مدیریت دولتی
هادی تیموری؛ رضا صالح زاده؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب و داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار تحت تاثیر 3 دسته عوامل علی (عوامل مدیریتی- سازمانی، ویژگی های فرد طرد شده و عوامل مربوط به همکاران) قرار داشته و عوامل زمینه ای فردی و سازمانی و عوامل مداخله گر نیز پیدایش این پدیده در دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار می دهند. راهبردهای پیشگیری از طرد شدگی اعضای هیئت علمی و پیامدهای این پدیده در دانشگاه ها نیز در دو سطح فردی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. یافته های پژوهش می تواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی شکل گیری پدیده طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاست گذاران نظام دانشگاهی فراهم آورد.
مدیریت دولتی
نرجس شمسی گوشکی؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ سمانه مهدیزاده؛ زهرا شکوه سلجوقی
چکیده
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. ازآنجاکه این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است.از اینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل تاکتیکهای ...
بیشتر
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. ازآنجاکه این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است.از اینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی، ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی در سازمانهای دولتی استان کرمان و ارائه الگوی آن میباشد. این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد و اساتید هیئتعلمی از طریق نمونهگیری هدفمند برای جمعآوری دادهها اقدام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا استفاده شد. نتایج نشان داد که این الگو شامل مشارکت سازمانی، ماندگاری نیروی انسانی، تاکتیکهای اعمال قدرت و بهرهوری نیروی انسانی باشد. در نهایت، این نتایج به 49 مضمون پایه، 18 مضمون سازمانیافته و 4 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند. تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی در سازمانهای دولتی، نقش بسیار مهمی در ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی دارند. ایجاد فضایی از همکاری و تعامل، تشویق به شرکت در تصمیمگیریهای سازمانی و ارائه فرصتهای آموزشی، بهبود روحیه کاری و ارتقاء اعتماد به سازمان، ازجمله تاکتیکهایی است که میتوانند به بهرهوری و ماندگاری نیروی انسانی کمک کنند. ازاینرو، استفاده هوشمندانه از این تاکتیکها میتواند منجر به بهبود عملکرد و کیفیت خدمات ارائه شده توسط سازمانهای دولتی گردد.
مدیریت دولتی
ناهیده نجفی امامی؛ علیرضا بافنده زنده؛ مرتضی محمودزاده
چکیده
مدیران سازمانها میدانندکه پرورش جانشین با هدف شکوفایی سازمان برای سالهای آینده ضروری است. یکی از نقاط ضعف کلیدی در جانشین پروری، فرآیند آمادهسازی کارکنان برای به عهده گرفتن نقشهای جدید در سازمان برای زمانی است که به آن نقشها نیاز دارند. در این راستا، پژوهش با هدف توصیف لبه تاریک جانشین پروری در سازمانهای اجرایی استان انجامگرفته ...
بیشتر
مدیران سازمانها میدانندکه پرورش جانشین با هدف شکوفایی سازمان برای سالهای آینده ضروری است. یکی از نقاط ضعف کلیدی در جانشین پروری، فرآیند آمادهسازی کارکنان برای به عهده گرفتن نقشهای جدید در سازمان برای زمانی است که به آن نقشها نیاز دارند. در این راستا، پژوهش با هدف توصیف لبه تاریک جانشین پروری در سازمانهای اجرایی استان انجامگرفته است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف، توسعه ای، از نظر داده،کیفی و از نظر نوع مطالعه داده بنیاد می باشد. داده های مورد نیاز به کمک مصاحبه با 21 خبره گردآوری شد. خبرگان پژوهش هم مشتمل بر خبرگان دانشگاهی دارای رتبه علمی دانشیار و بالاتر و خبرگان سازمانی، مدیران ارشد سازمانهای اجرایی استان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر و سابقه مدیریت 15 سال و بالاتر بودند. در این پژوهش، منبع اصلی دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. توسط کدگذاری باز و سپس توسط کدگذاری محوری، مقوله ها و زیرمقوله ها باتوجه به ابعاد و مشخصات آنها با یکدیگر مرتبط نمودیم. پس از تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ابتدا 216 کد اولیه و سپس 119 کد ثانویه استخراج شد و نهایتاً 24 مفهوم حاصل شد. یافته پژوهش، توصیف جانشین پروری ضعیف در سازمانهای اجرایی بر اساس نظریه داده بنیاد بود و نتایج آن نشان داد که غفلت از جانشین پروری در دستگاه های اجرایی استان آذربایجان شرقی منجر به ضعف رهبری استراتژیک، جانشین پروری نامطمئن و ترس از عواقب جانشین پروری می شود و در صورت استقرار نظام مناسب جانشین پروری، بقای بلندمدت سازمان و انتقال تجارب به نسلهای بعدی مدیران تضمین و برای مواجهه با خلاء ناشی از خالی شدن پست های حساس آمادگی لازم ایجاد خواهد شد.
مدیریت دولتی
سعید چهره؛ محمدعلی سرلک؛ اشرف رحیمیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ و شناسایی ابعاد و مؤلفههای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد و از نظر هدف کاربردی است. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ و شناسایی ابعاد و مؤلفههای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد و از نظر هدف کاربردی است. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی و لاتین مرتبط با بهبود عملکرد در شتابدهنده که به روش سرشماری در روش فراترکیب انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش دلفی نیز شامل 30 نفر از اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت و مدیران شرکتهای مرتبط با شتابدهندههای استارتآپ بوده است. در بخش کمی نیز 250 نمونه از کارکنان شتابدهندههای ایران با روش طبقهای تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که اعتبار آن از طریق روشهای روایی سازه و بارهای عاملی و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ به دست آمد و تأیید شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همچنین تحلیل مسیر، با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و smart pls بهره برده شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی 73 گویه پرسشنامه در 12 مؤلفه اصلی و 61 مؤلفه فرعی طبقهبندی شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد 12 مؤلفه منابع انسانی مربیگری، فنون مدیریت، منظر مشتری، بهبود مستمر، پشتیبانی، روابط مالی، فرایندهای داخلی، مدل کسبوکار، اکوسیستم برنامه، رقبا و محیط بر بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ مؤثر است.
