مدل سازی
علی شریعت نژاد؛ الهه منیشداوی
چکیده
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها بهشمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو باتوجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها وپسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش ...
بیشتر
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها بهشمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو باتوجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها وپسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش FCM، انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرهی پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. همچنین از نظر نوع دادههای گردآوری شده دارای ماهیت آمیخته است و به همین دلیل، از نظر فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر اساتید دانشگاه و مدیران و کارکنان سازمانی هستند که بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری 20 نفر از آنها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب بااستفاده از روایی محتوایی و پایایی درونکدگذار میانکدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی باز آزمون برای پرسشنامه تأیید شده است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی میباشد. براساس یافتههای پژوهش، از میان پیشایندهای سوداگری اداری، عدم شفافیت سازمانی و ناکارآمدی مکانیسمهای نظارتی به عنوان مهمترین پیشایند و از میان پسایندهای شناسایی شده، پدیدآیی حالت کرونیسم سازمانی، بهعنوان مهمترین پیامد سوداگری اداری، شناسایی شده است.
مدل سازی
حمزه فرج اللهی مقدم
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر فراترکیب عوامل موثر بر موفقیت مربیگری اجرایی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادهها در رده تحقیقات اکتشافی قرار میگیرد. در این تحقیق به منظور گردآوری دادهها از پایگاه علمی گوگل اسکالر استفاده نموده شده و به منظور تحلیل دادهها از تحلیل محتوای عرفی و استراتژی کدگذاری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر فراترکیب عوامل موثر بر موفقیت مربیگری اجرایی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادهها در رده تحقیقات اکتشافی قرار میگیرد. در این تحقیق به منظور گردآوری دادهها از پایگاه علمی گوگل اسکالر استفاده نموده شده و به منظور تحلیل دادهها از تحلیل محتوای عرفی و استراتژی کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافتههای پژوهش منجر به ارائه مدلی با محوریت عناصر سازمانی، فردی و حرفهای گردید. مدل اثر بخش مربیگری اجرایی در سازمان ها در بر دارنده سه بعد فردی، سازمانی و حرفهای؛ 26 مولفه اخلاق مداری، هدف گرایی، نظم محوری، عمل محوری، آگاه سازی، آگاهی بخشی، همگرایی، حمایت گرایی، انگیزه بخشی، شفافیت، کل گرایی، ثبات گرایی، تعامل گرایی، هدف مندی، تطبیقپذیری، نظارت گرایی، مثبت اندیشی، وابستگی، جمعیتی، اثربخشی، آمادگی، ارتباطی، خودسازی، رشد گرایی و 109 شاخص میباشد. این مطالعه برخی از خلاءهای موجود در ادبیات مربیگری اجرایی را پر کرده است. برخلاف بسیاری از مطالعات قبلی در این حوزه که صرفاً بر ارزیابیهای اثربخشی مربیگری اجرایی تکیه کردهاند، این مطالعه به شناسایی مجموعه عوامل مرتبط با سطح فرد، سازمان، شرایط نهادی و زیرساختی موثر بر مربیگری اجرایی پرداخته و برخی سازههای جدیدی همچون نهادهای رسمی و غیر رسمی را به ادبیات مربیگری در حالت کلی و مربیگری اجرایی به صورت خاص اضافه نموده است.
سایر
سید محمد شمس زاده علوی؛ داود کیا کجوری؛ مهران مختاری بایع کلایی؛ مهناز رحمتی کزاز
چکیده
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش ...
بیشتر
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش محور است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل اساتید هیئتعلمی و همچنین مدیران ارشد بودند و همچنین مصاحبه شوندگان شامل، 12 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی ، یافتهها به تایید مصاحبه شوندگان رسید. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش براون و کلارک با نرم افزار مکس کیودآ انجام گردید. یافته ها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 1 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازمان یافته و 12 مضمون پایه و 63 مضامین اولیه برای طراحی مدل شناسایی شدهاند. نتایج نیز نشان داد که مدل سخاوت سازمانی، یک ابزار قدرتمند برای ایجاد سازمانهای یادگیرنده و مبتنی بر دانش است. با اجرای این مدل، سازمانهای آموزشی محور میتوانند به بهبود کیفیت خدمات آموزشی، افزایش رضایتمندی دانشآموزان و اولیا و در نهایت، ارتقای سطح کیفی آموزش در کشور کمک کنند.
