مهران مصری؛ علی شریعت نژاد
چکیده
در این تحقیق هدف از سازمان توسعه محور، سازمانی است که از همه ظرفیتهای موجود در سازمان، برای رسیدن به سطح مطلوبی از ارائه خدمات، استفاده نماید. شهرداریها از جمله سازمانهای نیمه خصوصی هستند که کیفیت خدمات ارائهشده در آنها بسیار مورد توجه عامه مردم میباشد و از این رو میتواند تأثیر بسیاری بر رضایت شهروندان و اعتماد عمومی داشتهباشد ...
بیشتر
در این تحقیق هدف از سازمان توسعه محور، سازمانی است که از همه ظرفیتهای موجود در سازمان، برای رسیدن به سطح مطلوبی از ارائه خدمات، استفاده نماید. شهرداریها از جمله سازمانهای نیمه خصوصی هستند که کیفیت خدمات ارائهشده در آنها بسیار مورد توجه عامه مردم میباشد و از این رو میتواند تأثیر بسیاری بر رضایت شهروندان و اعتماد عمومی داشتهباشد در نتیجه این تحقیق با هدف طراحی مدل سازمان توسعهمحور در شهرداریهای استان کردستان انجامگرفت. این تحقیق با روش نظریه داده بنیاد انجام شدهاست. بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیه بر مصاحبه با 20 نفر به روش هدفمند از اعضای هیئت علمی دانشگاهها که آشنایی با ساختار سازمانی شهرداری ها داشته اند، و همچنین شهردار ها و معاونین شهرداریها انجامگرفت. دادههای به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری انجامشد. نتایج به دست آمده از کدگذاریها شامل مدیریت توسعهمحور، کارکنان توسعهمحور، خطمشی توسعهمحور، ساختار توسعهمحور و فرهنگ توسعهمحور است که عوامل مؤثر بر سازمان توسعهمحور در شهرداریهای استان کردستان را تشکیل میدهند. در جمعبندی کلی این نتایج نشان داد که علل اصلی که سبب توسعه محور شدن شهرداریها خواهدشد شامل مدیریت توسعهمحور و ساختار توسعهمحور است. همچنین عوامل وابسته با علل اصلی توسعهمحوری شهرداریها شامل خطمشی توسعهمحور، اقتضائات توسعهمحوری شهرداریها شامل کارکنان توسعهمحور و همچنین عوامل زمینهای توسعه محوری شهرداریها شامل فرهنگ توسعه میباشد. در نهایت مهمترین پیامدهای توسعه محوری شهرداریها شناسایی شد که شامل افزایش اعتماد عمومی، افزایش پاسخگویی و توسعه منابع انسانی شهرداریها می باشند.
سیدمحمدمهدی باکی هاشمی
چکیده
خطمشیگذاران شایسته در نظام سلامت میتوانند علاوه بر جلوگیری از انباشت مسائل این حوزه، در ترسیم مسیر و نقشه راه مرتبط با سلامت کشور و حتی منطقه تاثیر داشته باشند. هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شایستگیهای مورد نیاز برای خطمشیگذاران نظام سلامت ایران است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی و با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی طراحی گردید. ...
بیشتر
خطمشیگذاران شایسته در نظام سلامت میتوانند علاوه بر جلوگیری از انباشت مسائل این حوزه، در ترسیم مسیر و نقشه راه مرتبط با سلامت کشور و حتی منطقه تاثیر داشته باشند. هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شایستگیهای مورد نیاز برای خطمشیگذاران نظام سلامت ایران است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی و با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی طراحی گردید. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی رشته مدیریت و همچنین مدیران ارشد وزارت بهداشت و پژوهشگران این حوزه بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پژوهش در مصاحبه 16 به نقطه اشباع نظری رسید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و نرم افزار مکس کیودا و به منظور رتبهبندی مضامین از ابزار ماتریس ارزیابی استفاده شد. یافتههای بخش کیفی شامل 328 مفهوم اولیه، 38 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی بود که به ترتیب شایستگیهای سیاستشناسی، توانایی تحلیلگری، دیدهبانی محیطی، مهارتهای استراتژیک و ویژگیهای شخصی رتبهبندی شد. نتیجه آن که اعضاء شوراها و کارگروههای سیاستگذاری در وزارت بهداشت با داشتن شایستگیهای فوق، میتوانند با تشخیص درست مسائل و استفاده از تحلیلهای مبتنی بر شواهد و بهرهبرداری از مشاوران متخصص در سایر حوزهها، موجب تنظیم خطمشیهای اثربخش گردند. همچنین آگاهی یافتن از این شایستگیها میتواند زمینه لازم برای بازنگری عمیق در ملاکها و معیارهای گزینش و انتخاب این دسته از خطمشیگذاران و تدوین برنامه توسعه آنان را با اتکا به یافتههای علمی فراهم سازد.
