علی شریعت نژاد؛ الهه منیشداوی
چکیده
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها بهشمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو باتوجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها وپسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش ...
بیشتر
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها بهشمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو باتوجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها وپسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش FCM، انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرهی پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. همچنین از نظر نوع دادههای گردآوری شده دارای ماهیت آمیخته است و به همین دلیل، از نظر فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر اساتید دانشگاه و مدیران و کارکنان سازمانی هستند که بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری 20 نفر از آنها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب بااستفاده از روایی محتوایی و پایایی درونکدگذار میانکدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی باز آزمون برای پرسشنامه تأیید شده است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی میباشد. براساس یافتههای پژوهش، از میان پیشایندهای سوداگری اداری، عدم شفافیت سازمانی و ناکارآمدی مکانیسمهای نظارتی به عنوان مهمترین پیشایند و از میان پسایندهای شناسایی شده، پدیدآیی حالت کرونیسم سازمانی، بهعنوان مهمترین پیامد سوداگری اداری، شناسایی شده است.
سعید قاضی نژاد؛ حسن درویش؛ محمد محمودی میمند
چکیده
پژوهش حاضر به طراحی مدل نگرش کارکنان از لحاظ امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین در افق 2031بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات ...
بیشتر
پژوهش حاضر به طراحی مدل نگرش کارکنان از لحاظ امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین در افق 2031بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تحلیل شدند .با توجه به اهداف مورد نظر، از مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی متون براساس استراتژی تحلیل مضمون برای جمع آوری داده هابرای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده استفاده شده است. در نهایت به 72 کد پایه 14 مضمون پایه در قالب 6 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند بدست آمد.برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده که در نهایت براساس روش مدلسازی ساختاری تفسیری الگوی نهایی بدست آمد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که این پژوهشبرای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده با ارائه بینشی دقیق درباره نگرش کارکنان بانک نسبت به امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین، میتواند به بانکها در یافتن راهکارهای مؤثر برای ایجاد محیط کاری پایدار و امن کمک کند.
مهران مصری؛ علی شریعت نژاد
چکیده
در این تحقیق هدف از سازمان توسعه محور، سازمانی است که از همه ظرفیتهای موجود در سازمان، برای رسیدن به سطح مطلوبی از ارائه خدمات، استفاده نماید. شهرداریها از جمله سازمانهای نیمه خصوصی هستند که کیفیت خدمات ارائهشده در آنها بسیار مورد توجه عامه مردم میباشد و از این رو میتواند تأثیر بسیاری بر رضایت شهروندان و اعتماد عمومی داشتهباشد ...
بیشتر
در این تحقیق هدف از سازمان توسعه محور، سازمانی است که از همه ظرفیتهای موجود در سازمان، برای رسیدن به سطح مطلوبی از ارائه خدمات، استفاده نماید. شهرداریها از جمله سازمانهای نیمه خصوصی هستند که کیفیت خدمات ارائهشده در آنها بسیار مورد توجه عامه مردم میباشد و از این رو میتواند تأثیر بسیاری بر رضایت شهروندان و اعتماد عمومی داشتهباشد در نتیجه این تحقیق با هدف طراحی مدل سازمان توسعهمحور در شهرداریهای استان کردستان انجامگرفت. این تحقیق با روش نظریه داده بنیاد انجام شدهاست. بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیه بر مصاحبه با 20 نفر به روش هدفمند از اعضای هیئت علمی دانشگاهها که آشنایی با ساختار سازمانی شهرداری ها داشته اند، و همچنین شهردار ها و معاونین شهرداریها انجامگرفت. دادههای به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری انجامشد. نتایج به دست آمده از کدگذاریها شامل مدیریت توسعهمحور، کارکنان توسعهمحور، خطمشی توسعهمحور، ساختار توسعهمحور و فرهنگ توسعهمحور است که عوامل مؤثر بر سازمان توسعهمحور در شهرداریهای استان کردستان را تشکیل میدهند. در جمعبندی کلی این نتایج نشان داد که علل اصلی که سبب توسعه محور شدن شهرداریها خواهدشد شامل مدیریت توسعهمحور و ساختار توسعهمحور است. همچنین عوامل وابسته با علل اصلی توسعهمحوری شهرداریها شامل خطمشی توسعهمحور، اقتضائات توسعهمحوری شهرداریها شامل کارکنان توسعهمحور و همچنین عوامل زمینهای توسعه محوری شهرداریها شامل فرهنگ توسعه میباشد. در نهایت مهمترین پیامدهای توسعه محوری شهرداریها شناسایی شد که شامل افزایش اعتماد عمومی، افزایش پاسخگویی و توسعه منابع انسانی شهرداریها می باشند.