مدیریت دولتی
پیمان شهلایی منش؛ فریدون احمدی؛ منصور ایراندوست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، ریشهیابی عمیق عوامل موثر بر قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران انجامگرفته شدهاست. از نظر هدف، کاربردی و توسعهای بوده و از لحاظ رویکردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی، در دو بخش کیفی میباشد. در بخش اول با تکنیکدلفی و استفاده از پرسشنامههای ساختارمند، عوامل اصلی و متغیرهای قانونگریزی شناسایی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف، ریشهیابی عمیق عوامل موثر بر قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران انجامگرفته شدهاست. از نظر هدف، کاربردی و توسعهای بوده و از لحاظ رویکردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی، در دو بخش کیفی میباشد. در بخش اول با تکنیکدلفی و استفاده از پرسشنامههای ساختارمند، عوامل اصلی و متغیرهای قانونگریزی شناسایی و در بخش دوم عوامل به دست آمده مرحله قبل، با کمک ابزار پنجچرا از تکنیک RCA و با انجام مصاحبهها، ریشهیابی عمیق گردید. جامعهآماری این پژوهش شامل 18 نفر از خبرگان، نخبگان، اساتید دانشگاهها، مدیران بخشهای نظارت دستگاههای اجرایی و قضات دیوان عدالتاداری که خبره و آشنا به موضوع پژوهش بودند، میباشند و بهصورت غیراحتمالی و هدفمند که در نفر 18م به اشباع نظری رسیدند. براساس نتایج حاصل از تکنیکدلفی 6 عامل اصلی، شامل عواملاقتصادی، عواملسیاسی، عواملفردی، عواملساختاری، عواملنظارتی و عواملاجتماعی و16 متغیر وابسته به عوامل شناسایی گردید و بر اساس نتایج روش RCA، سه عامل تعارضمنافع، عدم افزایش حقوقها متناسب با نرخ تورم و خلأهای موجود در قوانین بهعنوان ریشههای قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران شناسایی گردید.
مدیریت دولتی
علیرضا جعفرزاده کوچکی
چکیده
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و ...
بیشتر
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و آسیبهای زیادی نیز در سر راه خانوادهها نسبت به کاهش جمعیت و تهدید نسل وجود دارد. لذا لازم است که مدیران دولتی با توجه مبانی فقهی نسبت به تولید نسل و خطرات ناشی از کاهش جمعیت و همچنین تربیت صحیح فرزندان اهتمام و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. در این مقاله ابتدا جمعیت را از لحاظ لغوی و اصطلاحی و سپس جمعیت را از دیدگاه آیات و روایات و فقه اسلامی مورد بررسی قرار داده و سپس به آثار زیانبار کمبود جمعیت و محاسن جمعیت پرداخته و در پایان نیز ضمن ریشهیابی به ذکر چند پیشنهاد برای دولتمندان در جهت افزایش جمعیت پرداخته است.
مدیریت دولتی
فاطمه رحمانی؛ مهدی عبدالحمید
چکیده
ساختارها و فرایندها در هر سازمان مهمترین بعد آن سازمان محسوب شده و به عبارتی نرمافزار سازمانها جهت انجام مأموریتهایشان هستند. دستگاه قضا، با مأموریت خطیر حقگستری و تحقق عدالت در جامعه، دارای ساختارها و فرایندهایی پیچیده و چندبعدی بوده و بر مبنایِ همین ساختارها و فرایندها، این مأموریت خطیر را پیش میبرد. در واقع باید ...
بیشتر
ساختارها و فرایندها در هر سازمان مهمترین بعد آن سازمان محسوب شده و به عبارتی نرمافزار سازمانها جهت انجام مأموریتهایشان هستند. دستگاه قضا، با مأموریت خطیر حقگستری و تحقق عدالت در جامعه، دارای ساختارها و فرایندهایی پیچیده و چندبعدی بوده و بر مبنایِ همین ساختارها و فرایندها، این مأموریت خطیر را پیش میبرد. در واقع باید گفت که اثربخشی قوه قضائیه بهمثابه حلقه بازخوردِ نظام حکمرانی کشور، اثری مستقیم بر کلیت کارآمدی نظام خواهد داشت، و لذا شناسایی مستمر آسیبهای موجود در ساختارها و فرایندهای قوه قضائیه میتواند موجب ارتقای عملکرد حکمرانی قضایی و بهتبع آن، نظام حکمرانی کشور شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیبهای ساختاری قوه قضائیه انجام شده؛ و پس از مطالعه سند تحول قضایی، و مصاحبه با قضات و خبرگان، 83 آسیب ساختاری احصا و در قالب 11 مقوله کلی طبقهبندی شدند. در گام بعد با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل میکمک به اولویتبندی و طبقهبندی آنها پرداخته و مشخص شد که چهار آسیب تخصصی نبودن رسیدگیها و آییننامههای دادرسی؛ نبود شفافیت نسبی در فرایندهای دادرسی؛ عدم وجود سازوکارهای مناسب جهت بازخوردگیری، یادگیرندگی و هوشمندی نظام قضایی، و ضعف در نظام بودجهریزی و تخصیص منابع مالی؛ جز اثرگذارترین آسیبهای ساختاری موجود در دستگاه قضا بوده و نبود سازوکارهای فرایندی منسجم در راستای کاهش اطاله دادرسی که مهمترین مسئله مبتلا به دستگاه قضا است، جز اثرپذیرترین آسیب شناسایی شده است که قوه قضائیه برای رفع آن باید آسیبهای یازدهگانه در سطوح بالاتر را برطرف کرده و از این رهگذر به کاهش اطاله دادرسی دست یابد.
