سایر
مهران مصری؛ رضا سپهوند
چکیده
هدف از توسعه گراندد تئوری ساخت نظریه بر اساس دادهها است سه رویکرد قبلی گراندد تئوری دارای ضعفهای عملیاتی بارزی است. برای پوشش ضعفهای عملیاتی رویکردهای قبلی و احصای شکافهای آنها چهارمین رویکرد به گراندد تئوری تحت عنوان رویکرد کوانتومی ارائه شد. هدف این تحقیق این است نشان دهد رویکرد کوانتومی در عمل کارایی لازم را دارد و ضعفهای ...
بیشتر
هدف از توسعه گراندد تئوری ساخت نظریه بر اساس دادهها است سه رویکرد قبلی گراندد تئوری دارای ضعفهای عملیاتی بارزی است. برای پوشش ضعفهای عملیاتی رویکردهای قبلی و احصای شکافهای آنها چهارمین رویکرد به گراندد تئوری تحت عنوان رویکرد کوانتومی ارائه شد. هدف این تحقیق این است نشان دهد رویکرد کوانتومی در عمل کارایی لازم را دارد و ضعفهای رویکردهای پیشین را پوشش داده است. در نتیجه یک کیس مطالعاتی مدیریتی با رویکرد کوانتومی تست خواهد شد تا کارایی این رویکرد در عمل اثبات گردد. در رویکردهای قبلی ضعفهای عملیاتی در جایگاه ادبیات تحقیق در نظریهپردازی، سردرگمی در کشف کدهای باز، بیتوجهی به جامعه مورد مطالعه و بستر مطالعه وجود داشت که فقط از جنبه تئوریکی کارآمد به نظر میرسید اما در عمل محقق را سردرگم میساخت. برای گذر از این ضعف، رویکرد کوانتومی به گراندد تئوری ارائه شد که مبتنی بر چهار مرحله کدگذاری و دوازده گام اساسی است که اساس این رویکرد نظریه درهم تنیدگی کوانتومی است که اشاره به این دارد که حول هسته اتم الکترونها جدا از اثرگذاری بر هسته اتم دارای رفتار متضاد با یکدیگر هستند. یافتهها نشان داد که با عاریه گرفتن از این نظریه این نتیجه حاصل شد که مقوله محوری حاصل اثرگذاری عواملی است که دارای رفتار متضاد با یکدیگر هستند یعنی دودسته عوامل سازنده و عوامل بازدارنده. در نهایت الگویی براساس شکل کوانتومی اتم برای این رویکرد ارائه شد. همچنین یافتههای کیس مطالعاتی نشان داد از جنبه مثبت 44 کلان داده اولیه، 98 داده خرد، 38 کلان داده ثانویه و 5 ابر داده شناسایی شد. همچنین از جنبه منفی 13 کلان داده اولیه، 32 داده خرد، 11 کلان داده ثانویه و 2 ابر داده شناسایی شد. نتایج نشان داد که مهارت مدیریتی، نگرش مدیریتی و هوش مدیریتی جزء عوامل تشکیلدهنده، تفکر مدیریتی و آگاهی مدیریتی جزء عوامل تسهیلگر، شخصیسازی جزء عوامل بازدارنده و مصلحتاندیشی جزء عوامل تعدیلگر قرار گرفت. همچنین راهبردها، موانع، پیامدهای شکلگیری و پیامدهای عدم شکلگیری شناسایی شدند.
همبستگی
افسانه صادقی؛ هوشنگ تقیزاده؛ علی قربانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی با در بین کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، کل کارکنان کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز (460 نفر) بود. نمونه 209 نفر، براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی با در بین کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، کل کارکنان کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز (460 نفر) بود. نمونه 209 نفر، براساس فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد مربیگری سازمانی، انگیزه خدمت عمومی و رفتار سازمانی مثبتگرا بوده است. روایی پرسشنامهها از طریق اخذ نظر استادان تأیید و پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تحلیل دادهها آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزارpls استفاده شد. یافتهها پژوهش نشان میدهد که مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. رفتار سازمانی مثبتگرا تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجیگری میکند. تمامی ابعاد مربیگری سازمانی (ارتباطات باز، رویکرد تیمی، ارجحیت فرد نسبت به وظیفه، پذیرش ابهام و تسهیل آموزش و توسعه کارکنان) بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. همچنین از بین ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا ابعاد خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجیگری میکند.