هادی تیموری؛ رضا صالح زاده؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب و داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار تحت تاثیر 3 دسته عوامل علی (عوامل مدیریتی- سازمانی، ویژگی های فرد طرد شده و عوامل مربوط به همکاران) قرار داشته و عوامل زمینه ای فردی و سازمانی و عوامل مداخله گر نیز پیدایش این پدیده در دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار می دهند. راهبردهای پیشگیری از طرد شدگی اعضای هیئت علمی و پیامدهای این پدیده در دانشگاه ها نیز در دو سطح فردی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. یافته های پژوهش می تواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی شکل گیری پدیده طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاست گذاران نظام دانشگاهی فراهم آورد.
محبوبه رشیدی؛ میرعلی سید نقوی
چکیده
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی و روایی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی و روایی پژوهش در نرم افزار smart pls و تحلیل پرسشنامهها در نرم افزار SPSS سنجیده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تفاوت قابل توجهی میان الگوی در تظر گرفته شده (به عنوان وضعیت مطلوب) و وضعیت موجود در شرکت نفت وجود دارد. ارزیابی عملکرد در کارکنان مازادمحور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی عمومی باید مبتنی بر فرآیند بوده و بر کنترل حالنگر به همراه تطابق عملکرد با استاندارها تمرکز داشته باشد، در کارکنان انباشت محور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی عمومی باید مبتنی بر ارزیابی دورهای و تطابق عملکرد با استانداردها باشد، در کارکنان دانش محور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی منحصربهفرد بر کنترل غیرمستقیم و مبتنی بر نتیجه، در کارکنان ارزشمحور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی خاص همراه با ارزیابی آیندهنگر است. پاداش و جبران خدمات در کارکنان مازادمحور بر برابری خارجی، در کارکنان انباشتمحور بر برابری داخلی، در کارکنان دانش-محور بر پاداشهای رقابتی با تمرکز بر پراختهای مالی و بر کارکنان ارزش-محور بر پاداشهای مشوقی و با تمرکز بر پاداشهای غیرمالی می باشد.
مائده فرهت؛ حسین قره بیگلو؛ حسین بوداقی خواجه نوبر؛ یعقوب علوی متین
چکیده
خرید تکانشی از مفاهیم جدید بازاریابی است که اشاره به خرید بر پایه احساس، هیجان، لذت، بدون برنامهریزی قبلی و درک از ریسک و توجه به پیامدها دارد که فرد بهمحض قرار گرفتن در معرض محرک میل به مالکیت سریع محصول را در خود حس میکند. اینگونه رفتارها بر پایه هیجان، احساسات و رفتار غیرعقلایی مصرفکننده تأکید دارد. هدف این پژوهش، طراحی ...