مدیریت دولتی
عبدالمجید نادری سمسانی؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی؛ مهربان هادی پیکانی؛ البرز قیتانی
چکیده
در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خدمات مبتنی بر شبکه و سامانهها هستیم، با محدود شدن همه فرایندها به بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدهای از افراد به نام نتوکرات در سازمانها با اشراف بر پایگاههای داده، بسترهای ارتباطی و شبکههای رایانهای و سامانههای کاربردی، میتوانند در سازمانها وابستگی ناملموس و مدیریت شده ایجاد ...
بیشتر
در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خدمات مبتنی بر شبکه و سامانهها هستیم، با محدود شدن همه فرایندها به بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدهای از افراد به نام نتوکرات در سازمانها با اشراف بر پایگاههای داده، بسترهای ارتباطی و شبکههای رایانهای و سامانههای کاربردی، میتوانند در سازمانها وابستگی ناملموس و مدیریت شده ایجاد نمایند. پژوهش حاضر از حیث پارادایم در گروه اثباتگرایی و انتقادی قرار دارد و به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) و با روش دادهبنیاد نظاممند انجام شد. دادهها در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته با 17 نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی جمعآوری گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها با روش کدگذاری به دنبال مقایسه مداوم مفاهیم، 246 کد مفهومی استخراج و موارد مشابه در 32 مقوله دستهبندی و سپس براساس مدل اشتراوس و کوربین در شش بعد پدیده محوری، شرایط علی، زمینهای و مداخلهگر و راهبردها و پیامدها جای گرفتند. سپس در مرحله کمی، با نمونه آماری به تعداد 350 نفر و استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و روش معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS26 و آموس 26 مدل مورد تأیید قرار گرفت. بهکارگیری نتایج این پژوهش باعث توسعه، بهبود و برقراری امنیت روانی در سازمان و مدیران در کنار بهرهمندی همزمان از فناوریهای نوین و همچنین دانش و تخصص نتوکراتها خواهد شد.
مدیریت دولتی
داوود شفیعی پور؛ اکبر بهمنی چوب بستی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوعدوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان بود که به روش توصیفی پیمایشی با طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری موردبررسی شامل 600 نفر کارکنان شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که در سال 1400 مشغول به خدمت بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوعدوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان بود که به روش توصیفی پیمایشی با طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری موردبررسی شامل 600 نفر کارکنان شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که در سال 1400 مشغول به خدمت بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده از طریق جدول کرجسی-مورگان 234 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای رهبری اخلاقی از براون و تروینو (2006) با 10 گویه، آوای نوعدوستانه از زهیر و اردوغان (2011) با 5 گویه، اعتماد شناختی از یانگ و ماسهولدر (2010) با 5 گویه و بهزیستی روانشناختی آکسفورد (OHI) با 29 گویه بود که ضرایب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب برابر با 935/0، 857/0، 860/0 و 966/0 به دست آمد. دادهها از طریق آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس، با استفاده از نرمافزار SPSS25 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی تأثیر مثبت و معنیدار بر آوای نوعدوستانه، اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی کارکنان دارد و همچنین تأثیر مثبت و معنیدار اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی بر آوای نوعدوستانه کارکنان تأیید شد. اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین رهبری اخلاقی با آوای نوعدوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان ایفا میکند.
مدیریت دولتی
مهدی محمدی؛ فرشید اصلانی؛ حبیب کاظمی
چکیده
بروز و ظهور صاحبمنصبان ناشایسسته و بله قربانگو که همچون عروسکان خیمه شب بازی با تملق و چاپلوسی درصدد اطاعت محض از فرمانها مافوق بوده و کلید رشد خود را در تملقگویی و بله قربانگویی دیدهاند و نه در تخصص و تعهد و خدمترسانی خالصانه، عواقب و پیامدهای ناگواری در سازمانها خواهد داشت. ازاینرو هدف پژوهش ...
بیشتر
بروز و ظهور صاحبمنصبان ناشایسسته و بله قربانگو که همچون عروسکان خیمه شب بازی با تملق و چاپلوسی درصدد اطاعت محض از فرمانها مافوق بوده و کلید رشد خود را در تملقگویی و بله قربانگویی دیدهاند و نه در تخصص و تعهد و خدمترسانی خالصانه، عواقب و پیامدهای ناگواری در سازمانها خواهد داشت. ازاینرو هدف پژوهش حاضر تحلیل پدیدة عروسک خیمه شب بازی در مدیران است. پژوهش حاضر اکتشافی و با بهرهگیری از رویکرد کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در پژوهش حاضر بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش مصاحبة عمیق استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة خبرگان و متخصصان درزمینة سازمان و مدیریت هستند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نمونهگیری هدفمند است. در این پژوهش 13 مصاحبه برای رسیدن به نقطة اشباع نظری صورت گرفت. یافتهها در قالب 368 کدباز، 94 مضمون پایه، 45 مضمون سازماندهنده احصا گردید. با توجه به مضامین سازماندهنده و همچنین تحلیل مضامین منجر به شناسایی 4 مضمون فراگیر شرایط زمینهای، عوامل فردی، شرایط مداخلهگرو پیامدها شد.