سحر اسماعیل زاده آشینی؛ یوسف احمدی؛ علیرضا فتحی زاده
چکیده
زمینه و هدف:هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه های تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توسعه ای و از لحاظ روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و در بخش میدانی، مدیران ...
بیشتر
زمینه و هدف:هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه های تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توسعه ای و از لحاظ روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و در بخش میدانی، مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بودند. روش تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون(مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیر) انجام شده است. فرآیند کدگذاری و تحلیل متنی مصاحبه ها در نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA 2018 انجام گردید یافته ها: .یافته های پژوهش نشان داد که مدل تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی شامل ابعاد: فناوری های نوین(امنیت دیجیتال،زیرساخت های فناوری،کشور،زیرساخت های دیجیتال سازمان،مدیریت داده ها)، بعد مدیریتی(حمایت مدیریت ارشد،رویکرد دیجیتالی مدیران)، بعد انسانی(مشارکت کارکنان،هوشمند سازی منابع انسانی،آموزش و یادگیری دیجیتال،شایستگی کارکنان)، بعد سازمانی(اصلاحات ساختاری،تامین مالی)، بعد فرهنگی(ذهنیت دیجیتال،آمادگی دیجیتال) و بعد فرایندی(مدیریت دانش، پشتیبانی دیجیتال، استراتژی دیجیتال) می باشد. نتیجه گیری: به طور کلی الگوی تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی ارائه شده در این پژوهش نشان میدهد که برای دستیابی به موفقیت در مدیریت منابع انسانی، بایستی به تحول دیجیتال توجه ویژه ای کرد. سازمانهایی که قادر به اجرای تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی باشند، نهتنها میتوانند در جلب و حفظ استعدادهای بهتر موفقتر عمل کنند، بلکه میتوانند به رشد و پیشرفت پایدار دست یابند. با پذیرش و پیادهسازی راهکارهای دیجیتال، مدیریت منابع انسانی قادر خواهد بود تا به نقش راهبردیتری در توسعه یک سازمان تبدیل شود و به تحولات مثبت در عملکرد و رضایت کارکنان منجر گردد.
ناصر برخوردار؛ عبداله صالحی؛ محمدرضا دارائی؛ مهدی فدائی
چکیده
همکاری بینسازمانی به چالشی کلیدی برای موفقیت بانکها در صنعت رقابتی بانکداری تبدیل شده است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی بود. در این تحقیق از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده شده است. بخش کیفی باهدف اکتشافی و تحلیل از طریق تحلیل مضمون انجام شد و جامعه آماری آن شامل خبرگان صنعت بانکداری، ...
بیشتر
همکاری بینسازمانی به چالشی کلیدی برای موفقیت بانکها در صنعت رقابتی بانکداری تبدیل شده است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی بود. در این تحقیق از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده شده است. بخش کیفی باهدف اکتشافی و تحلیل از طریق تحلیل مضمون انجام شد و جامعه آماری آن شامل خبرگان صنعت بانکداری، دانشگاهیان و مشاوران است. بخش کمی باهدف "توسعهای - کاربردی" و به روش توصیفی - پیمایشی برای اولویتبندی عوامل همکاری بین سازمانی از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده میکند. نمونهها با روش هدفمند انتخاب شده و دادهها از طریق مصاحبه (برای بخش کیفی) و پرسشنامه (برای بخش کمی) گردآوری میشوند. بر اساس روش تحلیل محتوا، عوامل و مؤلفههای مؤثر در همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی در بانک قرضالحسنه مهر ایران شامل عامل رعایت اصول اخلاقی - رفتاری، توجه به رشد فردی، عامل سازمانی، عامل ساختاری - اداری و عامل قانونی - محیطی، عامل فرهنگی - اجتماعی، عامل سیاسی، رشد مالی سازمان میباشد. همچنین نتایج حاصل از بخش مدل ساختاری و تفسیری نشان میدهد که اولویت عوامل همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی بهصورت ذیل است: رشد مالی سازمان در رتبه اول، توجه به رشد فردی در اولویت دوم و رعایت اصول اخلاقی رفتاری و عامل سازمانی در اولویت سوم و عامل سیاسی، عامل ساختاری - اداری، عامل قانونی - محیطی و عامل فرهنگی اجتماعی در اولویت چهارم است. این یافتهها بینشهای راهبردی برای بهرهبرداری مؤسسات بانکی از ظرفیت همکاری ارائه میدهد تا عملکرد رقابتی خود را بهبود بخشند.