بیشتر
خرید تکانشی از مفاهیم جدید بازاریابی است که اشاره به خرید بر پایه احساس، هیجان، لذت، بدون برنامهریزی قبلی و درک از ریسک و توجه به پیامدها دارد که فرد بهمحض قرار گرفتن در معرض محرک میل به مالکیت سریع محصول را در خود حس میکند. اینگونه رفتارها بر پایه هیجان، احساسات و رفتار غیرعقلایی مصرفکننده تأکید دارد. هدف این پژوهش، طراحی مدل فرایندی جامعهشناختی خرید تکانشی و شناسایی عوامل اثرگذار و تعدیلگر و میانجی آن از طریق روش آمیخته است. به این منظور در بخش کیفی از روش فراترکیب ابعاد و مؤلفههای جامعهشناختی مؤثر بر خرید تکانشی استخراج و سپس مدل اولیه تحقیق طراحی شد. و در بخش کمی مدل به دست آمده در بخش کیفی و فرضیات پژوهش با کمک روش تحلیل عامل تأییدی و معادلات ساختاری آزمون شدند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 80 نفر بهعنوان نمونه از میان فروشندگان و بازاریابان فروشگاه رفاه استان های مازندران و آذربایجان شرقی انتخاب شدند. در ابتدا در بخش کیفی پس از تحلیل کسپ در نهایت ۱۵۳ پژوهش در رابطه با موضوع وارد مرحله تحلیل شدند. که در مرحله اول 61 کد از متون استخراج شد و سپس کدهای انتخاب شده برای رمزگذاری وارد نرمافزار مکس کیودا شدند. در پایان پس از تلفیق 15 مفهوم متمایز شناسایی شد. برای سنجش روایی از روایی نظری و و برای سنجش پایایی از شاخص کاپای کوهن استفاده شد. که ضریب کاپای کوهن برای پژوهش مدل 779/0 در سطح معناداری 000/0 به دست آمد و معناداری آن تأیید شد. سپس بهمنظور تست مدل تعداد 80 پرسشنامه بین فروشندگان و بازاریابان فروشگاه زنجیره ای رفاه در استان مازندران و آذربایجان توزیع شد و با کمک تحلیل عامل تائیدی تست شد. نهایتا در بین ابعاد بدست آمده محیط عمومی (با 6 تم فرعی) بهعنوان متغیر مستقل، روندها ( با 7 تم فرعی) بهعنوان تعدیل گر، اشخاص اثرگذار و هنجارهای اجتماعی ( با 6 تم فرعی ) بهعنوان متغیرهای میانجی بر خرید تکانشی (با 7 ویژگی) اثرگذار بود. همچنین فرایند و نوع روابط این متغیر در مدل نهایی به دست آمد. در انتها پیشنهادهای به جامعهشناسان و نهادهای ذیربط در راستای مدیریت دیدگاه جامعه بر خرید تکانشی ارائه گردید
مینا خلیلی؛ عباسعلی رستگار؛ مهدی مرتضوی
چکیده
سبک رهبری مطلوب یک نیاز مطلق برای سازمانهای است که میخواهند طی چندین دهه آینده رشد کنند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی اثر ممتیک در سازمان بر بدقلقی سازمانی با توجه به نقش رهبری میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان رسمی (ثابت) و ستادی با حداقل 5 سال سابقه خدمت در معاونت برنامه ریزی ...
بیشتر
سبک رهبری مطلوب یک نیاز مطلق برای سازمانهای است که میخواهند طی چندین دهه آینده رشد کنند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی اثر ممتیک در سازمان بر بدقلقی سازمانی با توجه به نقش رهبری میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان رسمی (ثابت) و ستادی با حداقل 5 سال سابقه خدمت در معاونت برنامه ریزی و سرمایه انسانی منطقه 5 شهرداری تهران و نمونه آماری با توجه به فرمول کوکران 212 تن از کارکنان بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و جهت تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 4 استفاده گردید. براساس یافتههای پژوهش، روایی، پایایی و مدل مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که توجه به مم های سازمانی بر سبک های رهبری رؤیایی، شوخ طبعانه و رهبری مبتنی بر بخشش و در نهایت کاهش بدقلقی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرف دیگر رهبری رؤیایی، رهبری شوخ طلبانه و رهبری مبتنی بر بخشش بر بدقلقی سازمانی تأثیر منفی و معناداری دارد. رهبری رویایی و رهبری شوخ طلبانه و رهبری مبتنی بر بخشش ارتباط میان ممتیک در سازمان و بدقلقی سازمانی را میانجی گری میکند. ادغام ممتیک در آموزش رهبری میتواند رهبرانی پرورش یابند که قادر به افزایش عملکرد و مدیریت رفاه سازمان هستند. از آنجایی که سازمانها با فشارهای فزایندهای مواجه میشوند، رهبری تطبیقی بسیار مهم است. بنابراین رهبران سازمان باید نسبت به ایجاد فرهنگ سازی در کارکنان حساس باشند تا به این طریق بتوانند سبکهای رؤیایی مطلوب را در شهرداری نهادینه نمایند.
