مدل سازی
مهران مصری؛ علی شریعت نژاد
چکیده
در این تحقیق هدف از سازمان توسعه محور، سازمانی است که از همه ظرفیتهای موجود در سازمان، برای رسیدن به سطح مطلوبی از ارائه خدمات، استفاده نماید. شهرداریها از جمله سازمانهای نیمه خصوصی هستند که کیفیت خدمات ارائهشده در آنها بسیار مورد توجه عامه مردم میباشد و از این رو میتواند تأثیر بسیاری بر رضایت شهروندان و اعتماد عمومی داشتهباشد ...
بیشتر
در این تحقیق هدف از سازمان توسعه محور، سازمانی است که از همه ظرفیتهای موجود در سازمان، برای رسیدن به سطح مطلوبی از ارائه خدمات، استفاده نماید. شهرداریها از جمله سازمانهای نیمه خصوصی هستند که کیفیت خدمات ارائهشده در آنها بسیار مورد توجه عامه مردم میباشد و از این رو میتواند تأثیر بسیاری بر رضایت شهروندان و اعتماد عمومی داشتهباشد در نتیجه این تحقیق با هدف طراحی مدل سازمان توسعهمحور در شهرداریهای استان کردستان انجامگرفت. این تحقیق با روش نظریه داده بنیاد انجام شدهاست. بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیه بر مصاحبه با 20 نفر به روش هدفمند از اعضای هیئت علمی دانشگاهها که آشنایی با ساختار سازمانی شهرداری ها داشته اند، و همچنین شهردار ها و معاونین شهرداریها انجامگرفت. دادههای به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری انجامشد. نتایج به دست آمده از کدگذاریها شامل مدیریت توسعهمحور، کارکنان توسعهمحور، خطمشی توسعهمحور، ساختار توسعهمحور و فرهنگ توسعهمحور است که عوامل مؤثر بر سازمان توسعهمحور در شهرداریهای استان کردستان را تشکیل میدهند. در جمعبندی کلی این نتایج نشان داد که علل اصلی که سبب توسعه محور شدن شهرداریها خواهدشد شامل مدیریت توسعهمحور و ساختار توسعهمحور است. همچنین عوامل وابسته با علل اصلی توسعهمحوری شهرداریها شامل خطمشی توسعهمحور، اقتضائات توسعهمحوری شهرداریها شامل کارکنان توسعهمحور و همچنین عوامل زمینهای توسعه محوری شهرداریها شامل فرهنگ توسعه میباشد. در نهایت مهمترین پیامدهای توسعه محوری شهرداریها شناسایی شد که شامل افزایش اعتماد عمومی، افزایش پاسخگویی و توسعه منابع انسانی شهرداریها می باشند.
مدل سازی
یزدان شیرمحمدی
چکیده
این پژوهش کیفی با هدف طراحی و تبیین مدل هوشمند اکوسیستم دیجیتال برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بستر وب ۴.۰ انجام شده است. با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد و انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۳۵ نفر از مدیران، کارشناسان و متخصصان حوزه دیجیتال، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج ...
بیشتر
این پژوهش کیفی با هدف طراحی و تبیین مدل هوشمند اکوسیستم دیجیتال برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بستر وب ۴.۰ انجام شده است. با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد و انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۳۵ نفر از مدیران، کارشناسان و متخصصان حوزه دیجیتال، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن است که مدل نهایی بر شش بُعد کلیدی استوار است. شرایط علّی شامل عواملی چون جهانیسازی وب ۴.۰، رشد مطالبات مشتریان، فشار رقابت بینالمللی، نیاز به حفظ دیجیتال آثار، شکافهای فناورانه و کمبود مهارتهای دیجیتال است. شرایط زمینهای متشکل از زیرساختهای ناکافی، محدودیتهای بودجهای، نیازهای چندفرهنگی مخاطبان، حمایتهای دولتی و ظرفیتهای نوآوری درونسازمانی است. مقوله محوری پژوهش، طراحی یک مدل یکپارچه و هوشمند برای اکوسیستم دیجیتال است که پلتفرمی چندکاربره و متمرکز با بهرهگیری از استانداردهای جهانی ارائه میدهد. شرایط مداخلهگر شامل شایستگیهای مدیریتی، سیاستهای اقتصادی، مسائل کارکنان و محیط کلان سازمانی، جهتگیری راهبردها را تحت تأثیر قرار میدهد. راهبردهای تدوینشده در این مدل شامل اجرای برنامههای آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده، طراحی پلتفرمهای هوشمند گردشگری، همکاری با شرکتهای دانشبنیان، استقرار چتباتهای هوشمند، تدوین پروتکلهای امنیت سایبری و جذب سرمایهگذاری خارجی است. پیامدهای حاصل از اجرای این مدل عبارتاند از افزایش رضایت ذینفعان، کاهش هزینههای عملیاتی، ارتقای تصویر سازمان در رسانهها، دیجیتالیشدن آثار فرهنگی، توسعه درآمدهای نوین و شفافیت بیشتر در گزارشدهی. این مدل با رویکردی بومی و آیندهنگر، چارچوبی منسجم برای تحول دیجیتال در نهادهای فرهنگی کشورهای درحالتوسعه ارائه میدهد.
مدل سازی
مسعود قائم پناه؛ کیومرث احمدی؛ عادل صلواتی؛ عادل فاطمی
چکیده
امروزه منابع انسانی کارآمد شاخص عمدۀ برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است، تأکید بر منابع انسانی مؤثر و کارآمد در عرصۀ آموزش رو به افزایش است. هدف تحقیق، تدوین ساختار پیشایندی- پسایندی از اجرای مدل ۳۴۰۰۰ حاصل از تجربه زیسته مدیران منابع انسانی میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی تحلیلی میباشد، از نظر روش، یک پژوهش آمیخته ...
