمانی در دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی است. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی کوربین و استراوس است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه ...
بیشتر
امروزه مخالفت بهراحتی در سازمانهای مدرن رخ میدهد در نتیجه سازمانهایی که در آن مخالفت وجود دارد سالمتر هستند. هدف از این پژوهش ارائه الگویی برای مدیریت مخالفت سازمانی در دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی است. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی کوربین و استراوس است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 17 نفر از استادان و خُبرگان دانشگاهی بود که به روش نمونهگیری هدفمند بهصورت گلوله برفی انتخاب شدند. براساس یافتههای پژوهش حاضر، پدیدۀ محوری در دو بُعد اصلی سازنده با کدهایی نظیر اختلافنظر، زیرسؤال بردن سیاستها یا شیوههای سازمانی به شکل اصولی، روحیه کمککننده، اصلاحی و منطقی بودن نظرات ارائه شده و ...؛ در بُعد غیرسازنده با کدهایی مانند اختلافنظر، زیرسؤال بردن سیاستها یا شیوههای سازمانی به شکل غیرمنطقی، ارائه نظرات بازخوردی منفی و مغرضانه و .... شناسایی شده است. شرایط علّی اثرگذار بر مخالفت سازمانی به سه دسته عوامل فردی، مدیریتی و سازمانی - ارتباطی تقسیم شده است. عوامل مداخلهگر شناسایی شده، به دو دسته کلی: فشارهای نگرشی درونسازمانی، فشارهای برونسازمانی تقسیم شده است. عوامل زمینهای شناسایی شده عبارت است از: شرایط روانشناختی و دانشی، زمینه جمعیتشناختی، زمینه مذهبی، شرایط ارتباطی/ سازمانی، الگوی رفتاری و نگرشی مدیران و فرهنگ و جوسازمانی حاکم. پیامدهای شناسایی شده در این پژوهش عبارت است از: پیامدهای فردی و گروهی، سازمانی و فراسازمانی.
مدیریت دولتی
حامد سرائی؛ ایوب محمدیان؛ ناصر خانی
چکیده
دادههای دولتی با بودجه عمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت باز شدن آنها، قابل بهرهبرداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو، لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز (OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش عبارت است ...
بیشتر
دادههای دولتی با بودجه عمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت باز شدن آنها، قابل بهرهبرداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو، لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز (OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از: «دادههای دولتی باز چگونه منجر به خلق نوآوری میشوند؟»؛ بهطوری که تلاش شده به 6 سؤال فرعی پژوهش در قالب: شرایط علّی، شرایط زمینهای، پدیده اصلی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جهت شکلگیری نوآوری مبتنی بر OGD پاسخ داده شود. در پژوهش حاضر براساس روش آمیخته (کیفی–کمّی) ابتدا نظریه دادهبنیاد مبتنی بر روش اشتراوس-کوربین استفاده شد و برای تحلیل کیفی دادههای حاصل از مصاحبهها کدگذاری سه مرحلهای به کار برده شد، سپس به کمک روش آنتروپی شانون، ارزیابی کمّی شده است. در مصاحبه با خبرگان براساس اصل کفایت دادهها تا رسیدن به اشباع نظری، تعداد 11 مصاحبه نیمه ساختاریافته به صورت تعاملی انجام پذیرفت. براساس نتایج به دست آمده از روش مصاحبه و یافتههای مراحل کیفی و کمّی، با کدگذاری سه مرحلهای، تعداد 6 مقوله اصلی منطبق با سؤالات فرعی پژوهش و 20 مقوله فرعی دربردارنده 95 مفهوم استخراج شد. به ازای هر مقوله اصلی، مقولههای فرعی و مفاهیم مستلزم توجه برای پژوهشهای آتی پیشنهاد شد. الگوی نظری پیشنهادی نشان میدهد در صورتی که در گام اول، تدوین قوانین حمایتی این حوزه و مطالبه ذینفعان برونسازمانی (شرایط علّی) بهدرستی انجام پذیرد؛ و در گام دوم چنانچه به صورت همزمان توسعه بازار و سرمایهگذاری (شرایط زمینهای)، تدوین سند حکمرانی داده (پدیده اصلی) و بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی در قالبPPP (شرط مداخلهگر) بهدرستی استفاده شود؛ در نتیجه در گام سوم، با بهکارگیری انواع نوآوریها (راهبردها)، تحقق پیامدهایی نظیر حل مشکلات «رکود کسبوکارهای خصوصی» و «بیکاری در جامعه»، همچنین شفافیت در سازمان حاصل میشود.
مدیریت دولتی
حامد قاسمپور؛ سیدنجم الدین موسوی؛ اردشیر شیری؛ رضا سپهوند؛ صید مهدی ویسه
چکیده
اانتظار خاموش سربرآورده از تلنبار تجربههای ناخوشایند از شریانهای مسمومساز در کالبد سازمانهاست که برخی از کارمندان را بهاجبار به ادامة زندگی اداری با پنهانسازی انتظارها، استراتژیها و تاکتیکها سوق میدهد. از اینرو، از آنجا که در باب این پدیده، سکوتی عمیق فضای مطالعاتی دانش مدیریت رفتار سازمانی را فراگرفته است؛ این ...
