آسیب شناسی
حبیب ابراهیمپور؛ شبنم زرجو؛ روحالله موذنی
چکیده
با توجه به اهمیت و نقش حیاتی حکمرانی بهعنوان سازوکاری برای توسعه کشورها، پژوهش حاضر درصدد استخراج و معرفی مختصات و مشخصههای حکمرانی براساس آراء و اندیشههای سیاسی محمدعلی فروغی بهعنوان آموزهی تاریخی است. در این پژوهش از پارادایم تفسیری و رویکرد استقرائی استفاده شده است، پژوهش به لحاظ هدف از نوع اکتشافی و به روش کیفی انجام ...
بیشتر
با توجه به اهمیت و نقش حیاتی حکمرانی بهعنوان سازوکاری برای توسعه کشورها، پژوهش حاضر درصدد استخراج و معرفی مختصات و مشخصههای حکمرانی براساس آراء و اندیشههای سیاسی محمدعلی فروغی بهعنوان آموزهی تاریخی است. در این پژوهش از پارادایم تفسیری و رویکرد استقرائی استفاده شده است، پژوهش به لحاظ هدف از نوع اکتشافی و به روش کیفی انجام شده است، راهبرد موردنظر برای گردآوری دادهها تحلیل مضمون و ابزار گردآوری دادهها، نسخهبرداری از اسناد و مدارک است که در آن کتاب، نامهها و دستنوشتههای محمدعلی فروغی بهعنوان جامعۀ و نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مختصات حکمرانی در آراء محمدعلی فروغی دارای شاخصهای متعدد و متنوعی است این شاخصها تحت عنوان دستاورد ویژه پژوهش در مورد مختصات حکمرانی در مؤلفههای، تمامیت و یکپارچگی ادراک شده حکمران، مردمسالاری، شهروندمحوری، بلوغ ملی، یادگیرنده، شایستهسالاری، بلوغ سیاست بینالملل، شفافیت ساختاری تعریف و در قالب هفت مقوله اصلی شامل شایستهسالاری، بلوغ ملی، بلوغ سیاست بینالملل، مردمسالاری، یادگیرنده بودن، شفافیت ساختاری و تمامیت ادراک شده حکمران طبقهبندی شد. این مقولهها بهعنوان مختصات حکمرانی در آراء و اندیشههای سیاسی فروغی معرفی شد. این مختصات بهعنوان آموزهای تاریخی استخراج و برای سیاستگذاری در سطوح مختلف دولت و سطح سازمانی قابل استفاده است. بر اساس این مختصات جهت استفاده از آراء و اندیشههای گذشته برای بهینهسازی حکمرانی، سیاستگذاری و تصمیمگیری پیشنهادهایی در سطح دولت و سطوح سازمانی ارائه گردید.
علت یابی
علی شریعتنژاد؛ زهرا عینی نرگسه
چکیده
در نظام اداری و سازمانی کشور یکی از مهمترین مشکلاتی که مانع عملکرد صحیح کارکنان و سازمان میشود پدیدهای تحت عنوان حضورگرایی است. حضورگرایی پدیدهای است که براساس آن کارکنان به صورت عینی در محیط کار حضور دارند اما از لحاظ کارکردی غایب هستند. با توجه به اینکه حضورگرایی یکی از مهمترین عارضههای سازمانی کشور است و دارای ...
