آسیب شناسی
محمدامین زارعی؛ مریم رزمجو
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی فرهنگ مسئولیتگریزی سازمانی در نظام اداری ایران انجام گرفته است. استراتژی این پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش، مدیران اجرایی و استادان خبره در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت منابع انسانی میباشد. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی برای انتخاب نمونه استفاده شد که ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی فرهنگ مسئولیتگریزی سازمانی در نظام اداری ایران انجام گرفته است. استراتژی این پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش، مدیران اجرایی و استادان خبره در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت منابع انسانی میباشد. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی برای انتخاب نمونه استفاده شد که براساس قاعده اشباع با انجام 19 مصاحبه این مهم حاصل شد. دادهها با استفاده از رهیافت کدگذاری اشتراوس و کوربین (1990) و با نرمافزار MAXQDA2020 تحلیل شدند. طبق یافتههای پژوهش، مجموعاً 79 مفهوم در قالب 17 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی، مشتمل بر عدم بازخورد، هدفگذاری نامناسب و عدم برنامهریزی (شرایط علّی)، طفرهروی از کار، کارگریزی و بیتفاوتی سازمانی (پدیده محوری)، یکنواختی کار و شغل، آنومی فرهنگی و ارزیابی نادرست استعداد و عملکرد فردی (راهبردها/کُنشها)، توجه ناکافی به جامعهپذیری سازمانی و نظام نامناسب تشویق و تنبیه (شرایط مداخلهگر)، نهادینه نشدن فرهنگ و اخلاق اسلامی کار، عدم پشتیبانی سازمان از کارکنان و جو عدم قطعیت و بلاتکلیفی (شرایط زمینهای) و تضعیف همکاری و انسجام سازمانی، ضعف در تدوین ابزارهای هماهنگی و یکپارچهسازی در نظام اداری و تضعیف پاسخگویی و یادگیرندگی در نظام اداری (پیامدها) به دست آمده است. بنابراین، یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده فرهنگ مسئولیتگریزی سازمانی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد.
نظریه پردازی
امیرهوشنگ نظرپوری؛ مهران مصری؛ رضوان منتی
چکیده
در دهه اخیر در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران شاهد رفتارهایی از مدیران دولتی بودهایم که به دلیل تنزل قدرت و جایگاهشان آسیبهای جدی به سوابق خود و دستاوردهای گذشته خود و همچنین نظام که حاصل دستاورد خودشان است، وارد ساختهاند. برای نظریهپردازی این الگوی رفتاری مدیران دولتی از بیماری مازوخیسم استعاره گرفته شد. شخصیت مازوخیسمی یک ...
بیشتر
در دهه اخیر در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران شاهد رفتارهایی از مدیران دولتی بودهایم که به دلیل تنزل قدرت و جایگاهشان آسیبهای جدی به سوابق خود و دستاوردهای گذشته خود و همچنین نظام که حاصل دستاورد خودشان است، وارد ساختهاند. برای نظریهپردازی این الگوی رفتاری مدیران دولتی از بیماری مازوخیسم استعاره گرفته شد. شخصیت مازوخیسمی یک تیپ شخصیتی است که در آن افراد تمایل به نشان دادن رفتارهای خود تخریبکننده دارند. هدف پژوهش نظریهپردازی الگوی پدیدآیی رفتار مازوخیسمی مدیران دولتی با استعاره گرفتن از یک بیماری روانی بود. روش تحقیق نظریهپردازی با شیوه استعاره بود که دادههای پژوهش به روش گراندد تئوری و با رویکرد گلیزری (ظاهرشونده) جمعآوری و تحلیل شدند. بستر مطالعه تحقیق نظام سیاسی جمهوری اسلامی بود در نتیجه برای جمعآوری دادهها مصاحبه با 15 نفر از خبرگان مدیریت دولتی و علوم سیاسی (با روش هدفمند) انجام گرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها مبتنی بر کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی بود. نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها به چهار مؤلفة اصلی شخصیت مازوخیسمی مدیران دولتی، ایدئولوژی مازوخیسمی مدیران دولتی، سیاستهای مازوخیسم پرور و اتمسفر مازوخیسم پرور تقسیم شد و در ادامه این چهار مؤلفه در قالب دو مقوله کلی ارزشهای مازوخیسمی و نظام مازوخیسم پرور دستهبندی شد که دلایل اصلی بروز رفتار مازوخیسمی مدیران دولتی میباشد. در نهایت پیامدهای رفتار مازوخیسمی مدیران شناسایی شد و راهبردهایی برای آنها پیشنهاد شد. در جمعبندی کلی این پژوهش بر طبق نظر خبرگان، سیاستهای نظام در امر انتخاب مدیران دولتی کلان اصلیترین دلیل بروز رفتار مازوخیسمی مدیران دولتی است و عواملی همچون شخصیت مدیران دولتی، ایدئولوژی مازوخیسمی مدیران و اتمسفر مازوخیسم پرور میتواند مکمل بروز رفتار مازوخیسمی مدیران باشد.