بیشتر
امروزه منابع انسانی کارآمد شاخص عمدۀ برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است، تأکید بر منابع انسانی مؤثر و کارآمد در عرصۀ آموزش رو به افزایش است. هدف تحقیق، تدوین ساختار پیشایندی- پسایندی از اجرای مدل ۳۴۰۰۰ حاصل از تجربه زیسته مدیران منابع انسانی میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی تحلیلی میباشد، از نظر روش، یک پژوهش آمیخته کیفی-کمی و اکتشافی میباشد. بخش کیفی رویکرد پدیدارشناسی میباشد که با مصاحبه با مدیران دارای تجربه زیسته براساس مدل 34000 و انجام کدگذاری از روش ترکیبی ISM-DEMATEL انجام میشود. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران سازمانهاست که از مدل فوق استفاده کردند.. نمونه آماری 127 نفر میباشند. این مدل کمک میکند تا سازمان بهترین اقدامات منابع انسانی را در مسیر تعالی اتخاذ کند. همزمان به منظور بهبود مستمر در یک حوزۀ معین، اقدامات مدیریت کیفیت جامع را بهکار میگیرد و به طور مستمر و تکاملی تغییرات متوالی را دنبال میکند. این مدل در نهایت به تغییر فرهنگ سازمانی میانجامد. همزمان به منظور بهبود مستمر در حوزه معین، اقدامات ساختاری مدون را در زمینه مدیریت کیفیت جامع بکار میگیرد و رویکرد خاصی به تحول سازمانی دارد. منابع انسانی مهمترین دارایی سازمان است؛ این منابع در سازمان منابعی کمیاب و بیجانشیناند و با دانش، مهارت و توانایی که به سازمان میآورند برای سازمان ارزش اقتصادی و مزیت رقابتی ایجاد میکنند(Rogiers & et al.,2020) منابع انسانی کارآمد، شاخص عمدۀ برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است، تأکید بر منابع انسانی مؤثر و کارآمد در عرصۀ آموزش رو به افزایش است( Mohammad zadeh & et al,2023).
مدل سازی
امیر لعلی سرابی؛ بلال پناهی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر فقدان شفافیت در سازمان های دولتی تبریز بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، بنیادی و روششناسی آن آمیخته با رویکرد متوالی - اکتشافی بوده و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری گردیده و به روش دادهبنیاد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر فقدان شفافیت در سازمان های دولتی تبریز بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، بنیادی و روششناسی آن آمیخته با رویکرد متوالی - اکتشافی بوده و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری گردیده و به روش دادهبنیاد و استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. دادههای کمی توسط پرسشنامه جمعآوری شده و با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت عوامل مؤثر بر فقدان شفافیت شناسایی شد. در بخش کیفی تحقیق 133 زیر مقوله در قالب 51 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی دسته بندی شدند. روابط همه مولفه های تحقیق طی آزمون معادلات ساختاری تائید شدند. جامع نبودن نتایج پژوهشهای پیشین در مراحل اولیه، موجب ارائه مدل اولیه بر اساس استنباط پژوهشگران شد. عدم تمایل به سوت زنی در کارکنان و وجود بحران های اقتصادی و اجتماعی به دلیل تکرار مکرر در فرایند مصاحبه ها به عنوان مقوله های محوری پژوهش انتخاب شدند. همچنین در بین ابعاد، مقوله دولت شفافیت ستیز با آمارهتی برابر با 42/6 و اندازه اثر 88/0، دارای بالاترین تاثیر بر فقدان شفافیت دارا بود. شناسایی ابعاد و مولفه های اثر گذار بر فقدان شفافیت و ارائه راهبرد هایی برای جلوگیری از فقدان شفافیت و پیامدهای فقدان شفافیت پس از آزمون در محیط سازمانهای دولتی به روش جدید، نوآوری مقاله می باشد.
مدل سازی
جلیل هاشمی؛ امیرهوشنگ نظرپوری؛ محمد حکاک؛ سید نجم الدین موسوی
چکیده
منابع انسانی، گرانبهاترین و مؤثرترین دارایی هر سازمانی است؛ با این حال، زمانی که در گرداب ناکامی، بیعدالتی یا بیتوجهی گرفتار شود، خود به چالشی در مسیر تعالی سازمان بدل میگردد. با توجه به گستردگی سازمان های دولتی در ایران در زندگی اقتصادی واجتماعی مردم، پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل شکلگیری انتقام خاموش در سازمانهای ...
بیشتر
منابع انسانی، گرانبهاترین و مؤثرترین دارایی هر سازمانی است؛ با این حال، زمانی که در گرداب ناکامی، بیعدالتی یا بیتوجهی گرفتار شود، خود به چالشی در مسیر تعالی سازمان بدل میگردد. با توجه به گستردگی سازمان های دولتی در ایران در زندگی اقتصادی واجتماعی مردم، پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل شکلگیری انتقام خاموش در سازمانهای دولتی به انجام رسیده است. این تحقیق با رویکردی کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد، از طریق مصاحبه با ۱۶ نفر از مدیران و متخصصان منابع انسانی، به واکاوی این پدیده پرداخته است. یافتهها نشان میدهد که انتقام خاموش، پدیدهای چندبعدی و پیچیده است که در سایهی عواملی چون بیعدالتی ادراکشده، ناکارآمدی ساختارها، فرهنگ سازمانی سمی، ویژگیهای فردی و فشارهای بیرونی شکل میگیرد. این انتقام، نه در قالب هیاهو، بلکه در سکوت و پنهانکاری، با نمودهایی چون کمکاری، خرابکاری، شایعهپراکنی و تخریب شخصیت مدیران، چهره مینمایاند. پیامدهای آن، همچون آتشی زیر خاکستر، بهرهوری را میسوزاند، روحیهها را میفرساید و انسجام سازمانی را فرو میپاشد. در پایان، راهکارهایی برای مهار این بحران پنهان همچون تقویت عدالت سازمانی، بهبود روابط انسانی، مدیریت هوشمندانه تعارضها و بازسازی فرهنگ سازمانی پیشنهاد میشود؛ تا از این راه، سازمان از درون ترمیم یابد و دوباره بر مدار رشد و بالندگی بازگردد.