سید محمد شمس زاده علوی؛ داود کیا کجوری؛ مهران مختاری بایع کلایی؛ مهناز رحمتی کزاز
چکیده
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش ...
بیشتر
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش محور است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل اساتید هیئتعلمی و همچنین مدیران ارشد بودند و همچنین مصاحبه شوندگان شامل، 12 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی ، یافتهها به تایید مصاحبه شوندگان رسید. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش براون و کلارک با نرم افزار مکس کیودآ انجام گردید. یافته ها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 1 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازمان یافته و 12 مضمون پایه و 63 مضامین اولیه برای طراحی مدل شناسایی شدهاند. نتایج نیز نشان داد که مدل سخاوت سازمانی، یک ابزار قدرتمند برای ایجاد سازمانهای یادگیرنده و مبتنی بر دانش است. با اجرای این مدل، سازمانهای آموزشی محور میتوانند به بهبود کیفیت خدمات آموزشی، افزایش رضایتمندی دانشآموزان و اولیا و در نهایت، ارتقای سطح کیفی آموزش در کشور کمک کنند.
محسن غفاریان حسین زاده؛ ناصر میرسپاسی؛ محمدرضا دارائی
چکیده
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و عدم تعامل بین نسلهای شاغل در یک سازمان و همچنین عدم بکارگیری ارتباطات سازنده سازمانی، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. با این حال، تلاش کمی برای کشف آسیب شناسی شکاف نسلی در محیط کار و بررسی تجربی ماهیت، علل و واکنشها به چنین آسیبهایی صورت گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، آسیب شناسی ...
بیشتر
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و عدم تعامل بین نسلهای شاغل در یک سازمان و همچنین عدم بکارگیری ارتباطات سازنده سازمانی، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. با این حال، تلاش کمی برای کشف آسیب شناسی شکاف نسلی در محیط کار و بررسی تجربی ماهیت، علل و واکنشها به چنین آسیبهایی صورت گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، آسیب شناسی شکاف نسلی در بین کارکنان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی– کمی) بوده که با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته با روش کیفی، مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری به انجام رسید. سپس داده ها براساس رویکرد نظام مند استراوس و کوربین و در سه گام کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، تجزیه و تحلیل گردیدند. با برقراری رابطه بین مفاهیم و مقوله های تولیدشده در مرحله کدگذاری باز، فرایند ارتباط دهی در کدگذاری محوری حاصل گردید. در بخش کمی جامعه آماری تحقیق، تمامی کارکنان دارای مدرک کارشناسی به بالای سازمان به تعداد 305 نفرشناسایی گردیدند و بر اساس فرمول کوکران 170 نفر از آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه بود که در نهایت داده ها از طریق الگوی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داده که اصلیترین آسیبهای وارده به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، فقدان مدیریت تعارض، عدم مشارکت کارکنان، رقابت کارکنان و موانع ارتباطی بودهاند.
حبیب ابراهیم پور؛ فرهاد پوریانژاد؛ رضا نجاری
چکیده
با توجه حکمرانی در مفهوم روش و فرایند حکمرانی و سیاستگذاری مفهوم جدیدی در ادبیات علوم سیاسی و مدیریت دولتی محسوب میشود و با مولفههای متعدد در صدد ارتقای کیفیت و کارآمدی دولتها و تامین مصالح جامعه است. هدف پژوهش حاضر جستار مولفههای حکمرانی در کتاب مرزباننامه و استخراج و ارایه آموزههای آن برای دنیای امروز است. پژوهش حاضر در ...