بیشتر
اانتظار خاموش سربرآورده از تلنبار تجربههای ناخوشایند از شریانهای مسمومساز در کالبد سازمانهاست که برخی از کارمندان را بهاجبار به ادامة زندگی اداری با پنهانسازی انتظارها، استراتژیها و تاکتیکها سوق میدهد. از اینرو، از آنجا که در باب این پدیده، سکوتی عمیق فضای مطالعاتی دانش مدیریت رفتار سازمانی را فراگرفته است؛ این پژوهش درصدد است تا با ریختشناسی پدیده لایههای پیدا و ناپیدایی آن را در بافت استانداریهای غرب کشور هویدا سازد. این جستار، بر پایة روششناسی آمیختة اکتشافی استوار است. در بخش کیفی از رویآورد نظریة مبنایی رویکرد سامانمند استفاده شده و در فاز کمی برای اعتبارسنجی و تعمیمپذیری آن از آزمون تیتکنمونهای بهره گرفته شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش تعداد 18 نفر از حاذقان در بستر مورد مطالعه بودند که از رهگذر روش نمونهگیری نظری به مشارکت در پژوهش دعوت شدند. نتایج تحقیق نشان داد در عمیقترین لایة مفهومی پدیدة انتظار خاموش پیشرانهای هراس اداری، پیشهسازان خاموشی، صبر استراتژیک و موقعیتشناسی زیرکانه جای گرفتهاند و ظاهریترین لایه در قالب رفتارهایی از قبیل رادارگریزی، سالوسگرایی و تخریبگرایی رخ مینماید. همچنین، نتایج اعتبارسنجی مدل از طریق آزمون تیتک نمونهای نشان داد که از نظر خبرگان، مدل مفهومی از اعتبار نظری برخوردار است.
مدیریت دولتی
یوسف حضرتی
چکیده
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی بود که به شیوۀ تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای انسجام در چهار سخنرانی استخراج گردید و بسامدگیری شدند. درصد وقوع هریک از ابزارها نیز به دست آمد. پس از بررسی دادهها مشخص شد، سخنرانی اول با 474 مورد، سخنرانی دوم با 444 مورد، سخنرانی چهارم با 421 مورد و سخنرانی سوم با 411 مورد، در بهکارگیری ابزارهای انسجام به ترتیب در رتبههای اول تا چهارم قرار دارند. در سخنرانی اول، ارجاع بیشترین و معرفگی و زمان، کمترین ابزار انسجام بودند. در سخنرانی دوم، تکرار و معرفگی به ترتیب بیشترین و کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در سخنرانی سوم نیز، عناصر پیوندی بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام بودند و در سخنرانی چهارم ارجاع بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیقتر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام در هریک از سخنرانیها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0.05 میان توزیع ابزارهای انسجام به کار رفته در هریک از سخنرانیها تفاوت معناداری وجود دارد.
مدیریت دولتی
سیدصمد موسوی؛ مجید جهانگیرفرد؛ فرشاد حاج علیان
چکیده
در هر سازمان و ادارهای، مدیریت بهعنوان عاملی کلیدی در بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده از طریق آن اداره بسیار مهم است. برای این منظور، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی اساسی است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل شایستگی مدیران با رویکرد عقلانیت در بخش آموزش وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد ...
بیشتر
در هر سازمان و ادارهای، مدیریت بهعنوان عاملی کلیدی در بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده از طریق آن اداره بسیار مهم است. برای این منظور، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی اساسی است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل شایستگی مدیران با رویکرد عقلانیت در بخش آموزش وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد کیفی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع کیفی است که مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان که شامل اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت دولتی و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی است که به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. نتایج بخش کیفی نشان 219 مضمون اولیه، 91 مضمون سازمانیافته و 38 مضمون فراگیر و 5 مضمون اصلی شامل شایستگی اقتصادی، شایستگی حرفهای- مدیریتی، شایستگی اخلاقی- دینی شایستگی سیاسی، شایستگی فرهنگی- اجتماعی شناسایی شد. با توجه به اهمیت وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشورمان، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی بسیار مهم است. همچنین با توجه به این شایستگیها، مدیران جهاد کشاورزی میتوانند نقش مهمی در توسعه پایدار و افزایش بهرهوری در کشاورزی و منابع طبیعی کشور ایفا کنند. این شایستگیها بهعنوان یک راهنمای مهم برای انتخاب و توسعه مدیران جهاد کشاورزی موردنیاز است.
مدیریت دولتی
علیرضا موغلی؛ یحیی رستمنیا؛ سید محمد حسین کمانی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و متخصصان دستگاههای اجرایی استان ایلام بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل مدیران و کارشناسان حوزه اداری و منابع انسانی دستگاههای دولتی استان ایلام بودند که 188 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و تحلیل دادههای بخش کمی با نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، 71 کد اولیه و 12 مقوله فرعی در قالب 6 مقوله اصلی شناسایی شد که عبارتاند از: پدیده محوری، شامل مؤلفه سمبلگرایی سازمانی؛ عوامل علی، شامل مؤلفههای مدیریتی، قانونی، دانشی و فردی؛ عوامل بسترساز، شامل مؤلفههای فرهنگسازمانی و سبک رهبری؛ عوامل مداخلهگر، شامل تعدد و تناقض قوانین سازمانی؛ راهبردها، شامل راهبردهای سمبلگرایانه و پیامدها، شامل مؤلفههای بهبود عملکرد سازمانی، توسعه فردی و سازمانی و اعتماد عمومی به سازمان میباشند. نتایج بخش کمی الگوی طراحی شده از تناسب قابلقبولی برخوردار است.