مدل سازی
رضا صالح زاده؛ هادی تیموری؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلی برای طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش، به شیوه کیفی و با نظریه دادهبنیاد انجام شده است. میدان پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلی برای طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش، به شیوه کیفی و با نظریه دادهبنیاد انجام شده است. میدان پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. نتایج حاکی از آن است که طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار تحت تأثیر 3 دسته عوامل علی (عوامل فردی، عوامل گروهی و عوامل سازمانی) قرار داشته و عوامل زمینهای (عوامل مربوط به فرهنگسازمانی، عوامل مربوط به ساختار سازمانی و عوامل مربوط به فرایندهای سازمانی) و عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در دانشگاهها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از طردشدگی اعضای هیئتعلمی و پیامدهای این پدیده در دانشگاهها نیز در دو سطح فردی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی شکلگیری پدیده طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام دانشگاهی فراهم آورد.
مفهوم پردازی
علی یاسینی؛ محمد آدینه وند؛ محمود رضا کبیری یگانه
چکیده
یکی از انواع حاد سوءرفتارهای سازمانی و بین فردی در ارتباطات، پدیده گسلایتینگ است که به مفهوم سوءاستفاده عاطفی از یک فرد یا به نوعی آزار و اذیت روانی فرد توسط عدهای دیگر است که از طریق ایجاد فشارهای روانی بر فرد مورد نظر باعث ایجاد خلل در انجام وظایف سازمانی میشود. ...
بیشتر
یکی از انواع حاد سوءرفتارهای سازمانی و بین فردی در ارتباطات، پدیده گسلایتینگ است که به مفهوم سوءاستفاده عاطفی از یک فرد یا به نوعی آزار و اذیت روانی فرد توسط عدهای دیگر است که از طریق ایجاد فشارهای روانی بر فرد مورد نظر باعث ایجاد خلل در انجام وظایف سازمانی میشود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تحلیل ادراک و تجربه زیسته کارکنان از پدیده گسلایتینگ در روابط سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه است. بدین منظور با بهرهگیری از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به فهم و شناسایی پدیده گسلایتینگ در روابط سازمانی پرداخته شد. مشارکتکنندگان در پژوهش را تمامی کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه تشکیل داده که با شیوه نمونهگیری هدفمند، تعداد 20 مصاحبه تا رسیدن به مرحله اشباع دادهها انجام شد. از ضریب توافق بین دو کدگذار برای بررسی پایایی و از طریق بررسی همکاران و مشارکت کنندگان جهت روایی کدهای احصاء شده استفاده شد. نتایج کدگذاری حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد که پدیده گسلایتینگ شامل 18 مقوله اصلی است و در 4 حوزه مختلف دیده میشود. اولین حوزه مربوط به مدیریت و رهبری است که دارای مقولههایی مانند: ناتوانی مدیر در پذیرش اشتباهات، عدم پذیرش مسئولیت خود، محدودیت در تصمیمگیری، عدم پذیرش نظرات دیگران، و کنار گذاشتن احساسات است. دومین حوزه ارتباطات و تعاملات اجتماعی است که دارای مقولههایی مانند: کنترل روابط اجتماعی، پخش اطلاعات نادرست، ایجاد عدم اطمینان و تردید در فرد، پنهانکاری، و استفاده از حس غم و ناامیدی است. سومین حوزه رفتارهای مدیریتی و شغلی است که دارای مقولههای رفتارهای سرزنشگری، رفتار ماکیاولی، قلدری، انتقادات مداوم، پروژهکردن رفتارها، و استفاده از احساسات گذشته است. چهارمین حوزه روانشناختی است که در آن مقولههای کنترل در زندگی شخصی کارکنان، و رفتارهای سرزنشی قرار میگیرند.