مدل سازی
بهزاد جعفرزاده کوچکی؛ فاطمه جعفرزاده؛ وجیهه جوانی؛ فرشته آقاجانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع برای شناسایی شاخصهای بهبود بهرهوری مدیران سازمانهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. این مطالعه با روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) در دو مرحله صورت گرفت. در بخش کیفی، از تحلیل تماتیک با رویکرد شبکه مضامین آتراید-استرلینگ استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی را مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع برای شناسایی شاخصهای بهبود بهرهوری مدیران سازمانهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. این مطالعه با روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) در دو مرحله صورت گرفت. در بخش کیفی، از تحلیل تماتیک با رویکرد شبکه مضامین آتراید-استرلینگ استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی را مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، مدیران کل ورزش و جوانان استانها، مدیران فدراسیونهای ورزشی، رؤسای هیئتهای ورزشی استانی و مدیران ادارات ورزش و جوانان شهرستانها تشکیل دادند و مصاحبه با 13 نفر انجام و دادهها به دقت تحلیل گردید. در بخش کمی، پرسشنامه میان 350 مدیر سازمانهای ورزشی توزیع و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، پنج عامل کلیدی شناسایی شد: توسعه رفتار سازمانی، توسعه علمی-پژوهشی، توسعه حمایتهای محیطی، توسعه ویژگیهای شخصیتی و توسعه مهارتهای فردی. نتایج نشان داد تمامی این عوامل تأثیر معناداری بر بهرهوری مدیران دارند. سازمانهای ورزشی با طراحی برنامههای جامع توانمندسازی، بر این پنج محور تمرکز کرده و از رویکرد سلیقهای در انتصاب مدیران به سمت گزینش مبتنی بر شایستگی حرکت کنند تا زمینه ارتقای بهرهوری و نوآوری در مدیریت ورزشی فراهم شود. همچنین یافتههای این پژوهش نشان میدهد که عوامل متعددی در بهبود بهرهوری مدیران نقش دارند و توجه به تمامی این عوامل میتواند به ارتقای سطح کیفی مدیریت ورزشی کشور کمک نماید.
مدل سازی
حسین گرجی پور
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل تهدیدکننده امنیت روانی در محیطهای کاری و ارائه راهکارهایی برای تأمین پایدار آن در سازمانها است. این پژوهش از نظر رویکرد، کیفی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. هدف پژوهش، کاربردی و ماهیت آن اکتشافی است. جامعه آماری شامل ۳۰ نفر از افراد شاغل در سازمانهای دولتی و غیردولتی است که به صورت ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل تهدیدکننده امنیت روانی در محیطهای کاری و ارائه راهکارهایی برای تأمین پایدار آن در سازمانها است. این پژوهش از نظر رویکرد، کیفی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. هدف پژوهش، کاربردی و ماهیت آن اکتشافی است. جامعه آماری شامل ۳۰ نفر از افراد شاغل در سازمانهای دولتی و غیردولتی است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در مرحله نخست، با این افراد مصاحبههای باز انجام شد و سپس عوامل شناساییشده بازبینی، طبقهبندی و سازماندهی شدند. در نهایت، هریک از عوامل سازماندهنده از منظر آموزههای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت تا راهکارهای مبتنی بر معارف دینی برای مهار تهدیدهای امنیت روانی شناسایی شود. یافتههای پژوهش نشان داد که پنج مقوله اصلی، شامل «رفتارهای غیرحرفهای مدیریت، مخاطرات ارتباطی و رفتاری با همکاران، ماهیت شغل و وظایف کاری، مسائل درونی و شخصی، و دغدغه تأمین معیشت»، از تهدیدهای اصلی امنیت روانی کارکنان در سازمانها محسوب میشوند. نتایج پژوهش نشان میدهد که برای مهار این تهدیدها میتوان از الگویی مبتنی بر آموزههای اسلامی بهره برد که با ترویج معنویت و اخلاق در محیطهای سازمانی، امنیت روانی کارکنان را به صورت پایدار تأمین میکند.
مدل سازی
رامین ایرجی نقندر؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی الگوی سواد مالی اسلامی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پـژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 254 پرسشنامه به شکل نمونهگیری در دسترس جمعآوری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی الگوی سواد مالی اسلامی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پـژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 254 پرسشنامه به شکل نمونهگیری در دسترس جمعآوری شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد مالی اسلامی ساخته دینک و همکاران (2021) که مشتمل بر 20 سؤال بود استفاده گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ، ضریب امگا مکدونالد، ضریب تتا، تنصیف براون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزارهای آماری SPSS، Lisrel و Stata استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (927/0=θ، 902/0=Ω، 899/0=α) میباشد. همچنین تمامی سؤالات رابطه معناداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. در نهایت نتایج نشان داد مؤلفههای رفتار مالی، نگرش مالی، دانش مالی و آگاهی مالی پیشگوی خوبی برای مفهوم سواد مالی اسلامی میباشند. لذا چنین نتیجهگیری میشود که پرسشنامه سواد مالی اسلامی مقیاسی قابل اطمینان و معتبری است که میتوان برای ارزشیابی عملکرد مالی کارکنان سازمانها در حوزه سواد مالی اسلامی استفاده نمود و نتایج پایا و با ثباتی هم به دست آورد.
مدل سازی
حسن فراتی
چکیده
عدالت جنسیتی یک حق انسانی و پیش نیازی اساسی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه است. حکمرانی خوب از طریق عدالت جنسیتی و مشارکت زنان می تواند منجر به توسعه پایدار شود. دستیابی به عدالت جنسیتی و حکمرانی خوب نیازمند سیاستها و چارچوبهای قانونی جامع و مشارکت فعال از سوی تمام ذینفعان، از جمله زنان است و توانمندسازی زنان برای مشارکت ...
بیشتر
عدالت جنسیتی یک حق انسانی و پیش نیازی اساسی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه است. حکمرانی خوب از طریق عدالت جنسیتی و مشارکت زنان می تواند منجر به توسعه پایدار شود. دستیابی به عدالت جنسیتی و حکمرانی خوب نیازمند سیاستها و چارچوبهای قانونی جامع و مشارکت فعال از سوی تمام ذینفعان، از جمله زنان است و توانمندسازی زنان برای مشارکت فعال آنها در حکمرانی و دستیابی به برابری جنسیتی امری حیاتی می باشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل حکمرانی خوب در ایران با رویکرد توجه به زنان شاغل و عدالت جنسیتی است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نوع پژوهشهای کیفی است. جامعه آماری شامل 17 نفر از خبرگان و اساتید مدیریت دولتی و حقوق بوده که با روش نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختار یافته بود و تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. پایایی با استفاده از روش توافق دو کدگذار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق به 27 مضمون پایه و 8 مضمون سازمان یافته و 1 مضمون فراگیر طبقه بندی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که توجه به زنان و عدالت جنسیتی در حکمرانی نه تنها می تواند نقش مهمی در تحقق عدالت اجتماعی ایفا کند، بلکه ابزاری برای بهبود کیفیت حکمرانی و توسعه همه جانبه کشور نیز محسوب می شود.