علت یابی
الهام ملا؛ مهدی خیراندیش؛ داود کیا کجوری؛ محمد جواد تقی پوریان
چکیده
در دنیای پیچیده و پویای امروز، سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی، برای دستیابی به اهداف خود و پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه، به دنبال بهرهگیری از روشهای نوین مدیریت میباشند. یکی از این روشها، ایجاد و توسعه تیمهای کاری همافزا است. تیمهای همافزا، گروههایی هستند که اعضای آن با همکاری و تعامل مستمر، به دنبال ایجاد ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و پویای امروز، سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی، برای دستیابی به اهداف خود و پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه، به دنبال بهرهگیری از روشهای نوین مدیریت میباشند. یکی از این روشها، ایجاد و توسعه تیمهای کاری همافزا است. تیمهای همافزا، گروههایی هستند که اعضای آن با همکاری و تعامل مستمر، به دنبال ایجاد ارزش افزوده و دستیابی به اهداف مشترک میباشند.در ایران، سازمانهای دولتی نیز با چالشهای مختلفی از جمله پیچیدگی ساختار، بروکراسی اداری و کمبود منابع روبرو هستند. در این شرایط، ایجاد تیمهای کاری همافزا میتواند به عنوان یک راهکار موثر برای افزایش کارایی، خلاقیت و نوآوری در این سازمانها مطرح شود. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل الگوی تیمهای کاری همافزا در سازمانهای دولتی ایران با روش فراترکیب انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش، تحلیلی-توصیفی است که با استفاده از روش پژوهش کیفی فراترکیب صورت گرفت. روش فراترکیب با استفاده از گامهای هفتگانه روش سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مقالات در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی، طی سالهای 2000-2024 بود که 27 مقاله، براساس معیارهای تحقیق، انتخاب شدند. عوامل اصلی و فرعی الگو با استفاده از روش تحلیل تم استخراج شد. براساس نتایج فراترکیب، عوامل الگوی تیمهای کاری همافزا در سازمانهای دولتی ایران شامل 85 مفهوم اولیه، 18 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی است که عبارتند از عوامل نرم سازمانی، مدیریت منابع انسانی همافزا، فرآیندهای تیمی همافزا، تعاملات درونی تیمهای همافزا و عضو همافزا. یافتههای این تحقیق، برنامهریزان و سیاستگذاران را در زمینه دستیابی و تحقق تیمهای کاری همافزا هدایت مینماید.