بیشتر
در نظام اداری و سازمانی کشور یکی از مهمترین مشکلاتی که مانع عملکرد صحیح کارکنان و سازمان میشود پدیدهای تحت عنوان حضورگرایی است. حضورگرایی پدیدهای است که براساس آن کارکنان به صورت عینی در محیط کار حضور دارند اما از لحاظ کارکردی غایب هستند. با توجه به اینکه حضورگرایی یکی از مهمترین عارضههای سازمانی کشور است و دارای تبعاتی منفی در سطح فردی و در سطح سازمانی است، لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل علل و پیامدهای بروز پدیده حضورگرایی در بانکهای دولتی استان لرستان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهشهای اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. مشارکتکنندگان در پژوهش خبرگان هستند که تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری انتخاب شدهاند. همچنین مشارکتکنندگان پژوهش در بخش کمی مدیران و کارکنان بانکهای دولتی استان لرستان به تعداد 3000 میباشند که براساس جدول مورگان 341 نفر از آنان با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که قابلیت اعتبار و اعتمادپذیری آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی درون شناسهگذار و میان شناسهگذار تأیید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که قابلیت اعتبار و اعتمادپذیری آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تأیید شد. دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا و دادههای کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که عدم پذیرش دورکاری و انعطاف کاری از سوی سازمان، برخورداری از تعهد سازمانی، نوع رابطه استخدامی فرد با سازمان مهمترین دلایل بروز پدیده حضورگرایی هستند. همچنین پدیدآیی حالت تنبلی سازمانی، کاهش عملکرد و بهرهوری فردی و سازمانی، پدیدآیی کارکنان نامرئی بهعنوان پیامدهای بروز پدیده حضورگرایی در بانکهای دولتی استان لرستان شناسایی شدند. براساس یافتههای پژوهش، پدیده حضورگرایی پدیدهای منفی و زیانبار است که عملکرد و بهرهوری نیروی انسانی و سازمان را بهشدت تحتالشعاع قرار میدهد و با ایجاد اختلال در عملکرد کلی سازمان منجر به سوق دادن سازمان به سمت سازمانی ناکارآمد میشود.
مدل سازی
سعید چهره؛ محمدعلی سرلک؛ اشرف رحیمیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ و شناسایی ابعاد و مؤلفههای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد و از نظر هدف کاربردی است. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ و شناسایی ابعاد و مؤلفههای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد و از نظر هدف کاربردی است. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی و لاتین مرتبط با بهبود عملکرد در شتابدهنده که به روش سرشماری در روش فراترکیب انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش دلفی نیز شامل 30 نفر از اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت و مدیران شرکتهای مرتبط با شتابدهندههای استارتآپ بوده است. در بخش کمی نیز 250 نمونه از کارکنان شتابدهندههای ایران با روش طبقهای تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که اعتبار آن از طریق روشهای روایی سازه و بارهای عاملی و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ به دست آمد و تأیید شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همچنین تحلیل مسیر، با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و smart pls بهره برده شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی 73 گویه پرسشنامه در 12 مؤلفه اصلی و 61 مؤلفه فرعی طبقهبندی شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد 12 مؤلفه منابع انسانی مربیگری، فنون مدیریت، منظر مشتری، بهبود مستمر، پشتیبانی، روابط مالی، فرایندهای داخلی، مدل کسبوکار، اکوسیستم برنامه، رقبا و محیط بر بهبود عملکرد شتابدهندههای استارتآپ مؤثر است.
مدل سازی
پیمان شهلایی منش؛ فریدون احمدی؛ منصور ایراندوست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، ریشهیابی عمیق عوامل موثر بر قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران انجامگرفته شدهاست. از نظر هدف، کاربردی و توسعهای بوده و از لحاظ رویکردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی، در دو بخش کیفی میباشد. در بخش اول با تکنیکدلفی و استفاده از پرسشنامههای ساختارمند، عوامل اصلی و متغیرهای قانونگریزی شناسایی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف، ریشهیابی عمیق عوامل موثر بر قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران انجامگرفته شدهاست. از نظر هدف، کاربردی و توسعهای بوده و از لحاظ رویکردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی، در دو بخش کیفی میباشد. در بخش اول با تکنیکدلفی و استفاده از پرسشنامههای ساختارمند، عوامل اصلی و متغیرهای قانونگریزی شناسایی و در بخش دوم عوامل به دست آمده مرحله قبل، با کمک ابزار پنجچرا از تکنیک RCA و با انجام مصاحبهها، ریشهیابی عمیق گردید. جامعهآماری این پژوهش شامل 18 نفر از خبرگان، نخبگان، اساتید دانشگاهها، مدیران بخشهای نظارت دستگاههای اجرایی و قضات دیوان عدالتاداری که خبره و آشنا به موضوع پژوهش بودند، میباشند و بهصورت غیراحتمالی و هدفمند که در نفر 18م به اشباع نظری رسیدند. براساس نتایج حاصل از تکنیکدلفی 6 عامل اصلی، شامل عواملاقتصادی، عواملسیاسی، عواملفردی، عواملساختاری، عواملنظارتی و عواملاجتماعی و16 متغیر وابسته به عوامل شناسایی گردید و بر اساس نتایج روش RCA، سه عامل تعارضمنافع، عدم افزایش حقوقها متناسب با نرخ تورم و خلأهای موجود در قوانین بهعنوان ریشههای قانونگریزی در سازمانهای دولتی ایران شناسایی گردید.