مدل سازی
سعید بشارتی کیوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی الگوی اخلاقمحور مدیریت منابع انسانی در دانشگاه پیام نور انجام شد. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی، کمی و همبستگی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 352 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی الگوی اخلاقمحور مدیریت منابع انسانی در دانشگاه پیام نور انجام شد. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی، کمی و همبستگی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 352 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که از دل یافتههای کیفی رساله به دست آمده است. در این پژوهش علاوه بر توصیف اطلاعات جمعیتشناختی شرکتکنندگان، از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) در نرمافزارهای spss ورژن 23 و SmartPLS نسخه 3 در سطح معنیداری 05/0 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و شرایط علی تأثیر مثبت و معنیداری بر مقوله کارکردی (001/0=p) دارد و مقوله کارکردی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر راهبردها دارند (001/0=p) و در نهایت راهبردها نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر پیامدها دارند (001/0=p). بنابراین با اعمال الگوی مدیریت منابع انسانی اخلاق محور، دانشگاه پیام نور میتواند بهبود کیفیت روابط داخلی، ایجاد فضای کار سالم و حفظ اعتماد کارکنان را تسهیل کند. این الگو همچنین به بهبود عملکرد سازمانی، افزایش تعهد کارکنان و کاهش تغییرات ناخواسته کمک میکند
مدل سازی
علی شریعتنژاد؛ الهه منیشداوی
چکیده
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها به شمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو، با توجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش ...
بیشتر
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها به شمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو، با توجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش FCM، انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرة پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. همچنین از نظر نوع دادههای گردآوری شده دارای ماهیت آمیخته است و به همین دلیل، از نظر فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر اساتید دانشگاه و مدیران و کارکنان سازمانی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری 20 نفر از آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که توسط همان نمونة قبلی در بخش مصاحبه، مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار میان کدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی باز آزمون برای پرسشنامه تأیید شده است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی است. براساس یافتههای پژوهش، از میان پیشایندهای سوداگری اداری، عدم شفافیت سازمانی و ناکارآمدی مکانیسمهای نظارتی بهعنوان مهمترین پیشایند و از میان پسایندهای شناسایی شده، پدیدآیی حالت کرونیسم سازمانی، بهعنوان مهمترین پیامد سوداگری اداری، شناسایی شده است. با توجه به اینکه در کشور ایران، سازمانهای دولتی بخش عمدهای از سازمانهای موجود در جامعه را تشکیل میدهند، بنابراین شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی میتواند به بهبود کارایی، شفافیت و اعتماد به سازمانها کمک کند و در نهایت به بهبود خدمات ارائه شده توسط دولت به شهروندان منجر شود.
مدل سازی
حمزه فرج اللهی مقدم
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر فراترکیب عوامل مؤثر بر موفقیت مربیگری اجرایی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادهها در رده تحقیقات اکتشافی قرار میگیرد. در این تحقیق بهمنظور گردآوری دادهها از پایگاه علمی گوگل اسکالر استفاده نموده شده و بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل محتوای عرفی و استراتژی کدگذاری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر فراترکیب عوامل مؤثر بر موفقیت مربیگری اجرایی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادهها در رده تحقیقات اکتشافی قرار میگیرد. در این تحقیق بهمنظور گردآوری دادهها از پایگاه علمی گوگل اسکالر استفاده نموده شده و بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل محتوای عرفی و استراتژی کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافتههای پژوهش منجر به ارائه مدلی با محوریت عناصر سازمانی، فردی و حرفهای گردید. مدل اثربخش مربیگری اجرایی در سازمانها دربردارنده سه بعد فردی، سازمانی و حرفهای؛ 26 مؤلفه اخلاقمداری، هدفگرایی، نظم محوری، عمل محوری، آگاهسازی، آگاهی بخشی، همگرایی، حمایتگرایی، انگیزه بخشی، شفافیت، کلگرایی، ثباتگرایی، تعاملگرایی، هدفمندی، تطبیقپذیری، نظارتگرایی، مثبت اندیشی، وابستگی، جمعیتی، اثربخشی، آمادگی، ارتباطی، خودسازی، رشدگرایی و 109 شاخص است. این مطالعه برخی از خلأهای موجود در ادبیات مربیگری اجرایی را پر کرده است. برخلاف بسیاری از مطالعات قبلی در این حوزه که صرفاً بر ارزیابیهای اثربخشی مربیگری اجرایی تکیه کردهاند، این مطالعه به شناسایی مجموعه عوامل مرتبط با سطح فرد، سازمان، شرایط نهادی و زیرساختی مؤثر بر مربیگری اجرایی پرداخته و برخی سازههای جدیدی همچون نهادهای رسمی و غیررسمی را به ادبیات مربیگری در حالت کلی و مربیگری اجرایی به صورت خاص اضافه کرده است.
مدل سازی
عبداله ساعدی
چکیده
در سبک مدیریت قارچی کارکنان در تاریکی قرار میگیرند و تنها دانش و اطلاعاتی در چارچوب وظایف به آنها داده میشود. در حقیقت مدیران همیشه دانش و اطلاعات را به خاطر حفظ منافع خود احتکار کرده و کارکنان را به انزواطلبی سوق میدهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سبک مدیریت قارچی در سازمانهای دولتی انجام پذیرفت. این پژوهش در زمرۀ پژوهشهای ...