محمد سرگلزایی؛ محدثه نادرشاهی؛ علی اصغر مباشری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی یک الگوی فرایندی در ارتباط با غیبت ذهنی اعضای هیات علمی در محیط کار اجرا شد. این مطالعه، از نظر رویکرد، پژوهشی کیفی، در ارتباط با هدف، پژوهشی کاربردی و با توجه به ماهیت اکتشافی است که با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری را اعضای هیات علمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند و دادههای ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناسایی یک الگوی فرایندی در ارتباط با غیبت ذهنی اعضای هیات علمی در محیط کار اجرا شد. این مطالعه، از نظر رویکرد، پژوهشی کیفی، در ارتباط با هدف، پژوهشی کاربردی و با توجه به ماهیت اکتشافی است که با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری را اعضای هیات علمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند و دادههای مورد نیاز از طریق 23 مصاحبه نیمساختار یافته و با توجه به اشباع نظری، گردآوری شد. برای شناسایی افراد مناسب جهت انجام مصاحبهها نیز روش در دسترس و نیز روش نمونهگیری هدفمند به صورت گلولهبرفی استفاده شد. پس از تحلیل دادهها، عوامل موثر بر غیبت ذهنی اعضای هیات علمی در قالب عوامل علی (عوامل نگرشی، عوامل مهارتی- عملکردی، ویژگیهای مدیران دانشگاه و ویژگیهای فرهنگ سازمانی دانشگاه)، عوامل زمینهای (ساختار سازمانی دانشگاه، نارسایی سیستم مدیریت منابع انسانی، دانشجویان، عوامل شغلی و مشکلات شخصی) و عوامل مداخلهگر (عوامل بازدارنده فردی و اجتماعی) دستهبندی شدند. یافتهها همچنین حاکی است، غیبت ذهنی اعضای هیات علمی در محیط کار به شکل ترک خدمت مجازی و غفلت از کار (وقتگذرانی در محیط کار) خود را نشان میدهد. راهبردهای کاهش این پدیده نیز در قالب 2 بعد (کاهش انزاوی اجتماعی و اقدامات عملکردی) و پیامدهای آن نیز در 2 سطح (فردی و سازمانی) شناسایی شد.
رامین ایرجی نقندر؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی الگوی سواد مالی اسلامی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پـژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 254 پرسشنامه به شکل نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی الگوی سواد مالی اسلامی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پـژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 254 پرسشنامه به شکل نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه سواد مالی اسلامی ساخته دینک و همکاران (2021) که مشتمل بر 20 سؤال بود استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ، ضریب امگا مک دونالد، ضریب تتا، تنصیف براون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای آماری SPSS، Lisrel و Stata استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (927/0=θ، 902/0=Ω، 899/0=α) می باشد. همچنین تمامی سؤالات رابطه معناداری با مؤلفه ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. در نهایت نتایج نشان داد مؤلفه های رفتار مالی، نگرش مالی، دانش مالی و آگاهی مالی پیشگوی خوبی برای مفهوم سواد مالی اسلامی می باشند. لذا چنین نتیجه گیری می شود که پرسشنامه سواد مالی اسلامی مقیاسی قابل اطمینان و معتبری است که می توان برای ارزشیابی عملکرد مالی کارکنان سازمان ها در حوزه سواد مالی اسلامی استفاده نمود و نتایج پایا و باثباتی هم به دست آورد.