مدل سازی
علیرضا جعفرزاده کوچکی
چکیده
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و ...
بیشتر
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و آسیبهای زیادی نیز در سر راه خانوادهها نسبت به کاهش جمعیت و تهدید نسل وجود دارد. لذا لازم است که مدیران دولتی با توجه مبانی فقهی نسبت به تولید نسل و خطرات ناشی از کاهش جمعیت و همچنین تربیت صحیح فرزندان اهتمام و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. در این مقاله ابتدا جمعیت را از لحاظ لغوی و اصطلاحی و سپس جمعیت را از دیدگاه آیات و روایات و فقه اسلامی مورد بررسی قرار داده و سپس به آثار زیانبار کمبود جمعیت و محاسن جمعیت پرداخته و در پایان نیز ضمن ریشهیابی به ذکر چند پیشنهاد برای دولتمندان در جهت افزایش جمعیت پرداخته است.
علت یابی
علیرضا محمدی بجگان؛ محمد منتظری محمودآبادی؛ یوسف احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت تعارضات بین نسلی در بین کارکنان کشتیرانی جنوب - خط ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، 15 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت تعارضات بین نسلی در بین کارکنان کشتیرانی جنوب - خط ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان دانشگاهی به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل دادهبنیاد و از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. در ادامه جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مشارکتکنندگان در این بخش شامل 203 نفر از مدیران و کارشناسان و کارکنان بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه مبتنی بر یافتههای بخش کیفی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کمی به وسیله نرمافزارpls4 انجام شد. با نتایج بخش کیفی 6 مقوله اصلی، 13 مقوله فرعی و تعداد 45 کدباز شناسایی شد. در بخش کمی نیز مشخص شد بین مدیریت تعارضات بین نسلی و عوامل رابطه معنیداری وجود دارد و الگوی طراحی شده از تناسب قابل قبولی برخوردار است. میتوان نتایج گرفت که مدیران با استفاده از مهارتهای مدیریت تعارض میتوانند از تبدیل تعارض به تنش و درگیری جلوگیری کرده و از نتایج مثبت آن بهرهمند شوند.
مدل سازی
نرجس شمسی گوشکی؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ سمانه مهدیزاده
چکیده
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است. ازاینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل ...
بیشتر
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است. ازاینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی، ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی در سازمانهای دولتی استان کرمان و ارائه الگوی آن است. این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد و اساتید هیئتعلمی از طریق نمونهگیری هدفمند برای جمعآوری دادهها اقدام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا استفاده شد. نتایج نشان داد که این الگو شامل مشارکت سازمانی، ماندگاری نیروی انسانی، تاکتیکهای اعمال قدرت و بهرهوری نیروی انسانی باشد. در نهایت، این نتایج به 49 مضمون پایه، 18 مضمون سازمانیافته و 4 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند. تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی در سازمانهای دولتی، نقش بسیار مهمی در ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی دارند. ایجاد فضایی از همکاری و تعامل، تشویق به شرکت در تصمیمگیریهای سازمانی و ارائه فرصتهای آموزشی، بهبود روحیه کاری و ارتقاء اعتماد به سازمان، ازجمله تاکتیکهایی است که میتوانند به بهرهوری و ماندگاری نیروی انسانی کمک کنند. ازاینرو، استفاده هوشمندانه از این تاکتیکها میتواند منجر به بهبود عملکرد و کیفیت خدمات ارائه شده توسط سازمانهای دولتی گردد.