مدیریت دولتی
لیلا قاسمی اسفهلان؛ اکبر حسنپور؛ سعید جعفری نیا؛ بیژن عبدالهی
چکیده
امروزه مخالفت بهراحتی در سازمانهای مدرن رخ میدهد در نتیجه سازمانهایی که در آن مخالفت وجود دارد سالمتر هستند. هدف از این پژوهش ارائه الگویی برای مدیریت مخالفت سازمانی در دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی است. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی کوربین و استراوس است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه ...
بیشتر
امروزه مخالفت بهراحتی در سازمانهای مدرن رخ میدهد در نتیجه سازمانهایی که در آن مخالفت وجود دارد سالمتر هستند. هدف از این پژوهش ارائه الگویی برای مدیریت مخالفت سازمانی در دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی است. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی کوربین و استراوس است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 17 نفر از استادان و خُبرگان دانشگاهی بود که به روش نمونهگیری هدفمند بهصورت گلوله برفی انتخاب شدند. براساس یافتههای پژوهش حاضر، پدیدۀ محوری در دو بُعد اصلی سازنده با کدهایی نظیر اختلافنظر، زیرسؤال بردن سیاستها یا شیوههای سازمانی به شکل اصولی، روحیه کمککننده، اصلاحی و منطقی بودن نظرات ارائه شده و ...؛ در بُعد غیرسازنده با کدهایی مانند اختلافنظر، زیرسؤال بردن سیاستها یا شیوههای سازمانی به شکل غیرمنطقی، ارائه نظرات بازخوردی منفی و مغرضانه و .... شناسایی شده است. شرایط علّی اثرگذار بر مخالفت سازمانی به سه دسته عوامل فردی، مدیریتی و سازمانی - ارتباطی تقسیم شده است. عوامل مداخلهگر شناسایی شده، به دو دسته کلی: فشارهای نگرشی درونسازمانی، فشارهای برونسازمانی تقسیم شده است. عوامل زمینهای شناسایی شده عبارت است از: شرایط روانشناختی و دانشی، زمینه جمعیتشناختی، زمینه مذهبی، شرایط ارتباطی/ سازمانی، الگوی رفتاری و نگرشی مدیران و فرهنگ و جوسازمانی حاکم. پیامدهای شناسایی شده در این پژوهش عبارت است از: پیامدهای فردی و گروهی، سازمانی و فراسازمانی.
مدیریت دولتی
حامد سرائی؛ ایوب محمدیان؛ ناصر خانی
چکیده
دادههای دولتی با بودجه عمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت باز شدن آنها، قابل بهرهبرداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو، لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز (OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش عبارت است ...
بیشتر
دادههای دولتی با بودجه عمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت باز شدن آنها، قابل بهرهبرداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو، لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز (OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از: «دادههای دولتی باز چگونه منجر به خلق نوآوری میشوند؟»؛ بهطوری که تلاش شده به 6 سؤال فرعی پژوهش در قالب: شرایط علّی، شرایط زمینهای، پدیده اصلی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جهت شکلگیری نوآوری مبتنی بر OGD پاسخ داده شود. در پژوهش حاضر براساس روش آمیخته (کیفی–کمّی) ابتدا نظریه دادهبنیاد مبتنی بر روش اشتراوس-کوربین استفاده شد و برای تحلیل کیفی دادههای حاصل از مصاحبهها کدگذاری سه مرحلهای به کار برده شد، سپس به کمک روش آنتروپی شانون، ارزیابی کمّی شده است. در مصاحبه با خبرگان براساس اصل کفایت دادهها تا رسیدن به اشباع نظری، تعداد 11 مصاحبه نیمه ساختاریافته به صورت تعاملی انجام پذیرفت. براساس نتایج به دست آمده از روش مصاحبه و یافتههای مراحل کیفی و کمّی، با کدگذاری سه مرحلهای، تعداد 6 مقوله اصلی منطبق با سؤالات فرعی پژوهش و 20 مقوله فرعی دربردارنده 95 مفهوم استخراج شد. به ازای هر مقوله اصلی، مقولههای فرعی و مفاهیم مستلزم توجه برای پژوهشهای آتی پیشنهاد شد. الگوی نظری پیشنهادی نشان میدهد در صورتی که در گام اول، تدوین قوانین حمایتی این حوزه و مطالبه ذینفعان برونسازمانی (شرایط علّی) بهدرستی انجام پذیرد؛ و در گام دوم چنانچه به صورت همزمان توسعه بازار و سرمایهگذاری (شرایط زمینهای)، تدوین سند حکمرانی داده (پدیده اصلی) و بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی در قالبPPP (شرط مداخلهگر) بهدرستی استفاده شود؛ در نتیجه در گام سوم، با بهکارگیری انواع نوآوریها (راهبردها)، تحقق پیامدهایی نظیر حل مشکلات «رکود کسبوکارهای خصوصی» و «بیکاری در جامعه»، همچنین شفافیت در سازمان حاصل میشود.
مدیریت دولتی
حامد قاسمپور؛ سیدنجم الدین موسوی؛ اردشیر شیری؛ رضا سپهوند؛ صید مهدی ویسه
چکیده
اانتظار خاموش سربرآورده از تلنبار تجربههای ناخوشایند از شریانهای مسمومساز در کالبد سازمانهاست که برخی از کارمندان را بهاجبار به ادامة زندگی اداری با پنهانسازی انتظارها، استراتژیها و تاکتیکها سوق میدهد. از اینرو، از آنجا که در باب این پدیده، سکوتی عمیق فضای مطالعاتی دانش مدیریت رفتار سازمانی را فراگرفته است؛ این ...