مدل سازی
داود حقخواه؛ رقیه حسزاده
چکیده
در دنیای پیچیده و پویای سازمانی امروز، رفتار کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها شناخته میشود. این پژوهش با هدف واکاوی سازوکارهای ارتقای عملکرد در سازمانهای دولتی ایران و بررسی تأثیر تلنگرهای سازمانی بر رفتار کارکنان انجام شد. روش تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و پویای سازمانی امروز، رفتار کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها شناخته میشود. این پژوهش با هدف واکاوی سازوکارهای ارتقای عملکرد در سازمانهای دولتی ایران و بررسی تأثیر تلنگرهای سازمانی بر رفتار کارکنان انجام شد. روش تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ۵۰ مشارکتکننده، مشاهده مستقیم و تحلیل اسناد جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون و با کمک نرمافزار MAXQDA انجام شد. یافتهها نشان داد که تلنگرهای سازمانی از طریق پنج سازوکاراصلی-محیطی، اجتماعی، روانشناختی، فرهنگی و فناورانه—رفتار کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهند. سازوکارهای محیطی با تغییر در طراحی محیط کار و سادهسازی فرایندها، فشار روانی کارکنان را کاهش و بهرهوری را افزایش میدهند. سازوکارهای اجتماعی از هنجارهای گروهی و تأیید اجتماعی برای ترغیب کارکنان به رفتارهای مطلوب استفاده میکنند. سازوکارهای روانشناختی با بهرهگیری از سوگیریهای شناختی و اثر چارچوببندی، تصمیمگیری کارکنان را بهبود میبخشند. سازوکارهای فرهنگی براساس ارزشها و باورهای سازمانی عمل میکنند و سازوکارهای فناورانه از ابزارهای دیجیتال برای ارائه تلنگرها استفاده میکنند. نتایج نشان داد که ویژگیهای فرهنگی و ساختاری سازمانها بهطور قابلتوجهی بر کارآمدی تلنگرها تأثیر میگذارند. در نهایت، پیشنهاد میشود سازمانها تلنگرهایی طراحی کنند که با فرهنگسازمانی همسو بوده و از فناوریهای نوین برای افزایش اثربخشی استفاده نمایند. مشارکت کارکنان در طراحی و اجرای تلنگرها و ارزیابی مستمر اثربخشی آنها نیز میتواند به بهبود عملکرد سازمانی کمک کند. این پژوهش با ارائه راهکارهای عملی، به مدیران سازمانهای دولتی کمک میکند تا با استفاده از تلنگرهای مؤثر، رفتار کارکنان را در راستای اهداف سازمانی هدایت کنند.
مدل سازی
سعید قاضینژاد؛ حسن درویش؛ محمد محمودی میمند
چکیده
پژوهش حاضر به طراحی مدل نگرش کارکنان از لحاظ امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین در افق 2031 براساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات ...
بیشتر
پژوهش حاضر به طراحی مدل نگرش کارکنان از لحاظ امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین در افق 2031 براساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تحلیل شدند. با توجه به اهداف موردنظر، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی متون براساس استراتژی تحلیل مضمون برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در نهایت به 72 کد پایه 14 مضمون پایه در قالب 6 مضمون سازماندهنده و 1 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند به دست آمد. که در نهایت براساس روش مدلسازی ساختاری تفسیری الگوی نهایی به دست آمد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که این پژوهش با ارائه بیشبینی دقیق درباره نگرش کارکنان بانک نسبت به امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین، میتواند به بانکها در یافتن راهکارهای مؤثر برای ایجاد محیط کاری پایدار و امن کمک کند.