مدل سازی
مریم میرجلیلی مهنا؛ میرعلی سیدنقوی؛ بهروز رضائی منش؛ وجه الله قربانی زاده
چکیده
در راستای اهمیت پیشگیری و مدیریت خشونت سازمانی در بیمارستانها و به علت فشار کاری و روانی بر کارکنان، هدف از این تحقیق ارائه چارچوب مفهومی مدیریت پیشگیری از خشونت سازمانی بوده است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی است که با تکیهبر رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. ابزار گردآوری، مصاحبه نیمه ساختارمند با ...
بیشتر
در راستای اهمیت پیشگیری و مدیریت خشونت سازمانی در بیمارستانها و به علت فشار کاری و روانی بر کارکنان، هدف از این تحقیق ارائه چارچوب مفهومی مدیریت پیشگیری از خشونت سازمانی بوده است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی است که با تکیهبر رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. ابزار گردآوری، مصاحبه نیمه ساختارمند با 25 سرپرستاران بیمارستانها و مراکز خدمات درمانی و آموزشی دولتی در شهر تهران با روش نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند انجامشده است. شبکه مضامین توسعهیافته در این تحقیق دارای 148 مضمون پایه، 20 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر بوده است. مضامین فقدان اخلاق در شغل، مشکلات روحی و روانی، بیتفاوتی به شغل و سازمان؛ احساس عدم امنیت و استقلال شغلی؛ فشار و استرس و تنش شغلی بالا؛ پیشزمینهها و نگرشهای ناصحیح فرهنگی به مدیریت و کار زنان؛ مشکلات اقتصادی؛ عوامل فرهنگی مشارکتی در سازمان؛ عدمحمایت و عدالت در رفتار مدیران نسبت به زیردستان، رفتارهای منفعلانه و غرورآمیز مدیران و مدیران تکرو و بیتوجه به کارکنان بهعنوان بسترسازهای خشونت در سازمان؛ مضامین افول و کاهش سرمایه انسانی در سازمان؛ کاهش سرمایه حرفهای و شغلی در سازمان؛ کاهش سرمایه اجتماعی در سازمان و کاهش عملکرد و اعتبار سازمان بهعنوان پیامدهای رفتارهای خشونتآمیز؛ و مضامین توجه به شایستگیهای کارکنان و مدیران و اصلاح نظام جبران خدمات آنان؛ شفافیت قوانین و مقررات کاری و نظامهای ارزیابی عملکرد، مدیریت بهینه نیروی کار در سازمان و افزایش کیفیت و کمیت آموزشهای سازمانی، بهعنوان راهبردهای پیشگیرانه از خشونت سازمانی میباشند.