بیشتر
با توجه حکمرانی در مفهوم روش و فرایند حکمرانی و سیاستگذاری مفهوم جدیدی در ادبیات علوم سیاسی و مدیریت دولتی محسوب میشود و با مولفههای متعدد در صدد ارتقای کیفیت و کارآمدی دولتها و تامین مصالح جامعه است. هدف پژوهش حاضر جستار مولفههای حکمرانی در کتاب مرزباننامه و استخراج و ارایه آموزههای آن برای دنیای امروز است. پژوهش حاضر در چارچوب پارادایم تفسیری و مطالعه کیفی قرار دارد و از راهبرد تحلیل مضمون برای استخراج مولفههای حکمرانی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد سندکاوی صورت پذیرفته که از باب اول کتاب مرزباننامه مشتمل بر متون، تمثیلها و حکایتهای نقل شده بین ملکزاده(مرزبان) و دستور(وزیر) است با توجه به اینکه تمامی متون، تمثیلها و حکایتهای باب اول مورد مطالعه قرار گرفت. بنابراین نمونهگیری از نوع سرشماری است و قلمرو زمانی انجام پژوهش نیم سال اول 1403 بوده و عوامل اصلی و فرعی الگو با استفاده از روش تحلیل مضمون استخراج شد. بر اساس یافتههای پژوهش مولفههای مرتبط با حکمرانی در مرزباننامه شامل 96 مولفه اولیه، 44 مولفه فرعی و 7 مولفه اصلی بود . مولفه هفتگانه عبارتند از: مولفه اخلاقی و دینی، شخصیتی- فردی، رفتاری، ساختاری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل ارایه است. هر یک از این مولفهها دارای چندین مولفه فرعی است و مجموعا 44 مولفه فرعی برای هفت مولفه اصلی شناسایی شد. بر این اساس مولفههای حکمرانی در مرزباننامه شکل گرفت و الگوی نظری مستخرج از مرزباننامه ارایه شد. در نتیجه بر اساس مولفههای هفتگانه با 44 مضمون استخراج شده پیشنهادهایی برای مدیران سازمانهای دولتی ارایه گردید.
حمیدرضا جلیلیان؛ مرتضی مرادی؛ رسول غلامزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف گونهشناسی الگوی فکری مدیران در خصوص پیشایندهای اصطکاک سازمانی در شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شد. چارچوب فلسفی پژوهش پارادایم تفسیری- اثباتگرایی، جهتگیری آن کاربردی- توسعهای و شیوه انجام پژوهش آمیخته است که با جمعآوری دیدگاه مشارکتکنندگان در مصاحبه، رویکردی کیفی (اکتشافی) و از طرفی بهکارگیری تحلیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف گونهشناسی الگوی فکری مدیران در خصوص پیشایندهای اصطکاک سازمانی در شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شد. چارچوب فلسفی پژوهش پارادایم تفسیری- اثباتگرایی، جهتگیری آن کاربردی- توسعهای و شیوه انجام پژوهش آمیخته است که با جمعآوری دیدگاه مشارکتکنندگان در مصاحبه، رویکردی کیفی (اکتشافی) و از طرفی بهکارگیری تحلیل عاملی کیو برای استخراج دیدگاهها، رویکردی کمی است. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکت گاز که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، 19 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش جهت تعیین روایی، از روایی محتوایی (تناسب بین محتوای عبارات همجوار) و روایی صوری (گزارهها ابعاد مختلف موضوع را پوشش میدهند تا الگوی ذهنی را مشخص سازد) و برای تعیین پایایی از روش آزمون – آزمون مجدد با مشارکت 5 نفر از مشارکتکنندگان استفاده شد. جهت تدوین فضای گفتمان و تشکیل مجموعه کیو تا حد امکان منابع مرتبط بررسی و 38 عامل تأثیرگذار بر شکلگیری اصطکاک سازمانی شناسایی گردید. پس از حذف موارد مشابه و تکراری، رفع تداخل مفهومی و همپوشانی عوامل، فضای گفتمان و گزارههای کیو با 25 عامل نهایی و در مرحله بعد توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی گردید. درنهایت، بر اساس یافتهها و نتایج تحلیل عامل کیو، مشخص گردید، پنج الگوی فکری مختلف نسبت به پیشایندهای اصطکاک سازمانی در بین مدیران شرکت گاز وجود دارد که با توجه به یافتههای پژوهش الگوی غالب الگوی اول است که تعامل سیستم و فرایندها در سطح سازمان را عامل اصطکاک انرژی در جامعه هدف میداند و سایر الگوهای فکری در اولویت بعدی قرار گرفت.