علت یابی
حسین یخکشی؛ احمدعلی خائفالهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل کاهنده بهرهوری در دیوان محاسبات کشور است. این پژوهش در سال 1402 با رویکرد روششناسی ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد. در قسمت کیفی برای شناسایی عوامل از روش اکتشافی استفاده شد. با تعداد 19 نفر از خبرگان دیوان محاسبات کشور، با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق انجام ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل کاهنده بهرهوری در دیوان محاسبات کشور است. این پژوهش در سال 1402 با رویکرد روششناسی ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد. در قسمت کیفی برای شناسایی عوامل از روش اکتشافی استفاده شد. با تعداد 19 نفر از خبرگان دیوان محاسبات کشور، با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شد. پس از تجزیه و تحلیل مصاحبهها و کدگذاری پاسخها، تعداد 34 شاخص عوامل کاهنده بهرهوری در دیوان محاسبات کشور در قالب 2 بعد اصلی و 9 مؤلفه شناسایی شد. جامعه آماری بخش کمی پژوهش کلیه کارکنان رسمی و پیمانی دیوان محاسبات کشور و 31 استان به تعداد 1960 نفر بود. پرسشنامه 47 سؤالی پژوهش طراحی و با استفاده از آزمون مقایسه میانگینها تأثیر هر عامل بر تقلیل بهرهوری دیوان محاسبات شناسایی شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد مؤلفههای فردی، مؤلفههای سازمانی، مؤلفههای قوه مقننه، مؤلفههای قوه مجریه و مؤلفههای دیگر نهادهای نظارتی بر تقلیل بهرهوری دیوان محاسبات کشور تأثیر مثبت و معناداری دارند. اما تأثیر مؤلفه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مؤلفههای قوه قضائیه، مؤلفه رسانه و مؤلفه توده مردم بر تقلیل بهرهوری دیوان محاسبات کشور تأیید نشد. نتایج نشان داد علیرغم اینکه از دیدگاه خبرگان پژوهش همه مؤلفهها و شاخصهای آنها بر تقلیل بهرهوری اثرگذار است؛ اما از دیدگاه پاسخدهندگان به پرسشنامه مؤلفه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مؤلفههای قوه قضائیه، مؤلفه رسانه و مؤلفه توده مردم نقش چندانی در تقلیل بهرهوری نداشتهاند.
مدل سازی
آناهیتا مظاهری کلهرودی؛ مجید رمضان؛ حسن گیوریان؛ مجید رستمی بشمنی
چکیده
سلامتی در تمام جوامع بهعنوان یکی از مهمترین الزامات عدالت و توسعه است. یکی اهداف مهم در سیاستگذاریهای سلامت در ایران امکان دسترسی به خدمات بهداشتی برای همگان به صورت عادلانه باشد، اما تحقق این هدف در مرحله اجرا بسیار ضعیف است. بنابراین طراحی الگویی مناسب برای اجرای خطمشیهای عمومی سلامت مبتنی بر عدالت هدف پژوهش حاضر است. ...
بیشتر
سلامتی در تمام جوامع بهعنوان یکی از مهمترین الزامات عدالت و توسعه است. یکی اهداف مهم در سیاستگذاریهای سلامت در ایران امکان دسترسی به خدمات بهداشتی برای همگان به صورت عادلانه باشد، اما تحقق این هدف در مرحله اجرا بسیار ضعیف است. بنابراین طراحی الگویی مناسب برای اجرای خطمشیهای عمومی سلامت مبتنی بر عدالت هدف پژوهش حاضر است. روش پژوهش آمیخته است که در ابتدا از روش کیفی و راهبرد نظریه دادهبنیاد است. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان سلامت گردآوری شد. مطابق با مدل استرواس و کوربین، کدگذاری انجام شد در تحلیل دادهها، در نهایت به 120 مفهوم و 24 مقوله فرعی و 6 مؤلفه اصلی به اشباع نظری رسید و به ایجاد مدلی که تأثیر شرایط علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها بر پدیده محوری همان اجرای خطمشیهای عمومی سلامت مبتنی بر عدالت شناسایی شد. سپس این مدل توسط 15 نفر از خبرگان سلامت در قالب پرسشنامهای با تکنیک دلفی فازی با حذف، اصلاح و اضافه نمودن تعدادی از شاخصها سرانجام 58 مفهوم و 26 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تأیید شد. برای اعتبارسنجی مدل پژوهش پرسشنامه که براساس یافتههای کیفی مرحله قبل طراحی شده حجم نمونه از فرمول کوکران تعداد 384 نفر از کارشناسان بخش سلامت نظرسنجی انجام شد، سپس دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، با نرمافزار اسمارت پی. ال. اس تجزیه و تحلیل شدند. تمامی شاخصهای برازش مدل در محدوده مطلوب قرار دارند که این امر نشان میدهد روابط معناداری بین متغیرهای مدل وجود دارد.