سایر
انسیه برخورداری احمدی؛ محمد منتظری؛ شمس السادات زاهدی
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی در نظر گرفته شد. این عوامل عبارتند از ایجاد داشبورد مدیریتی، ایجاد عدالت پایدار، جوان گرایی دربیانیه گام دوم، روحیه تحولی بالا، ایجاد گردش نخبگان ، باورپذیری، آغاز گری عصر جدید، جوانی و پیشرانی، تصویرسازی مثبت، شایسته سالاری ، و استفاده از ظرفیت های جدید. این عوامل بر اساس مولفه های شناسایی شده در بخش کیفی و با ادغام و تغییرات جزئی و پس از نظر خواهی و غربالگری از طریق خبرگان 11 عامل یاد شده انتخاب شدند. همچنین در بخش رتبه بندی نیز نتایج بیانگر آن بود که ایجاد عدالت پایدار در رتبه اول، جوان گرایی دربیانیه گام دوم در رتبه دوم، روحیه تحولی بالا در رتبه سوم، ایجاد گردش نخبگان در رتبه چهارم، جوانی و پیشرانی در رتبه پنجم، ایجاد داشبورد مدیریتی در رتبه ششم، تصویرسازی مثبت در رتبه هفتم، شایسته سالاری در رتبه هشتم، باورپذیری در رتبه نهم، آغاز گری عصر جدید در رتبه دهم و استفاده از ظرفیت های جدید درتبه یازدهم قرار دارد.
علت یابی
حمیدرضا جلیلیان؛ مرتضی مرادی؛ رسول غلامزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف گونهشناسی الگوی فکری مدیران در خصوص پیشایندهای اصطکاک سازمانی در شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شد. چارچوب فلسفی پژوهش پارادایم تفسیری- اثباتگرایی، جهتگیری آن کاربردی- توسعهای و شیوه انجام پژوهش آمیخته است که با جمعآوری دیدگاه مشارکتکنندگان در مصاحبه، رویکردی کیفی (اکتشافی) و از طرفی بهکارگیری تحلیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف گونهشناسی الگوی فکری مدیران در خصوص پیشایندهای اصطکاک سازمانی در شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شد. چارچوب فلسفی پژوهش پارادایم تفسیری- اثباتگرایی، جهتگیری آن کاربردی- توسعهای و شیوه انجام پژوهش آمیخته است که با جمعآوری دیدگاه مشارکتکنندگان در مصاحبه، رویکردی کیفی (اکتشافی) و از طرفی بهکارگیری تحلیل عاملی کیو برای استخراج دیدگاهها، رویکردی کمی است. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکت گاز که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، 19 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش جهت تعیین روایی، از روایی محتوایی (تناسب بین محتوای عبارات همجوار) و روایی صوری (گزارهها ابعاد مختلف موضوع را پوشش میدهند تا الگوی ذهنی را مشخص سازد) و برای تعیین پایایی از روش آزمون – آزمون مجدد با مشارکت 5 نفر از مشارکتکنندگان استفاده شد. جهت تدوین فضای گفتمان و تشکیل مجموعه کیو تا حد امکان منابع مرتبط بررسی و 38 عامل تأثیرگذار بر شکلگیری اصطکاک سازمانی شناسایی گردید. پس از حذف موارد مشابه و تکراری، رفع تداخل مفهومی و همپوشانی عوامل، فضای گفتمان و گزارههای کیو با 25 عامل نهایی و در مرحله بعد توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی گردید. درنهایت، بر اساس یافتهها و نتایج تحلیل عامل کیو، مشخص گردید، پنج الگوی فکری مختلف نسبت به پیشایندهای اصطکاک سازمانی در بین مدیران شرکت گاز وجود دارد که با توجه به یافتههای پژوهش الگوی غالب الگوی اول است که تعامل سیستم و فرایندها در سطح سازمان را عامل اصطکاک انرژی در جامعه هدف میداند و سایر الگوهای فکری در اولویت بعدی قرار گرفت.