بیشتر
اانتظار خاموش سربرآورده از تلنبار تجربههای ناخوشایند از شریانهای مسمومساز در کالبد سازمانهاست که برخی از کارمندان را بهاجبار به ادامة زندگی اداری با پنهانسازی انتظارها، استراتژیها و تاکتیکها سوق میدهد. از اینرو، از آنجا که در باب این پدیده، سکوتی عمیق فضای مطالعاتی دانش مدیریت رفتار سازمانی را فراگرفته است؛ این پژوهش درصدد است تا با ریختشناسی پدیده لایههای پیدا و ناپیدایی آن را در بافت استانداریهای غرب کشور هویدا سازد. این جستار، بر پایة روششناسی آمیختة اکتشافی استوار است. در بخش کیفی از رویآورد نظریة مبنایی رویکرد سامانمند استفاده شده و در فاز کمی برای اعتبارسنجی و تعمیمپذیری آن از آزمون تیتکنمونهای بهره گرفته شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش تعداد 18 نفر از حاذقان در بستر مورد مطالعه بودند که از رهگذر روش نمونهگیری نظری به مشارکت در پژوهش دعوت شدند. نتایج تحقیق نشان داد در عمیقترین لایة مفهومی پدیدة انتظار خاموش پیشرانهای هراس اداری، پیشهسازان خاموشی، صبر استراتژیک و موقعیتشناسی زیرکانه جای گرفتهاند و ظاهریترین لایه در قالب رفتارهایی از قبیل رادارگریزی، سالوسگرایی و تخریبگرایی رخ مینماید. همچنین، نتایج اعتبارسنجی مدل از طریق آزمون تیتک نمونهای نشان داد که از نظر خبرگان، مدل مفهومی از اعتبار نظری برخوردار است.
مدیریت دولتی
یوسف حضرتی
چکیده
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی بود که به شیوۀ تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای انسجام در چهار سخنرانی استخراج گردید و بسامدگیری شدند. درصد وقوع هریک از ابزارها نیز به دست آمد. پس از بررسی دادهها مشخص شد، سخنرانی اول با 474 مورد، سخنرانی دوم با 444 مورد، سخنرانی چهارم با 421 مورد و سخنرانی سوم با 411 مورد، در بهکارگیری ابزارهای انسجام به ترتیب در رتبههای اول تا چهارم قرار دارند. در سخنرانی اول، ارجاع بیشترین و معرفگی و زمان، کمترین ابزار انسجام بودند. در سخنرانی دوم، تکرار و معرفگی به ترتیب بیشترین و کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در سخنرانی سوم نیز، عناصر پیوندی بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام بودند و در سخنرانی چهارم ارجاع بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیقتر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام در هریک از سخنرانیها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0.05 میان توزیع ابزارهای انسجام به کار رفته در هریک از سخنرانیها تفاوت معناداری وجود دارد.
مدیریت دولتی
سیدصمد موسوی؛ مجید جهانگیرفرد؛ فرشاد حاج علیان
چکیده
در هر سازمان و ادارهای، مدیریت بهعنوان عاملی کلیدی در بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده از طریق آن اداره بسیار مهم است. برای این منظور، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی اساسی است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل شایستگی مدیران با رویکرد عقلانیت در بخش آموزش وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد ...
بیشتر
در هر سازمان و ادارهای، مدیریت بهعنوان عاملی کلیدی در بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده از طریق آن اداره بسیار مهم است. برای این منظور، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی اساسی است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل شایستگی مدیران با رویکرد عقلانیت در بخش آموزش وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد کیفی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع کیفی است که مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان که شامل اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت دولتی و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی است که به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. نتایج بخش کیفی نشان 219 مضمون اولیه، 91 مضمون سازمانیافته و 38 مضمون فراگیر و 5 مضمون اصلی شامل شایستگی اقتصادی، شایستگی حرفهای- مدیریتی، شایستگی اخلاقی- دینی شایستگی سیاسی، شایستگی فرهنگی- اجتماعی شناسایی شد. با توجه به اهمیت وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشورمان، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی بسیار مهم است. همچنین با توجه به این شایستگیها، مدیران جهاد کشاورزی میتوانند نقش مهمی در توسعه پایدار و افزایش بهرهوری در کشاورزی و منابع طبیعی کشور ایفا کنند. این شایستگیها بهعنوان یک راهنمای مهم برای انتخاب و توسعه مدیران جهاد کشاورزی موردنیاز است.
مدیریت دولتی
علیرضا موغلی؛ یحیی رستمنیا؛ سید محمد حسین کمانی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و متخصصان دستگاههای اجرایی استان ایلام بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل مدیران و کارشناسان حوزه اداری و منابع انسانی دستگاههای دولتی استان ایلام بودند که 188 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و تحلیل دادههای بخش کمی با نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، 71 کد اولیه و 12 مقوله فرعی در قالب 6 مقوله اصلی شناسایی شد که عبارتاند از: پدیده محوری، شامل مؤلفه سمبلگرایی سازمانی؛ عوامل علی، شامل مؤلفههای مدیریتی، قانونی، دانشی و فردی؛ عوامل بسترساز، شامل مؤلفههای فرهنگسازمانی و سبک رهبری؛ عوامل مداخلهگر، شامل تعدد و تناقض قوانین سازمانی؛ راهبردها، شامل راهبردهای سمبلگرایانه و پیامدها، شامل مؤلفههای بهبود عملکرد سازمانی، توسعه فردی و سازمانی و اعتماد عمومی به سازمان میباشند. نتایج بخش کمی الگوی طراحی شده از تناسب قابلقبولی برخوردار است.
مدیریت دولتی
زهره محمدیاری؛ محسن آرمان
چکیده
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ...