مدل سازی
انسیه رضوی؛ رضا رسولی؛ هادی موذن جمشیدی؛ زهرا رجائی
چکیده
سازمانهای امروزی برای رهایی و غلبه بر تغییرات و چالشهایی محیطی نیازمند توانایی جهش سازمانی هستند که از طریق هفت مهارت کوانتومی (دیدن کوانتومی، تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، دانش کوانتومی، عمل کوانتومی، وجود کوانتومی و اعتماد کوانتومی) محقق میشود. از آنجا که فرهنگسازمانی به منزله موتور و نیروی محرکهای است که از نوع خاصی ...
بیشتر
سازمانهای امروزی برای رهایی و غلبه بر تغییرات و چالشهایی محیطی نیازمند توانایی جهش سازمانی هستند که از طریق هفت مهارت کوانتومی (دیدن کوانتومی، تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، دانش کوانتومی، عمل کوانتومی، وجود کوانتومی و اعتماد کوانتومی) محقق میشود. از آنجا که فرهنگسازمانی به منزله موتور و نیروی محرکهای است که از نوع خاصی از فعالیت و مهارتهای کارکنان حمایت میکند. برای ترویج و حمایت از این مهارتها باید فرهنگسازمانی متناسب با آن شناسایی و تدوین گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای و رویکرد پژوهش بر مبنای پارادایم پراگماتیسم است. نظر به اینکه طراحی مدلهای پیچیده، مانند مدل فرهنگ جهش سازمانی، نیازمند درک عمیق از بافت فرهنگی و سازمانی است از روش کیفی و استراتژی روایت پژوهی استفاده شده است. 47 روایت با روش نمونهگیری هدفمند تدوین شد. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. دادهها در نرمافزار maxqd کدگذاری گردید. نتایج حاصل نشان داد پنج خرده فرهنگ شامل: 1- فرهنگ رصد و پایش تعالیهنده عملکرد در پرتو دیدن کوانتومی 2- فرهنگ تدبیر اندیشی آیندهکاوانه در راستای تفکر کوانتومی 3- فرهنگ خود تعالی و خود ارتقابخشی (خود آفرینی) در امتداد دانش و احساس کوانتومی 4- فرهنگ شایسته سالاری و بهگزینی در پرتو عمل کوانتومی 5- فرهنگ وفاق و خوش زیستی در سایه وجود و اعتماد کوانتومی، از جهش سازمانی حمایت میکند. برای تقویت فرهنگ سازنده جهش سازمانی باید به این پنج خرده فرهنگ تقویت گردد.
مدل سازی
حسین زیدی؛ وحید چناری؛ سیدرسول آقاداود؛ علی اکبر احمدی
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین مؤلفهها و ارائه الگوی شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت نیرو انجام شده است. پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. جامعۀ آماری بخش کیفی خبرگان آگاه بودند. برای این منظور از خبرگان و متخصصان شامل مدیران و کارشناسان ارشد و تصمیمگیرندگان وزارت نیرو استفاده شد. روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین مؤلفهها و ارائه الگوی شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت نیرو انجام شده است. پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. جامعۀ آماری بخش کیفی خبرگان آگاه بودند. برای این منظور از خبرگان و متخصصان شامل مدیران و کارشناسان ارشد و تصمیمگیرندگان وزارت نیرو استفاده شد. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای بوده و ملاک تعیین حجم نمونه رسیدن به اشباع نظری بوده است که بعد از 13 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. جامعه آماری مرحله کمی تمام بخشهای اجرایی، اداری و کارشناسی، شامل مدیران و کارشناسان ارشد و کارکنان وزارت نیرو میباشند. در بخش کمی روش نمونهای تصادفی خوشهای و طبقهای بود. برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد که تعداد نمونه مورد بررسی تعداد 384 نفر محاسبه شد. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از تئوری دادهبنیاد و تحلیل دادههای کمی با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی شش دسته از عوامل شامل عوامل علی، زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها، پیامدها و پدیده محوری شناسایی شد. پس از شناسایی مؤلفههای دخیل در شادی سازمانی، رابطه بین مؤلفههای الگوی پاردایمی تئوری دادهبنیاد نشان داد بین مؤلفهها رابطه وجود دارد.