سیدمحمدمهدی باکی هاشمی
چکیده
خطمشیگذاران شایسته در نظام سلامت میتوانند علاوه بر جلوگیری از انباشت مسائل این حوزه، در ترسیم مسیر و نقشه راه مرتبط با سلامت کشور و حتی منطقه تاثیر داشته باشند. هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شایستگیهای مورد نیاز برای خطمشیگذاران نظام سلامت ایران است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی و با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی طراحی گردید. ...
بیشتر
خطمشیگذاران شایسته در نظام سلامت میتوانند علاوه بر جلوگیری از انباشت مسائل این حوزه، در ترسیم مسیر و نقشه راه مرتبط با سلامت کشور و حتی منطقه تاثیر داشته باشند. هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شایستگیهای مورد نیاز برای خطمشیگذاران نظام سلامت ایران است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی و با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی طراحی گردید. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی رشته مدیریت و همچنین مدیران ارشد وزارت بهداشت و پژوهشگران این حوزه بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پژوهش در مصاحبه 16 به نقطه اشباع نظری رسید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و نرم افزار مکس کیودا و به منظور رتبهبندی مضامین از ابزار ماتریس ارزیابی استفاده شد. یافتههای بخش کیفی شامل 328 مفهوم اولیه، 38 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی بود که به ترتیب شایستگیهای سیاستشناسی، توانایی تحلیلگری، دیدهبانی محیطی، مهارتهای استراتژیک و ویژگیهای شخصی رتبهبندی شد. نتیجه آن که اعضاء شوراها و کارگروههای سیاستگذاری در وزارت بهداشت با داشتن شایستگیهای فوق، میتوانند با تشخیص درست مسائل و استفاده از تحلیلهای مبتنی بر شواهد و بهرهبرداری از مشاوران متخصص در سایر حوزهها، موجب تنظیم خطمشیهای اثربخش گردند. همچنین آگاهی یافتن از این شایستگیها میتواند زمینه لازم برای بازنگری عمیق در ملاکها و معیارهای گزینش و انتخاب این دسته از خطمشیگذاران و تدوین برنامه توسعه آنان را با اتکا به یافتههای علمی فراهم سازد.
انسیه برخورداری احمدی؛ شمس السادات زاهدی؛ محمد منتظری؛ یوسف احمدی
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی در نظر گرفته شد. این عوامل عبارتند از ایجاد داشبورد مدیریتی، ایجاد عدالت پایدار، جوان گرایی دربیانیه گام دوم، روحیه تحولی بالا، ایجاد گردش نخبگان ، باورپذیری، آغاز گری عصر جدید، جوانی و پیشرانی، تصویرسازی مثبت، شایسته سالاری ، و استفاده از ظرفیت های جدید. این عوامل بر اساس مولفه های شناسایی شده در بخش کیفی و با ادغام و تغییرات جزئی و پس از نظر خواهی و غربالگری از طریق خبرگان 11 عامل یاد شده انتخاب شدند. همچنین در بخش رتبه بندی نیز نتایج بیانگر آن بود که ایجاد عدالت پایدار در رتبه اول، جوان گرایی دربیانیه گام دوم در رتبه دوم، روحیه تحولی بالا در رتبه سوم، ایجاد گردش نخبگان در رتبه چهارم، جوانی و پیشرانی در رتبه پنجم، ایجاد داشبورد مدیریتی در رتبه ششم، تصویرسازی مثبت در رتبه هفتم، شایسته سالاری در رتبه هشتم، باورپذیری در رتبه نهم، آغاز گری عصر جدید در رتبه دهم و استفاده از ظرفیت های جدید درتبه یازدهم قرار دارد.