بیشتر
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی پیشایندها و پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی از نوع اکتشافی است که به لحاظ روش تحلیل دادهها از نوع تحلیل مضمون است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ شامل، ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺧﺒﺮﮔﺎن حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی و استادان دانشگاه و آشنا با موضوع پژوهش میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 18 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. نتایج نشان داد که مجموع 14 مضمون سازماندهنده در قالب 14 فراگیر بهعنوان پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند و همچنین 10 مضمون سازماندهنده در قالب 3 مضمون فراگیر بهعنوان پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند. نتایج تحلیل تم نشان داد که پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی عبارتاند از: حکومت نالایقان، سیاسیکاری، حاکمیت فرهنگ مخرب و فساد جمعی. پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی نیز عبارتاند از: دور تسلسل ناکارآمدی، دور باطل ناشایستهسالاری و تضعیف امنیت روانی.
مدیریت دولتی
علیاصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیانپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و دادههای موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبهها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخصهای شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط بهجای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشینپروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینهای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در سازمانها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد
مدیریت دولتی
علی قربانی؛ محمدامین ترابی؛ متینه مقدم
چکیده
این مقاله به بررسی پدیدهی "جنون جلسه" در مدیران میپردازد که بهعنوان یکی از چالشهای مهم در محیط کار و سازمانها شناخته میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل و عوامل مؤثر بر پیدایش این پدیده و ارائه راهکارهایی برای مدیران جهت مقابله با آن است. برای این تحقیق، از روش فراترکیب هوشمند استفاده شده است. جهت این کار، از اسکریپتهای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی پدیدهی "جنون جلسه" در مدیران میپردازد که بهعنوان یکی از چالشهای مهم در محیط کار و سازمانها شناخته میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل و عوامل مؤثر بر پیدایش این پدیده و ارائه راهکارهایی برای مدیران جهت مقابله با آن است. برای این تحقیق، از روش فراترکیب هوشمند استفاده شده است. جهت این کار، از اسکریپتهای اختصاصی همراه با توسعه الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی برای جستجو و استخراج دادهها استفاده شده است. این الگوریتمها، بهویژه مدلهای یادگیری ماشینی مانند شبکههای عصبی بازگشتی و الگوریتمهای ژنتیکی، قادر بودند تا مفاهیم کلیدی و روندهای نوظهور در حوزه جنون جلسه را با دقت بالا تحلیل کنند. استفاده از این فناوریها منجر به ایجاد یک پایگاه داده متمرکز شده که دادهها را برای تحلیلهای بعدی منظم و قابلدسترس نگه میدارد، خطای انسانی را کاهش میدهد و امکان تحلیل سریع و دقیقتر دادهها را فراهم آورده است. علل گوناگون شکلگیری این پدیده شامل مشکلات در برنامهریزی و سازماندهی جلسات، نقایص در فرهنگسازمانی و ارتباطات، مسائل روانی و احساسی مدیران و کارکنان و دیگر دلایل بود. در پی این شناسایی، پیامدهای حاصله از جنون جلسه تشریح گردیده است و در نهایت مجموعهای از راهکارهای عملی و کاربردی مانند بهبود مهارتهای مدیریتی، اصلاح فرهنگ و ساختار سازمانی، ارتقای ارتباطات کارآمد و روشهای نوین مهندسی فرهنگ، سیمبیوز رهبری، دیپلماسی جلسات، کوانتومیسازی تصمیمگیری در جلسات و پلورالیزم سازمانی، ارائه شده است.
مدیریت دولتی
احمدرضا حسن کاویار؛ علی اکبر رزمجو؛ داوود نعمتی انارکی
چکیده
رابطه رسانه و دولت یکی از موضوعات مورد بحث در میان اهالی رسانه و ارتباطات است. در سالیان گذشته اختلاف نظراتی بین قوه مجریه و سازمان صدا و سیما به وجود آمده است که منجر به اخلال در تخصیص بودجه به سازمان صدا و سیما شده است. در این پژوهش از روششناسی پژوهش کیفی و تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل دادهها و روش مصاحبه عمقی نیمهساختارمند ...
بیشتر
رابطه رسانه و دولت یکی از موضوعات مورد بحث در میان اهالی رسانه و ارتباطات است. در سالیان گذشته اختلاف نظراتی بین قوه مجریه و سازمان صدا و سیما به وجود آمده است که منجر به اخلال در تخصیص بودجه به سازمان صدا و سیما شده است. در این پژوهش از روششناسی پژوهش کیفی و تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل دادهها و روش مصاحبه عمقی نیمهساختارمند برای جمعآوری اطلاعات میدانی و بررسی نگرش دیدگاه جامعه مورد مطالعه استفاده شده است و رابطه دوره ریاست علی عسگری در سازمان صدا و سیما و دولت دوازدهم (آقای روحانی) بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نوع رابطه سازمان با دولت از نوع رابطه تعاملی توأم با احتیاط از سمت سازمان صدا و سیما است و عوامل بروز اختلاف صدا و سیما در دوره ریاست علی عسگری با دولت دوازدهم استخراج شده بیشتر ناظر بر توقعات افراطی و زیادهخواهی دولت، اختلاف سیاسی بین دولت و سازمان است.