بیشتر
در سبک مدیریت قارچی کارکنان در تاریکی قرار میگیرند و تنها دانش و اطلاعاتی در چارچوب وظایف به آنها داده میشود. در حقیقت مدیران همیشه دانش و اطلاعات را به خاطر حفظ منافع خود احتکار کرده و کارکنان را به انزواطلبی سوق میدهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سبک مدیریت قارچی در سازمانهای دولتی انجام پذیرفت. این پژوهش در زمرۀ پژوهشهای آمیخته (کیفی ـ کمی) در پارادایم قیاسی ـ استقرایی است و دارای هدفی کاربردی و ماهیتی توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی پژوهش را مدیران سازمانهای دولتی و استادن دانشگاه تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری 16 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته است که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار مورد تأیید قرار گرفت. از طرفی در بخش کمی پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته (براساس دادههای بخش کیفی) برای تجمیع دادهها استفاده گردید که روایی آن به کمک روایی محتوا و به کمک پایایی بازآزمون اعتبار آن مورد پذیرش قرار گرفت. با تحلیل دادهها به کمک تحلیل مضمون و نرم افزار شاخصهای سبک مدیریت قارچی در سازمان دولتی شامل حفظ قدرت و جایگاه، سیستم ارتباطی ضعیف، عدم آگاهی کارکنان، احتکار دانش، احساس بی کفایتی، رشد وابستگی کارکنان، عملکرد ضعیف، رفتارهای نقاق کارانه، تسهیم قطره چکانی دانش، شایعه پراکنی، کاهش انگیزه، عدم مشارکت، بدبینی سازمانی، خودکامگی، خروج از خدمت و کاهش اعتبار سازمانی شناسایی شد. در نهایت به کمک رویکرد ساختاری ـ تفسیری مدل سبک مدیریت قارچی در سازمان دولتی طراحی شد. نتایج نشان میدهد که کاهش اعتبار سازمانی، بدبینی سازمانی، خروج از خدمت و عملکرد ضعیف دستاوردهای مدیریت قارچی در سازمانهای دولتی است.
مدل سازی
عبداله صالحی؛ ناصر برخوردار؛ محمدرضا دارائی؛ مهدی فدائی
چکیده
همکاری بین سازمانی به چالشی کلیدی برای موفقیت بانکها در صنعت رقابتی بانکداری تبدیل شده است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی مؤلفههای همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی بود. در این پژوهش از روش آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شده است. بخش کیفی باهدف اکتشافی و تحلیل از طریق تحلیل مضمون انجام شد و جامعه آماری آن شامل خبرگان صنعت بانکداری، ...
بیشتر
همکاری بین سازمانی به چالشی کلیدی برای موفقیت بانکها در صنعت رقابتی بانکداری تبدیل شده است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی مؤلفههای همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی بود. در این پژوهش از روش آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شده است. بخش کیفی باهدف اکتشافی و تحلیل از طریق تحلیل مضمون انجام شد و جامعه آماری آن شامل خبرگان صنعت بانکداری، دانشگاهیان و مشاوران است. بخش کمی باهدف «توسعهای -کاربردی» و به روش توصیفی - پیمایشی برای اولویتبندی عوامل همکاری بین سازمانی از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده میکند. نمونهها با روش هدفمند انتخاب شده و دادهها از طریق مصاحبه (برای بخش کیفی) و پرسشنامه (برای بخش کمی) گردآوری میشوند. براساس روش تحلیل مضمون، عوامل و مؤلفههای مؤثر در همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی در بانک قرضالحسنه مهر ایران شامل عامل رعایت اصول اخلاقی - رفتاری، توجه به رشد فردی، عامل سازمانی، عامل ساختاری - اداری و عامل قانونی - محیطی، عامل فرهنگی - اجتماعی، عامل سیاسی، رشد مالی سازمان میباشد. همچنین نتایج حاصل از بخش مدل ساختاری و تفسیری نشان میدهد که اولویت عوامل همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی به صورت ذیل است: رشد مالی سازمان در رتبه اول، توجه به رشد فردی در اولویت دوم و رعایت اصول اخلاقی رفتاری و عامل سازمانی در اولویت سوم و عامل سیاسی، عامل ساختاری - اداری، عامل قانونی - محیطی و عامل فرهنگی اجتماعی در اولویت چهارم است. این یافتهها بینشهای راهبردی برای بهرهبرداری مؤسسات بانکی از ظرفیت همکاری ارائه میدهد تا عملکرد رقابتی خود را بهبود بخشند.
مدل سازی
ابراهیم شیری؛ فرهاد نژاد حاجعلی ایرانی؛ جعفر بیکزاد؛ غلامرضا رحیمی
چکیده
توسعه رفتارهای سبز به معنای درک جایگاه نیروی انسانی در حوزه تحقق سازمانها و برندهای سبز است. در این بین توسعه رفتارهای سبز نیاز به بسترهای است که شناخت آن همواره از دغدغههای مدیران بوده است. هدف اصلی این پژوهش نیز طراحی و تبیین مدل پیشایندها و پیامدهای مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد توسعه پایدار بوده است. روش پژوهش این پژوهش ...
بیشتر
توسعه رفتارهای سبز به معنای درک جایگاه نیروی انسانی در حوزه تحقق سازمانها و برندهای سبز است. در این بین توسعه رفتارهای سبز نیاز به بسترهای است که شناخت آن همواره از دغدغههای مدیران بوده است. هدف اصلی این پژوهش نیز طراحی و تبیین مدل پیشایندها و پیامدهای مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد توسعه پایدار بوده است. روش پژوهش این پژوهش از نظر هدف توسعة -کاربردی بوده است و در زمره پژوهشهای کیفی دستهبندی میشود. جامعه آماری این پژوهش خبرههای حوزه منابع انسانی صنعت برق بوده است. با استفاده از رویکرد قضاوتی، گلوله برفی و همچنین کفایت نظری تعداد 20 خبره در این پژوهش مشارکت داشته بودند. برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها از رویکرد داده بنیاد نظامند استفاده شده بود. نتایج به دست آمده گواه این بود که در مدل طراحی شده شرایط علی مسئولیت اجتماعی شرکتها شده بود. در بحث پدیده اصلی مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی شده بود. در بحث بستر حاکم فرهنگ سبز نیروی انسانی بهعنوان مقوله شناسایی شده بود. همچنین درزمینة عوامل مداخلهگر، ویژگیهای فردی شناخته شدهاند. در بخش راهبردها حمایت سبز و ابتکارات سبز مدنظر بودهاند. همچنین در نهایت در بخش پیامد عملکرد کارا سبز مقوله کلان شناسایی شده بودند.