آسیب شناسی
فاطمه بیگی نصرآبادی؛ محمدمهدی فراحی؛ علیرضا خوراکیان؛ فریبرز رحیمنیا
چکیده
مطالعات نشان دادهاند که روندهای نقشآفرینی زنان در سازمانها بهگونهای است که در آینده، زنان سهم قابلتوجهی از پستهای مدیریتی و نقشهای رهبری را عهدهدار خواهند شد. این در حالی است که زنان به علت مواجهه با موانعی همچون تفکرات کلیشهای و مسئولیتهای چندگانه، در بستری پر چالشتر نسبت به مردان فعالیت میکنند. پژوهش حاضر به ...
بیشتر
مطالعات نشان دادهاند که روندهای نقشآفرینی زنان در سازمانها بهگونهای است که در آینده، زنان سهم قابلتوجهی از پستهای مدیریتی و نقشهای رهبری را عهدهدار خواهند شد. این در حالی است که زنان به علت مواجهه با موانعی همچون تفکرات کلیشهای و مسئولیتهای چندگانه، در بستری پر چالشتر نسبت به مردان فعالیت میکنند. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی آن دسته از مسائل زنان در سازمانها است که در آینده نیز پایدار هستند و همچنین ارائه راهبردهایی برای آینده است. این پژوهش در فضای آیندهپژوهی، با استفاده از روش اکتشافی با رویکرد کیفی و استراتژی تحلیل مضمون انجام شد. بهگونهای که مصاحبه با 21 نفر خبرگان دانشگاهی و اجرایی انجام و مصاحبهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. سه دسته اصلی یافتهها شامل عوامل زمینهای، مسائل و راهبردها میباشند. عوامل زمینهای تحت مضمون «روندها و شرایط مرتبط با نقشآفرینی زنان در سازمانها» مانند روند توسعه فناوریها و تسهیل شرایط کاری برای زنان یافت شد. مسائل تحت مضمون «مسائل زنان که تا آینده پایدارند» مانند تفکرات کلیشهای ناخودآگاه یافت شد و راهبردها تحت مضامین «راهبردهایی برای تصمیمگیران و سیاستگذاران» مانند حمایت هدفمند از زنان و «راهبردهایی برای زنان» مانند تحول آگاهی و تحولآفرینی حاصل شدند. پژوهش حاضر تأکید بر انجام مطالعات گستردهتر آیندهپژوهانه در فضای سازمان و مدیریت و نقشآفرینی زنان در سازمانها دارد.
سایر
فرناز نصیری؛ عباس نرگسیان؛ آرین قلی پور
چکیده
امروزه سازمانها بیش از هر زمان دیگری با تنوع نیروی انسانی که مهمترین عامل اثرگذار و مزیت رقابتی به حساب میآید، روبهرو هستند و یکی از عوامل این تنوع علاوهبر تفاوتهای موجود، تفاوت بین نسلها است که همواره عامل مسئلهسازی بوده است و در پژوهشها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش به شناسایی انتظارات نسلهای کاری ...