مدیریت دولتی
محسن کرمی گیلاوند؛ مسعود حقیقی؛ علیرضا رزقی رستمی
چکیده
این پژوهش با هدف ارزیابی و تحلیل عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با استفاده از معادلات ساختاری انجام شده است. این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی و جزء پژوهشهای توصیفی - پیمایشی است. محقق با رویکرد کمی و ﺑﺎ ﻣﺮور دﻗﯿﻖ ادﺑﯿﺎت و ﺗﺎریخچۀ ﻣﺪیریت اﺳﺘﻌﺪاد، پژوهشها، ﻣﻘﺎﻻت و ﮐﺘﺐ ﻣﺘﻌﺪد داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارزیابی و تحلیل عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با استفاده از معادلات ساختاری انجام شده است. این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی و جزء پژوهشهای توصیفی - پیمایشی است. محقق با رویکرد کمی و ﺑﺎ ﻣﺮور دﻗﯿﻖ ادﺑﯿﺎت و ﺗﺎریخچۀ ﻣﺪیریت اﺳﺘﻌﺪاد، پژوهشها، ﻣﻘﺎﻻت و ﮐﺘﺐ ﻣﺘﻌﺪد داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ و همچنین، با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، مصاحبه به روش میدانی و هدفمند با 18 نفر از استادان دانشگاه و متخصصان صنعت پتروشیمی، به جمعآوری اطلاعات پرداخته است. سپس؛ با استفاده از تکنیک 3 مرحلهای دلفی و شاخصهای آمار توصیفی؛ ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای نهایی (58 شاخص، 15 مؤلفه و 5 بعد) استخراج گردید. سپس، محقق با استفاده از معادلات ساختاری به تحلیل دادههای کمی پرداخته و شاخصها، مؤلفهها و ابعاد مؤثر بر نظام مدیریت استعداد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی را آزمون کرده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مشتمل بر 368 نفر است که براساس فرمول محاسبه حجم نمونه کوکران، تعداد 188 نفر بهعنوان نمونه به صورت تصادفی- طبقهای انتخاب گردید. در این پژوهش؛ بهمنظور تعیین پایایی آزمون، از روش آلفای کرونباخ و تصنیف و جهت بررسی روایی سازه، تحلیل عاملی تأییدی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن است که ابعاد؛ عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی به عنوان متغیر مستقل و همچنین ابعاد؛ شناسایی، جذب، توسعه و نگهداشت به عنوان متغیرهای متأثر از مدیریت استعداد، شناسایی شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان وضعیت موجود و مطلوب مدیریت استعداد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، در همه ابعاد تفاوت معنی داری وجود ندارد.
مدیریت دولتی
ابراهیم خدایی؛ غلامرضا گرایینژاد؛ احمد کیخا
چکیده
امروزه، دولتها در بخش تأمین مالی آموزش عالی در سطح جهان با کمبودهای مالی شدیدی مواجه شدهاند؛ بنابراین، بنا بر ضرورت سیاست شهریه را در آموزش عالی وضع کردهاند و همواره به دنبال راهبردهای برای افزایش اثربخشی این سیاست هستند. بر این اساس، هدف پژوهش پیشرو، مطالعه مؤلفههای سیاستگذاری در اقتصاد شهریه در بخش دولتی میباشد. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه، دولتها در بخش تأمین مالی آموزش عالی در سطح جهان با کمبودهای مالی شدیدی مواجه شدهاند؛ بنابراین، بنا بر ضرورت سیاست شهریه را در آموزش عالی وضع کردهاند و همواره به دنبال راهبردهای برای افزایش اثربخشی این سیاست هستند. بر این اساس، هدف پژوهش پیشرو، مطالعه مؤلفههای سیاستگذاری در اقتصاد شهریه در بخش دولتی میباشد. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله نخست، با بهکارگیری روش فراترکیب مؤلفههای سیاستگذاری شهریه در نظام آموزش عالی استخراج شد. بدین منظور، کلیدواژههای تخصصی پژوهش در پایگاههای معتبر علمی در بازه زمانی (1990-2021) جستجو شدند. در نهایت از میان 229 مقاله 107 مقاله وارد تحلیل نهایی شدند. در مرحله دوم، با بهکارگیری تکنیک آنتروپی شانون یافتههای بخش کیفی وزندهی شدند. در مجموع، هفت مؤلفه تعیینکننده سیاستگذاری شهریه؛ دانشجو (فردی، خانوادگی)؛ دانشگاه (پیچیدگی در قیمتگذاری شهریه، تنوع و تکثر سیاستهای دانشگاه، کیفیت علمی دانشگاه)؛ آموزش عالی (رهبری در آموزش عالی، قوانین و مقررات در آموزش عالی)؛ استان (سازوکارهای قانونی و سیاستی استانها، سازوکارهای مشارکتی و حمایتی استانها)؛ حکمرانی کلان (حکمرانی خوب، قوانین و مقررات کلان) و محیطی (هنجارهای فرهنگی، هنجارهای اجتماعی) شناسایی شدند. از این میان، مؤلفه دانشجویی و محیطی وزن بیشتری نسبت به دیگر مؤلفهها داشتند. در پایان، راهکارهای برای نظام آموزش عالی ازجمله در نظر داشتن مفهوم شهریه افتراقی به معنی توجه به عوامل گوناگون در تعیین سیاستهای شهریه براساس نرخ بازده رشتههای تحصیلی، مقطع و منطقه جغرافیایی و غیره بیان شد.
مدیریت دولتی
امیرهوشنگ نظرپوری؛ علی شریعت نژاد؛ لیلا حسن پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل پیشایندی و پسایندی مدیریت ذرهبینی در سازمانهای دولتی استان لرستان انجام پذیرفته است. این پژوهش که بهطور همزمان دو رویکرد کمی و کیفی را مورد استفاده قرار داده است، براساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان و استادان دانشگاه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل پیشایندی و پسایندی مدیریت ذرهبینی در سازمانهای دولتی استان لرستان انجام پذیرفته است. این پژوهش که بهطور همزمان دو رویکرد کمی و کیفی را مورد استفاده قرار داده است، براساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان و استادان دانشگاه لرستان بودند که اعضای نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و براساس اصل کفایت نظری، دیدگاه و نظرات 30 نفر از آنان، بررسی گردید، اطلاعات و دادههای موردنیاز، جمعآوری و اشباع نظری حاصل شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کیفی، دادههای به دست آمده از مصاحبه با نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و عوامل پیشایندی و پسایندی مدیریت ذرهبینی مورد شناسایی قرار گرفت. در بخش کمی نیز، با استفاده از روشDelphi Fuzzy تعیین اولویت این عوامل، انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در این بین، عدم اعتماد مدیر به کارکنان، احساس ترس مدیر و نگرش منفی وی به تفویض اختیار، بهعنوان مهمترین عوامل پیشایندی مدیریت ذرهبینی و افزایش استرس کارکنان، وابسته شدن کارکنان به دستورات مدیر و ترک سازمان، بهعنوان مهمترین عوامل پسایندی این سبک از مدیریت در سازمانهای دولتی شناسایی گردید.