مدل سازی
رضا صالح زاده؛ هادی تیموری؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلی برای طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش، به شیوه کیفی و با نظریه دادهبنیاد انجام شده است. میدان پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلی برای طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش، به شیوه کیفی و با نظریه دادهبنیاد انجام شده است. میدان پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. نتایج حاکی از آن است که طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار تحت تأثیر 3 دسته عوامل علی (عوامل فردی، عوامل گروهی و عوامل سازمانی) قرار داشته و عوامل زمینهای (عوامل مربوط به فرهنگسازمانی، عوامل مربوط به ساختار سازمانی و عوامل مربوط به فرایندهای سازمانی) و عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در دانشگاهها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از طردشدگی اعضای هیئتعلمی و پیامدهای این پدیده در دانشگاهها نیز در دو سطح فردی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی شکلگیری پدیده طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام دانشگاهی فراهم آورد.
مدل سازی
داود حقخواه؛ رقیه حسزاده
چکیده
در دنیای پیچیده و پویای سازمانی امروز، رفتار کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها شناخته میشود. این پژوهش با هدف واکاوی سازوکارهای ارتقای عملکرد در سازمانهای دولتی ایران و بررسی تأثیر تلنگرهای سازمانی بر رفتار کارکنان انجام شد. روش تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و پویای سازمانی امروز، رفتار کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها شناخته میشود. این پژوهش با هدف واکاوی سازوکارهای ارتقای عملکرد در سازمانهای دولتی ایران و بررسی تأثیر تلنگرهای سازمانی بر رفتار کارکنان انجام شد. روش تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ۵۰ مشارکتکننده، مشاهده مستقیم و تحلیل اسناد جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون و با کمک نرمافزار MAXQDA انجام شد. یافتهها نشان داد که تلنگرهای سازمانی از طریق پنج سازوکاراصلی-محیطی، اجتماعی، روانشناختی، فرهنگی و فناورانه—رفتار کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهند. سازوکارهای محیطی با تغییر در طراحی محیط کار و سادهسازی فرایندها، فشار روانی کارکنان را کاهش و بهرهوری را افزایش میدهند. سازوکارهای اجتماعی از هنجارهای گروهی و تأیید اجتماعی برای ترغیب کارکنان به رفتارهای مطلوب استفاده میکنند. سازوکارهای روانشناختی با بهرهگیری از سوگیریهای شناختی و اثر چارچوببندی، تصمیمگیری کارکنان را بهبود میبخشند. سازوکارهای فرهنگی براساس ارزشها و باورهای سازمانی عمل میکنند و سازوکارهای فناورانه از ابزارهای دیجیتال برای ارائه تلنگرها استفاده میکنند. نتایج نشان داد که ویژگیهای فرهنگی و ساختاری سازمانها بهطور قابلتوجهی بر کارآمدی تلنگرها تأثیر میگذارند. در نهایت، پیشنهاد میشود سازمانها تلنگرهایی طراحی کنند که با فرهنگسازمانی همسو بوده و از فناوریهای نوین برای افزایش اثربخشی استفاده نمایند. مشارکت کارکنان در طراحی و اجرای تلنگرها و ارزیابی مستمر اثربخشی آنها نیز میتواند به بهبود عملکرد سازمانی کمک کند. این پژوهش با ارائه راهکارهای عملی، به مدیران سازمانهای دولتی کمک میکند تا با استفاده از تلنگرهای مؤثر، رفتار کارکنان را در راستای اهداف سازمانی هدایت کنند.
مدل سازی
سعید قاضینژاد؛ حسن درویش؛ محمد محمودی میمند
چکیده
پژوهش حاضر به طراحی مدل نگرش کارکنان از لحاظ امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین در افق 2031 براساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات ...
بیشتر
پژوهش حاضر به طراحی مدل نگرش کارکنان از لحاظ امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین در افق 2031 براساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تحلیل شدند. با توجه به اهداف موردنظر، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی متون براساس استراتژی تحلیل مضمون برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در نهایت به 72 کد پایه 14 مضمون پایه در قالب 6 مضمون سازماندهنده و 1 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند به دست آمد. که در نهایت براساس روش مدلسازی ساختاری تفسیری الگوی نهایی به دست آمد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که این پژوهش با ارائه بیشبینی دقیق درباره نگرش کارکنان بانک نسبت به امنیت شغلی در مواجهه با بلاکچین، میتواند به بانکها در یافتن راهکارهای مؤثر برای ایجاد محیط کاری پایدار و امن کمک کند.
مدل سازی
محبوبه رشیدی؛ میرعلی سیدنقوی
چکیده
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیبشناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) میباشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثباتگرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمیگیرند. پایایی و روایی پژوهش در نرمافزار smart pls و تحلیل پرسشنامهها در نرمافزار SPSS سنجیده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تفاوت قابلتوجهی میان الگوی در نظر گرفته شده (بهعنوان وضعیت مطلوب) و وضعیت موجود در شرکت نفت وجود دارد. ارزیابی عملکرد در کارکنان مازادمحور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی عمومی باید مبتنی بر فرایند بوده و بر کنترل حالنگر به همراه تطابق عملکرد با استاندارها تمرکز داشته باشد، در کارکنان انباشت محور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی عمومی باید مبتنی بر ارزیابی دورهای و تطابق عملکرد با استانداردها باشد، در کارکنان دانشمحور با ویژگی ارزش استراتژیک پایین و شایستگی منحصربهفرد بر کنترل غیرمستقیم و مبتنی بر نتیجه، در کارکنان ارزشمحور با ویژگی ارزش استراتژیک بالا و شایستگی خاص همراه با ارزیابی آیندهنگر است. پاداش و جبران خدمات در کارکنان مازادمحور بر برابری خارجی، در کارکنان انباشتمحور بر برابری داخلی، در کارکنان دانشمحور بر پاداشهای رقابتی با تمرکز بر پراختهای مالی و بر کارکنان ارزشمحور بر پاداشهای مشوقی و با تمرکز بر پاداشهای غیرمالی است.
مدل سازی
صنم سیر؛ حسین دامغانیان؛ محسن فرهادی نژاد
چکیده
با توجه به نقشهای متعدد زنان در جامعه، برقراری تعادل بین کار و زندگی به یکی از چالشهای مهم در زندگی آنان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی پدیداری تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی انجام شد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه ...