بیشتر
امروزه سازمانها بیش از هر زمان دیگری با تنوع نیروی انسانی که مهمترین عامل اثرگذار و مزیت رقابتی به حساب میآید، روبهرو هستند و یکی از عوامل این تنوع علاوهبر تفاوتهای موجود، تفاوت بین نسلها است که همواره عامل مسئلهسازی بوده است و در پژوهشها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش به شناسایی انتظارات نسلهای کاری از فرایند جبران خدمات منابع انسانی براساس استاندارد 34000 در بانک تجارت پرداخته شد. پژوهش پیشرو از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی است. فلسفه پژوهش تفسیری، رویکرد توسعه تئوری استقرایی، انتخاب روششناختی پژوهش از نوع کیفی، استراتژی پژوهش از نوع تحلیل تم، افق زمانی پژوهش از نوع مقطعی و ابزار جمعآوری داده مصاحبه نیمه ساختاریافته است. لذا، با بهرهگیری از روش نمونهگیری حداکثر تنوع، با 30 نفر از پرسنل نسلهای کاری X، Y و Z در مدیریت امور سرمایههای انسانی بانک تجارت مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. مجموع 30 مصاحبه و تحلیل آنها منجر به شناسایی 3 تم اصلی، 23 تم فرعی و 79 دسته مفهومی شد. شناسایی انتظارات نسلهای کاری از فرایند جبران خدمات براساس مدل یاد شده صورت گرفت و براساس یافتههای پژوهش در فرایند جبران خدمات به دلیل وجود شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نیازهای هر سه نسل در اغلب تمها شبیه به هم بوده و تفاوتهایی نیز در جزئیات وجود دارد. در انتهای مقاله به محدودیتهای پژوهش اشاره و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارائه شده است.
مدل سازی
سیده سیما رسولی؛ امیر محبوب لطفکار
چکیده
جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه پایدار شهری و تأمین منابع مالی موردنیاز شهرداریها به شمار میرود. با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی و افزایش روزافزون نیازهای شهری، مشارکت بخش خصوصی در پروژههای عمرانی و خدماتی شهری امری ضروری است. این تحقیق با هدف ارزیابی عدم موفقیت شهرداریها در جذب سرمایهگذار ...
بیشتر
جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه پایدار شهری و تأمین منابع مالی موردنیاز شهرداریها به شمار میرود. با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی و افزایش روزافزون نیازهای شهری، مشارکت بخش خصوصی در پروژههای عمرانی و خدماتی شهری امری ضروری است. این تحقیق با هدف ارزیابی عدم موفقیت شهرداریها در جذب سرمایهگذار بخش خصوصی انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی - اکتشافی است که با راهبرد پیمایشی در دو گام دلفی فازی و مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری در بخش دلفی فازی، خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد شهرداریها و سرمایهگذاران بخش خصوصی بوده است که 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بخش کمی، براساس نرمافزار جیپاور 148 نفر از مدیران ارشد شهرداری غرب تهران و سرمایهگذاران بخش خصوصی و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته براساس یافتههای دلفی فازی بوده است. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس تجزیه و تحلیل شد. براساس یافتههای دلفی فازی عدم موفقیت شهرداریها در جذب سرمایهگذار بخش خصوصی شامل 6 مانع اصلی ضعفهای سیاسی-دولتی، ضعفهای قانونی-نظارتی، ضعفهای ساختار اقتصادی، تعارضهای بین بخش دولتی و خصوصی، ضعف در ساختار مدیریتی شهرداریها و ضعف در ساختار اداری شهرداریها است. نتایج نیز حاکی از برازش مناسب موانع شناسایی شده است. براساس یافتههای این بخش، ضعفهای ساختار اقتصادی دارای بیشترین بار عاملی بوده و پس از آن عامل تعارضهای بین بخش دولتی و خصوصی قرار دارد. یافتههای این تحقیق به مدیران و سیاستگذاران در کاهش عوامل بازدارنده شهرداریها در جذب سرمایهگذار بخش خصوصی کمک مینماید.