مدل سازی
محسن قدیری نژادیان؛ کرم اله دانشفرد؛ رضا نجف بیگی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی کاهش طفرهروی اجتماعی در سازمانهای دولتی دورکار با رویکرد ارتقای بهرهوری انجام شد. این پژوهش از منظر نوع توصیفی و از منظر نتیجه کاربردی بوده و با استفاده از روش آمیخته (کمی – کیفی) به انجام رسید که استخراج 5 بعد اصلی از 16 مؤلفه و 51 شاخص در بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبه با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی کاهش طفرهروی اجتماعی در سازمانهای دولتی دورکار با رویکرد ارتقای بهرهوری انجام شد. این پژوهش از منظر نوع توصیفی و از منظر نتیجه کاربردی بوده و با استفاده از روش آمیخته (کمی – کیفی) به انجام رسید که استخراج 5 بعد اصلی از 16 مؤلفه و 51 شاخص در بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبه با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی در حوزه طفرهروی اجتماعی صورت گرفت و برای دستیابی به الگو در بخش کمی از روش الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) و همچنین پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی، کارشناسان ارشد شرکت خدمات انفورماتیک بودند. در تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از نرمافزار Maxqda و در تجزیه و تحلیل دادههای بخش کمی حاصله از 96 پرسشنامه و نرمافزارهای SPSS وPLS استفاده شد. تحلیل دادههای کیفی و کمی پژوهش دستیابی به 5 بعد سازمانی، رفتاری، نظامهای مدیریتی، فرهنگی و اهداف/رویکردها بود که طی تحلیلهای صورت گرفته متغیر سازمانی بهعنوان متغیر مستقل، متغیر اهداف/استراتژی بهعنوان متغیر وابسته، متغیر نظامهای مدیریتی بهعنوان متغیر میانجی و در نهایت متغیرهای رفتاری و فرهنگی بهعنوان متغیرهای رابط شناسایی شدند. الگوی حاصله از تحلیل ISM منتج به ارائه الگویی 3 سطحی بود که بعد سازمان تأثیرگذارترین و بعد اهداف/ رویکردها بهعنوان تأثیرپذیرترین بعد شناخته شد. بهرهگیری از نتایج الگوی اکتشافی این پژوهش میتواند به صورت عملی منتج به کاهش طفرهروی اجتماعی در سازمانهای دورکار شده و در عین حال ارتقای بهرهوری در این سازمانها را به همراه داشته باشد.
مدل سازی
سید محمد مهدی باکی هاشمی
چکیده
خطمشیگذاران برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در محیطهای پیچیده مانند نظامهای سلامت به اطلاعات دقیق و به موقع نیاز دارند. در هنگام مواجهه نظامهای سلامت با مسائل پیچیده، چند بعدی و نوپدید، بهکارگیری ابزارهای سنتی خطمشیگذاری محدودیتهای قابلتوجهی ایجاد مینماید. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد مهم و ...
بیشتر
خطمشیگذاران برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در محیطهای پیچیده مانند نظامهای سلامت به اطلاعات دقیق و به موقع نیاز دارند. در هنگام مواجهه نظامهای سلامت با مسائل پیچیده، چند بعدی و نوپدید، بهکارگیری ابزارهای سنتی خطمشیگذاری محدودیتهای قابلتوجهی ایجاد مینماید. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد مهم و تأثیرگذار در خطمشیگذاری بهکارگیری هوش مصنوعی در نظام سلامت ایران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. ضمن بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، دادههای تکمیلی پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری گلوله برفی و تا حد اشباع نظری دادهها گردآوری شد. برای بررسی ابزار پژوهش از روش سه سویهسازی استفاده شد. براساس پاسخ مشارکتکنندگان، در مرحله اول، 328 شناسه اولیه و در مرحله دوم 47 مضمون فرعی استخراج گردید. در مرحله سوم نیز پنج مضمون اصلی شامل: الزامات خطمشی، مناسبسازی اجرا، رشد و توسعه، کاربردها و سرانجام موانع و چالشهای کاربست هوش مصنوعی در نظام سلامت کشور احصا شد. تجزیه و تحلیل دادههای انجام شده امکان شناسایی مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در نظام سلامت را فراهم کرده است اما چالش اصلی در بهکارگیری و بهرهبرداری از هوش مصنوعی در نظام سلامت، خود فناوری نیست که در جهان پیرامون ما در حال رشد و تکامل است، بلکه در چارچوب قانونی است که بهوضوح فاقد مقررات مناسب و در نظر داشتن برخی تحولات سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و قضایی است. همچنین به منظور جلوگیری از تعارض و حفظ رویکرد رشد و توسعه در بهکارگیری آن، همکاریهای بین بخشی و فرابخشی اهمیت دو چندان دارد.