بیشتر
با توجه به نقشهای متعدد زنان در جامعه، برقراری تعادل بین کار و زندگی به یکی از چالشهای مهم در زندگی آنان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی پدیداری تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی انجام شد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه پژوهش را زنان شاغل در سازمانهای دولتی تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که مصاحبه با 11 نفر به اشباع دادهها رسید. برای تحلیل اطلاعات از روش پدیدارشناسی کلایزی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی تجربه زیسته زنان در 201 مفهوم پایه، 18 مقوله و 4 مضمون اصلی بود. 4 مضمون اصلی شامل: تقویت ارتباط با خانواده، جو حمایتی سازمان، غنیسازی و بازتعریف شغلی و سازگاری با نقشهای چندگانه بهعنوان 4 بعد الگوی پدیداری از تعادل بین کار و زندگی با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی است. در نتیجه برای برقراری تعادل کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده، تمرکز بر چهار بعد خانواده، سازمانی، شغلی و فردی ضروری است.
مدل سازی
مریم بیات؛ علیرضا حسنزاده؛ علی شایان؛ بختیار استادی
چکیده
در سالهای اخیر، توسعه ابزارهای دیجیتال و گسترش منابع کلان داده، فرصتهای جدیدی برای بهبود خدمات و افزایش کارایی در سازمانهای مالیاتی فراهم کرده است. این تغییرات نیازمند تحول دیجیتال هستند که با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها و ساختارهای سازمانی، سازمانهای مالیاتی را قادر میسازند به شکل مؤثرتری با نیازهای متغیر مؤدیان ...
بیشتر
در سالهای اخیر، توسعه ابزارهای دیجیتال و گسترش منابع کلان داده، فرصتهای جدیدی برای بهبود خدمات و افزایش کارایی در سازمانهای مالیاتی فراهم کرده است. این تغییرات نیازمند تحول دیجیتال هستند که با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها و ساختارهای سازمانی، سازمانهای مالیاتی را قادر میسازند به شکل مؤثرتری با نیازهای متغیر مؤدیان مالیاتی سازگار شوند. در این راستا، چابکی سازمانی بهعنوان یک عامل کلیدی، در تسریع و موفقیت تحول دیجیتال نقش دارد. همچنین، حاکمیت فناوری اطلاعات با ارائه چارچوبهای مدیریتی منسجم، به بهبود استراتژیهای تحول دیجیتال کمک میکند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حاکمیت فناوری اطلاعات بر بلوغ تحول دیجیتال در سازمان امور مالیاتی ایران با توجه به نقش میانجی چابکی سازمانی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده و دادهها از طریق پرسشنامه از کارکنان و مدیران سازمان امور مالیاتی کشور جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها از طریق تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفـت. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که حاکمیت فناوری اطلاعات تأثیر مثبتی بر بلوغ تحول دیجیتال دارد و این تأثیر از طریق افزایش چابکی سازمانی تقویت میشود. لذا سازمانهای مالیاتی با حاکمیت فناوری اطلاعات قویتر و چابکی سازمانی بیشتر، در مسیر تحول دیجیتال موفقتر عمل میکنند. این یافتهها میتوانند بهعنوان راهنمایی برای ارتقای استراتژیهای تحول دیجیتال در سازمانهای مالیاتی مورد استفاده قرار گیرند.
مدل سازی
غلامرضا آزاد؛ علی شجاعیفرد؛ سراجالدین محبی
چکیده
در سازمانهای دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان میشود رفتارهای قدرتطلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحبنظران این نوع رفتار را که مدیران بهعنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمانهای به کار میگیرند، را نوعی آفت سازمانی میدانند. با توجه به اینکه رفتارهای ...
بیشتر
در سازمانهای دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان میشود رفتارهای قدرتطلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحبنظران این نوع رفتار را که مدیران بهعنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمانهای به کار میگیرند، را نوعی آفت سازمانی میدانند. با توجه به اینکه رفتارهای قدرتطلبانه مدیران یکی از موضوعات مهمی است که اثرات مختلفی در ارتباطات سازمانی دارد، لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی در میان مدیران سازمانهای دولتی کشور انجام گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده رویکردی آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی استادان رشتههای مدیریت و ارتباطات دانشگاههای استان تهران که سابقه مدیریتی در سازمانهای دولتی استان تهران را داشتند، برای انتخاب حجم نمونه از روش گلوله برفی استفاده شد که با 15 نفر مصاحبه شده است. جامعه آماری بخش کمی مدیران سازمانهای دولتی استان تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای380 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به کمک ارویکرد داده بنیاد و بخش کمی با استفاده از نرمافزارهای SPSS22، Lisrel8.54 صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد مدل رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی در میان سازمان دولتی کشور شامل مقوله محوری رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی؛ شرایط علی با چهار مؤلفه خصوصیات شخصیتی، ارتباطات، جامعهپذیری و مدیریت؛ زمینهها با سه مؤلفه رفتار سیاسی، سازگاری موقعیتی و موقعیت شغلی؛ استراتژی با سه مؤلفه جوسازمانی، الگوهای سازمانی، قوانین و مقررات سازمانی؛ عوامل مداخلهگر با دو مؤلفه محیط پویا و پیچیده و اخلاق سازمانی و پیامدها با دو مؤلفه بیتفاوتی سازمانی و کاهش مشارکت میباشد. نتایج نشان میدهد، مدل ارائه شده میتواند به درک بهتر رفتارهای قدرتطلبانه مدیران دولتی در ارتباطات سازمانی کمک نماید.
مدل سازی
ابوالفضل حسینی؛ علی اکبر مجدی
چکیده
اینرسی سازمانی یک عامل مهم مخل در انطباقپذیری کارکردی سازمانها با محیط میباشد. این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای اینرسی سازمانی در ایران انجام شد. این مطالعه به لحاظ سنخشناسی مروری و متکی بر روش مرور سیستماتیک بود. بهکارگیری مرور سیستماتیک براساس یک پروتکل منظم انجام گرفت که شامل سه مرحله کلان پیشایند تحقیق ...