سایر
مینا خلیلی؛ عباسعلی رستگار؛ مهدی مرتضوی
چکیده
سبک رهبری مطلوب یک نیاز مطلق برای سازمانهای است که میخواهند طی چندین دهه آینده رشد کنند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی اثر ممتیک در سازمان بر بدقلقی سازمانی با توجه به نقش رهبری میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان رسمی (ثابت) و ستادی با حداقل 5 سال سابقه خدمت در معاونت برنامهریزی ...
بیشتر
سبک رهبری مطلوب یک نیاز مطلق برای سازمانهای است که میخواهند طی چندین دهه آینده رشد کنند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی اثر ممتیک در سازمان بر بدقلقی سازمانی با توجه به نقش رهبری میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان رسمی (ثابت) و ستادی با حداقل 5 سال سابقه خدمت در معاونت برنامهریزی و سرمایه انسانی منطقه 5 شهرداری تهران و نمونه آماری با توجه به فرمول کوکران 212 نفر از کارکنان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و جهت تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. نسخه 4 استفاده گردید. براساس یافتههای پژوهش، روایی، پایایی و مدل مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که توجه به ممهای سازمانی بر سبکهای رهبری رؤیایی، شوخطبعانه و رهبری مبتنی بر بخشش و در نهایت کاهش بدقلقی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرف دیگر رهبری رؤیایی، رهبری شوخطلبانه و رهبری مبتنی بر بخشش بر بدقلقی سازمانی تأثیر منفی و معناداری دارد. رهبری رؤیایی و رهبری شوخطلبانه و رهبری مبتنی بر بخشش ارتباط میان ممتیک در سازمان و بدقلقی سازمانی را میانجیگری میکند. ادغام ممتیک در آموزش رهبری میتواند رهبرانی پرورش یابند که قادر به افزایش عملکرد و مدیریت رفاه سازمان هستند. از آنجایی که سازمانها با فشارهای فزایندهای مواجه میشوند، رهبری تطبیقی بسیار مهم است. بنابراین رهبران سازمان باید نسبت به ایجاد فرهنگسازی در کارکنان حساس باشند تا به این طریق بتوانند سبکهای رؤیایی مطلوب را در شهرداری نهادینه نمایند.
مدل سازی
محبوبه رشیدی؛ میرعلی سید نقوی
چکیده
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی و روایی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی و روایی پژوهش در نرم افزار smart pls و تحلیل پرسشنامهها در نرم افزار SPSS سنجیده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تفاوت قابل توجهی میان الگوی در تظر گرفته شده (به عنوان وضعیت مطلوب) و وضعیت موجود در شرکت نفت وجود دارد. ارزیابی عملکرد در کارکنان مازادمحور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی عمومی باید مبتنی بر فرآیند بوده و بر کنترل حالنگر به همراه تطابق عملکرد با استاندارها تمرکز داشته باشد، در کارکنان انباشت محور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی عمومی باید مبتنی بر ارزیابی دورهای و تطابق عملکرد با استانداردها باشد، در کارکنان دانش محور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی منحصربهفرد بر کنترل غیرمستقیم و مبتنی بر نتیجه، در کارکنان ارزشمحور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی خاص همراه با ارزیابی آیندهنگر است. پاداش و جبران خدمات در کارکنان مازادمحور بر برابری خارجی، در کارکنان انباشتمحور بر برابری داخلی، در کارکنان دانش-محور بر پاداشهای رقابتی با تمرکز بر پراختهای مالی و بر کارکنان ارزش-محور بر پاداشهای مشوقی و با تمرکز بر پاداشهای غیرمالی می باشد.
آسیب شناسی
محسن غفاریان حسین زاده؛ ناصر میرسپاسی؛ محمدرضا دارائی
چکیده
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و عدم تعامل بین نسلهای شاغل در یک سازمان و همچنین عدم بکارگیری ارتباطات سازنده سازمانی، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. با این حال، تلاش کمی برای کشف آسیب شناسی شکاف نسلی در محیط کار و بررسی تجربی ماهیت، علل و واکنشها به چنین آسیبهایی صورت گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، آسیب شناسی ...