مدل سازی
یزدان شیرمحمدی
چکیده
این پژوهش کیفی با هدف طراحی و تبیین مدل هوشمند اکوسیستم دیجیتال برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بستر وب ۴.۰ انجام شده است. با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد و انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۳۵ نفر از مدیران، کارشناسان و متخصصان حوزه دیجیتال، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج ...
بیشتر
این پژوهش کیفی با هدف طراحی و تبیین مدل هوشمند اکوسیستم دیجیتال برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بستر وب ۴.۰ انجام شده است. با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد و انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۳۵ نفر از مدیران، کارشناسان و متخصصان حوزه دیجیتال، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن است که مدل نهایی بر شش بُعد کلیدی استوار است. شرایط علّی شامل عواملی چون جهانیسازی وب ۴.۰، رشد مطالبات مشتریان، فشار رقابت بینالمللی، نیاز به حفظ دیجیتال آثار، شکافهای فناورانه و کمبود مهارتهای دیجیتال است. شرایط زمینهای متشکل از زیرساختهای ناکافی، محدودیتهای بودجهای، نیازهای چندفرهنگی مخاطبان، حمایتهای دولتی و ظرفیتهای نوآوری درونسازمانی است. مقوله محوری پژوهش، طراحی یک مدل یکپارچه و هوشمند برای اکوسیستم دیجیتال است که پلتفرمی چندکاربره و متمرکز با بهرهگیری از استانداردهای جهانی ارائه میدهد. شرایط مداخلهگر شامل شایستگیهای مدیریتی، سیاستهای اقتصادی، مسائل کارکنان و محیط کلان سازمانی، جهتگیری راهبردها را تحت تأثیر قرار میدهد. راهبردهای تدوینشده در این مدل شامل اجرای برنامههای آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده، طراحی پلتفرمهای هوشمند گردشگری، همکاری با شرکتهای دانشبنیان، استقرار چتباتهای هوشمند، تدوین پروتکلهای امنیت سایبری و جذب سرمایهگذاری خارجی است. پیامدهای حاصل از اجرای این مدل عبارتاند از افزایش رضایت ذینفعان، کاهش هزینههای عملیاتی، ارتقای تصویر سازمان در رسانهها، دیجیتالیشدن آثار فرهنگی، توسعه درآمدهای نوین و شفافیت بیشتر در گزارشدهی. این مدل با رویکردی بومی و آیندهنگر، چارچوبی منسجم برای تحول دیجیتال در نهادهای فرهنگی کشورهای درحالتوسعه ارائه میدهد.
مدل سازی
بهزاد جعفرزاده کوچکی؛ وجیهه جوانی؛ فرشته آقاجانی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل شاخص های بهبود بهره وری مدیران سازمانهای ورزشی در ایران است. روش انجام پژوهش، آمیخته (در بخش کیفی، روش دلفی کلاسیک تعدیلشده و در بخش کمی، توصیفی- تحلیلی) می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران سطوح عالی ورزش کشور هستند که از بین آنها نمونه تحقیق به شیوه هدفمند و در دسترس به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل شاخص های بهبود بهره وری مدیران سازمانهای ورزشی در ایران است. روش انجام پژوهش، آمیخته (در بخش کیفی، روش دلفی کلاسیک تعدیلشده و در بخش کمی، توصیفی- تحلیلی) می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران سطوح عالی ورزش کشور هستند که از بین آنها نمونه تحقیق به شیوه هدفمند و در دسترس به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، مدیران کل ورزش و جوانان استانها، مدیران فدراسیونهای ورزشی، روسای هیأت های ورزشی استانها و مدیران ادارات ورزش و جوانان شهرستانها هستند که نمونهها به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای به تعداد 314 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد و نیز تحلیل عامل تأییدی به کمک نرمافزار لیزرل نسخه 5/8 انجام گرفت. بر اساس نتایج، پنج شاخص برای توسعه اثربخشی مدیران ورزش شناسایی شد که به ترتیب اولویت عبارت اند از توسعه مهارتهای فردی (927/0)، توسعه حمایتهای محیطی (864/0)، توسعه رفتار سازمانی (861/0)، توسعه علمی (725/0) و توسعه ویژگیهای شخصیتی (682/0). با توجه به یافتههای تحقیق، تقویت مهارتهای شناسایی شده در مدیران سازمانهای ورزشی میتواند میزان بهره وری آنان را افزایش دهد.