بیشتر
اینرسی سازمانی یک عامل مهم مخل در انطباقپذیری کارکردی سازمانها با محیط میباشد. این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای اینرسی سازمانی در ایران انجام شد. این مطالعه به لحاظ سنخشناسی مروری و متکی بر روش مرور سیستماتیک بود. بهکارگیری مرور سیستماتیک براساس یک پروتکل منظم انجام گرفت که شامل سه مرحله کلان پیشایند تحقیق (تعیین پرسش اصلی و الگوی پرسش)، فرایند پژوهش (تعیین معیارهای واجد شرایط، استراتژی جستجو، فرایند انتخاب مقالات و استخراج دادهها) و برآیند پژوهش (ارائه سیمای مطالعات و ترکیب کیفی یافتهها) بود. در نهایت 30 مقاله حائز شرایط نهایی جهت توصیف و ترکیب دادهها شدند. نتایج توصیفی نشان داد که اکثر مطالعات در مجلات مدیریت منتشر شده و مبتنی بر رویکرد کمی، روش پیمایش و متمرکز بر گروه کارکنان انجام شده بودند. همچنین به لحاظ زمانی نیز مطالعات از قدمت دهساله برخوردار بوده و مسئله اصلی آنها تبیین اینرسی سازمانی بوده است. یافتههای کیفی نیز نشان داد که پیشایندهای اینرسی سازمانی در 7 مضمون (ساختاری، مدیریتی، شناختی، ارتباطی، توانشی، منفعتی و رفتاری) و نیز پسایندهای اینرسی سازمانی در چهار مضمون (هنجاری، شناختی، عملکردی و رفتاری) قابلطبقهبندی هستند. با توجه به نقش بیبدیل اینرسی سازمانی در کمینگی کارکرد سازمانها در عصر تغییرات، این نیاز جدی وجود دارد که مطالعاتی با رویکرد سیستمی جهت مدیریت مسئله اینرسی سازمانی انجام شود.
مدل سازی
عبداله ساعدی؛ نازنین اسدی
چکیده
کلان دادهها در سازمان میتواند بینشی ایجاد کند که منجر به تصمیمگیری بهتر و کشف مسیرهای استراتژیک شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از حیث روش گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد و از لحاظ نوعشناسی ...
بیشتر
کلان دادهها در سازمان میتواند بینشی ایجاد کند که منجر به تصمیمگیری بهتر و کشف مسیرهای استراتژیک شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از حیث روش گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد و از لحاظ نوعشناسی در زمرة پژوهشهای آمیخته میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل استادان دانشگاه در حوزة مدیریت و مدیران منابع انسانی در سازمانهای دولتی است که 17 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان گذار مورد تأیید قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته است که با استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تأیید شد. در بخش کیفی این پژوهش، دادههای به دست آمده از مصاحبه با استفاده از تحلیل مضمون و با نرمافزار مکس- کیو- دی- ای تحلیل و پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی شناسایی شدند. در بخش کمی پژوهش با استفاده از نقشه شناختی فازی اولویتبندی عوامل و روابط علی آنها مشخص گردید. یافتهها گویای آن است که جذب و استخدام هوشمندانه، تشخیص شکافهای مهارتی، قابلیت آیندهنگری، مدیریت استعداد، رفع تبعیض و حفظ، نگهداشت کارکنان و مدیریت عملکرد به ترتیب مهمترین پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی میباشند. حاکمت کلان دادهها در سازمانهای دولتی مدیران منابع انسانی را قادر میسازد تا هوشمندانهتر در حوزههای منابع انسانی ازجمله جذب و استخدام، کارمندیابی، سیستم حقوق و دستمزد و ... عمل نمایند.
مدل سازی
بهنام گلشاهی؛ علیرضا مرتضیزاده
چکیده
بیهویتی، اختلالاتی چون؛ اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب، پیشرفت شغلی محدود، تمرکز کاری کم و ... را برای کارکنان در سازمانها ایجاد میکند. از اینرو، شناسایی عوامل کلیدی نقشآفرین بر بیهویتی کارکنان و نگاشت سناریوهای محتمل برای مدیریت این بحران در سازمانهای نظامی به عنوان هدف پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است. این پژوهش ...
بیشتر
بیهویتی، اختلالاتی چون؛ اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب، پیشرفت شغلی محدود، تمرکز کاری کم و ... را برای کارکنان در سازمانها ایجاد میکند. از اینرو، شناسایی عوامل کلیدی نقشآفرین بر بیهویتی کارکنان و نگاشت سناریوهای محتمل برای مدیریت این بحران در سازمانهای نظامی به عنوان هدف پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی است که به روش توصیفی- علّی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران منابع انسانی در یکی از سازمانهای نظامی با حداقل مدرک کارشناسیارشد است که تعداد 25 نفر از آنان به روش هدفمند انتخاب شدند. دادههای پژوهش به دو روش کتابخانهای- میدانی گردآوری شدهاند. بدین منظور، پس از انجام مطالعات کتابخانهای و تعیین عوامل کلیدی مؤثر بر بحران بیهویتی کارکنان، پرسشنامهای جهت ارزیابی اثرگذاری و اثرپذیری عوامل کلیدی برای نگاشت سناریوهای محتمل در مدیریت بحران بیهویتی کارکنان تنظیم شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن از طریق روش آزمون مجدد در زمان دیگر و همبستگی بین آزمونها (73/0) تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها برای شناسایی عوامل کلیدی به روش مرور نظاممند متون و منابع علمی و سناریوپردازی به روش پویاشناسی سیستم انجام شده است. مرور نظاممند متون و منابع علمی نشان داد که عوامل مؤثر در بحران بیهویتی کارکنان در دو دسته کلی فردی و محیطی دستهبندی میشوند. همچنین برای شبیهسازی دادههای جمعآوری شده، یک حالت پایه بر مبنای پاسخهای داده شده در نظر گرفته شد و با بررسی پاسخهای خبرگان، چهار سناریو به صورتی که تمام عوامل کلیدی در آن درگیر شوند انتخاب و شبیهسازی گردید. شبیهسازی سناریوها نشان داد که در مجموع، افزایش موفقیت فرد، تغییرات مثبت در وضعیت اقتصادی، کاهش استفاده از رسانههای جمعی و اجتماعی و بهوجود آمدن ویژگیهای شخصیتی خوب در افراد، باعث بالا رفتن درصد کسب هویت افراد و بهدنبال آن کاهش میزان بروز بحران بیهویتی و مدیریت بحران بیهویتی خواهد شد.