بیشتر
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و عدم تعامل بین نسلهای شاغل در یک سازمان و همچنین عدم بکارگیری ارتباطات سازنده سازمانی، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. با این حال، تلاش کمی برای کشف آسیب شناسی شکاف نسلی در محیط کار و بررسی تجربی ماهیت، علل و واکنشها به چنین آسیبهایی صورت گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، آسیب شناسی شکاف نسلی در بین کارکنان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی– کمی) بوده که با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته با روش کیفی، مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری به انجام رسید. سپس داده ها براساس رویکرد نظام مند استراوس و کوربین و در سه گام کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، تجزیه و تحلیل گردیدند. با برقراری رابطه بین مفاهیم و مقوله های تولیدشده در مرحله کدگذاری باز، فرایند ارتباط دهی در کدگذاری محوری حاصل گردید. در بخش کمی جامعه آماری تحقیق، تمامی کارکنان دارای مدرک کارشناسی به بالای سازمان به تعداد 305 نفرشناسایی گردیدند و بر اساس فرمول کوکران 170 نفر از آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه بود که در نهایت داده ها از طریق الگوی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داده که اصلیترین آسیبهای وارده به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، فقدان مدیریت تعارض، عدم مشارکت کارکنان، رقابت کارکنان و موانع ارتباطی بودهاند.
نظریه پردازی
حبیب ابراهیم پور؛ فرهاد پوریانژاد؛ رضا نجاری
چکیده
با توجه حکمرانی در مفهوم روش و فرایند حکمرانی و سیاستگذاری مفهوم جدیدی در ادبیات علوم سیاسی و مدیریت دولتی محسوب میشود و با مولفههای متعدد در صدد ارتقای کیفیت و کارآمدی دولتها و تامین مصالح جامعه است. هدف پژوهش حاضر جستار مولفههای حکمرانی در کتاب مرزباننامه و استخراج و ارایه آموزههای آن برای دنیای امروز است. پژوهش حاضر در ...
بیشتر
با توجه حکمرانی در مفهوم روش و فرایند حکمرانی و سیاستگذاری مفهوم جدیدی در ادبیات علوم سیاسی و مدیریت دولتی محسوب میشود و با مولفههای متعدد در صدد ارتقای کیفیت و کارآمدی دولتها و تامین مصالح جامعه است. هدف پژوهش حاضر جستار مولفههای حکمرانی در کتاب مرزباننامه و استخراج و ارایه آموزههای آن برای دنیای امروز است. پژوهش حاضر در چارچوب پارادایم تفسیری و مطالعه کیفی قرار دارد و از راهبرد تحلیل مضمون برای استخراج مولفههای حکمرانی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد سندکاوی صورت پذیرفته که از باب اول کتاب مرزباننامه مشتمل بر متون، تمثیلها و حکایتهای نقل شده بین ملکزاده(مرزبان) و دستور(وزیر) است با توجه به اینکه تمامی متون، تمثیلها و حکایتهای باب اول مورد مطالعه قرار گرفت. بنابراین نمونهگیری از نوع سرشماری است و قلمرو زمانی انجام پژوهش نیم سال اول 1403 بوده و عوامل اصلی و فرعی الگو با استفاده از روش تحلیل مضمون استخراج شد. بر اساس یافتههای پژوهش مولفههای مرتبط با حکمرانی در مرزباننامه شامل 96 مولفه اولیه، 44 مولفه فرعی و 7 مولفه اصلی بود . مولفه هفتگانه عبارتند از: مولفه اخلاقی و دینی، شخصیتی- فردی، رفتاری، ساختاری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل ارایه است. هر یک از این مولفهها دارای چندین مولفه فرعی است و مجموعا 44 مولفه فرعی برای هفت مولفه اصلی شناسایی شد. بر این اساس مولفههای حکمرانی در مرزباننامه شکل گرفت و الگوی نظری مستخرج از مرزباننامه ارایه شد. در نتیجه بر اساس مولفههای هفتگانه با 44 مضمون استخراج شده پیشنهادهایی برای مدیران سازمانهای دولتی ارایه گردید.