مدیریت دولتی
آرش خیرابی؛ عباس نرگسیان؛ علی پیراننژاد
چکیده
نیروی کار متخصص پایه و اساس بسیاری از موفقیتها چه در سطح کلان و چه در سطح خرد میباشد. با توجه به تغییر ساختار جمعیت، تعویق بازنشستگی کارکنان یکی از موضوع های بسیار مهم میباشد ، روش تحقیق در این پژوهش، فلسفه پژوهش تفسیری یا برساخت گرایی میباشد. رویکرد پژوهش استقرایی -قیاسی، راهبرد پژوهش نظریه داده بنیاد نسخه گلدکل و کرونهلم میباشد. ...
بیشتر
نیروی کار متخصص پایه و اساس بسیاری از موفقیتها چه در سطح کلان و چه در سطح خرد میباشد. با توجه به تغییر ساختار جمعیت، تعویق بازنشستگی کارکنان یکی از موضوع های بسیار مهم میباشد ، روش تحقیق در این پژوهش، فلسفه پژوهش تفسیری یا برساخت گرایی میباشد. رویکرد پژوهش استقرایی -قیاسی، راهبرد پژوهش نظریه داده بنیاد نسخه گلدکل و کرونهلم میباشد. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده است. بدین منظور ا جامعه پژوهشی که شامل کارکنان وزارت نیرو بوده که بازنشستگی خود را به تعویق انداخنه اند، نمونه گیری نظری صورت گرفت و از این طریق، با 30 نفر مصاحبههایی انجام شد. و نتایج پژوهش نشان میدهد که شرایط شغلی مقوله محوری در مدل تعویق بازنشستگی کارکنان در وزارت نیرو، میباشد و عواملی مانند بسترهای های محیطی، سازمانی، فردی و شرایط علی سازمانی، فردی و دولتی و موانع شامل دخالت مستقیم دولت و قانونگریزی در آن تأثیرگذار میباشد که در نهایت منجر به پیامدهای مثبت و منفی متعددی میگردد. با عنایت به مراتب فوق نتیجه گیری می گردد که فشار اقتصادی و مسئله پیری جمعیت و بالا رفتن نسبت افراد سالمند به افراد جوان موجب کاهش نیروی کار میگردد که مسائل و مشکلات بسیار زیادی را برای دولتها و سازمانهای مختلف ازجمله وزارت نیرو و همچنین صندوقهای بازنشستگی ایجاد می نماید. راه کاری که در این زمینه اتخاذ میشود مسئله تعویق بازنشستگی و نگهداشت بیشتر نیروی کار میباشد که با توجه به نتایجی که به همراه دارد میتواند در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سازمانی، فردی تأثیرگذار باشد.
مدیریت دولتی
زهرا فروتنی؛ عطیه بحرانی؛ وحید حاجی لو؛ زهرا مقیمی
چکیده
سوداگری پدیدهای نوظهور در سیستم اداری عصر جدید است که آثار مخرب آن، سلامت اداره را تهدید کرده و منافع عمومی را تحتالشعاع قرار میدهد. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت سوداگری در سازمانهای دولتی ایران انجام گرفته است. برای تشکیل گروه خبرگی، تعداد 15 نفر از خبرگان وزارتخانهها و سازمانهای تابعه که حائز شرایط خبرگی بودند، ...
بیشتر
سوداگری پدیدهای نوظهور در سیستم اداری عصر جدید است که آثار مخرب آن، سلامت اداره را تهدید کرده و منافع عمومی را تحتالشعاع قرار میدهد. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت سوداگری در سازمانهای دولتی ایران انجام گرفته است. برای تشکیل گروه خبرگی، تعداد 15 نفر از خبرگان وزارتخانهها و سازمانهای تابعه که حائز شرایط خبرگی بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تست مدل نیز جامعه آماری شامل کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران به تعداد 800 نفر در نظر گرفته شد. همچنین تعداد 260 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه محققساخته گرداوری گردید که روایی و پایایی آن از طریق روشهای کمی تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل و تکنیک دلفی و سیستم استنتاج فازی در قالب نرمافزار متلب بهره گرفته شد. نتایج نشان داد مدل دارای سه بعد فردی، سازمانی و فرهنگی است و بعد سازمانی با بارعاملی 83/0 بیشترین سهم را در تبیین سوداگری اداری دارد. همچنین مؤلفه نظام ارزشی فرد با بارعاملی 6/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد فردی؛ مؤلفه نظام ارزیابی ناکارآمد با بارعاملی 75/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد سازمانی و مؤلفه کوتاه نگری با بارعاملی 75/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد فرهنگی دارد. نتایج سیستم استنتاج فازی نیز نشان داد سطح کمینه سوداگری در سازمان 464/0 است و بخش عمده آن ناشی از تمایلات فردی سوداگرانه است. ضمن اینکه مدیریت عوامل سازمانی و فرهنگی تأثیر بسزایی بر کنترل سوداگری اداری دارد. براساس نتایج میتوان گفت اهتمام به استخدام افراد شایسته و اخلاقمدار نخستین گام مقابله با سوداگری اداری است.